Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstig höna som stirrar upp i taket, samt aldrig mognar i ansiktet?  (läst 3009 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Min lilla orpingtonhöna  beter sig konstigt.  Hon håller sig mycket för sig själv samt att hon stirrar ut i ingenstans dvs upp i luften, viker bak huvudet och bara stirrar upp i luften?  Hon viker nacken bakåt så mycket hon kan och kikar bara rakt upp.  Något annat som jag har funderat över är varför hon aldrig "blommar ut" i ansiktet. Ingen kam, ingen slör, blek. Både hon och hennes kompis är födda i juni (i somras) Hennes kompis har mognat i ansiktet och ser mer ut som en höna. Denna andra lilla tjej ser fortfarande ut som en kyckling i ansiktet.

Hon är inte hängig utan äter och dricker som vanligt.  Hon har vart skum en längre tid.

Vad kan detta vara?

galdur

• -
Kan du inte lägga upp en bild på henne?
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Midsommaren

• Bohuslän
Den här bilden visar hurpass mycket hon brukar böjer bak huvudet. Det här menar jag när jag skriver att hon liksom "stirrar rakt upp"  Hon gör det inte hela tiden men ofta.  Annars går hon ute och pickar precis som vanligt. Tycker hon brukar hålla sig en del för sig själv.  Dom andra hönsen är ibland elaka mot henne (därav den blodiga näbben)

Jag har tagit in henne i en egen avdlening nu i väntan att jag tar reda på vad som kan tänkas va fel på henne.  Vår ena tupp försökte para sig med henne igår och skrek hon och la sig på sidan så han inte kunde komma in.

Min andra orpingtonhöna ser hönigare ut för varje dag och har verkligen mognat i ansiktet. Denna ser fortfarande ut som en kyckling i ansiktet.

Jag ska se om jag kan ta olika bilder på dom så man kan se skillnaden.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Dessa symptom kan djur med vitaminbrist uppvisa. Ge multivitamin i höga doser till din höna i ett par dagar.

Vissa höns har någon defekt som gör att dom inte tar upp vitamin lika bra som andra. Dessa höns kan man ofta hålla friska och pigga med "vitaminöverdoser" men man bör inte avla på dom då det är dumt att föra anlagen vidare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
Intressant!   Jag har en dunk med granngårdens flytande multivitaminer är den lämplig? Eller kan du rekommendera någon annan?   Hur mycket ses som en "överdos" ?  Te x dubbel dos av det som står?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Intressant!   Jag har en dunk med granngårdens flytande multivitaminer är den lämplig? Eller kan du rekommendera någon annan?   Hur mycket ses som en "överdos" ?  Te x dubbel dos av det som står?
Jag skulle ge 3-5 gånger den rekommenderade dosen i en vecka ungefär, rätt ner i näbben på fågeln. Tänk bara på att dosen på dunken är angiven som dagsbehov för 100 eller 200 fåglar om jag inte minns fel.

Är det vitaminbrist så bör du se en förbättring inom ett par dagar även om det kan ta längre tid innan hon blir helt bra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
Jag har från och med igår behövt att mate henne.  :-\
Vatten,yoghurt mjölk med lite socker i. Tänkte att de skulle få igång henne med lite sötma. Jag har även gett henne vitaminer. Dock va dunken utgången sedan ett par månader. Skulle åka och köpa ny dunk i dag. Men nu när ja skulle gå och ge henne vätska för andra gången så låg hon död.    :'(

Undrar verkligen va de var som drabbade henne.  Då häromdagen när ja tog henne till en egen avdelning så berodde det b la annat på att dom andra hönsen vart på henne så hon var blodig på kammen.  Dagen efter så hade hon blött en massa från just kammen?  Fattar inte hur de kunde bli så för det var varken djupt ett stort sår och det blõdde inget då när jag uppmärksamma det.  Skumt.  Kanske blöder dom lättare om dom har vitaminbrist?

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
B-vitaminbrist gör att de vrider huvudet uppe och går i cirklar ibland också. Jag har också lyckats få en ungtupp att klara sig med massiva doser (en till två krossad b-vitamintablett om dagen) men till sist fick han avlivas för att det krävde ständiga tillskott och han blev aldrig helt bra.

Det ger dålig livskvalitet - jag skulle rekommndera att din stackare skall slippa kämpa så mycket. Och jag tillhör de mesigaste hönsägare... avlivar inte om det inte är absolut nödvändigt.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser