Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  obekanta bönor-provodla gratis!  (läst 16783 gånger)

djeen

• Ångermanland
SV: obekanta bönor-provodla gratis!
« Svar #40 skrivet: 03 jun-12 kl 20:20 »
kul att det händer något, hoppas de vill komma upp oxå. Vad jag förstått av andra så är inte grobarheten inte den bästa men hos dig verkar det bra. Sen brukar jag sällan blötlägga innan sådd, det kan ju bli för mycket av det goda oxå. Å andra sidan är bönodling ett alltid ett lotteri. Väntar med spänning  8)

Jag har aldrig satt bönor förut utan det här är första gången. Jag är nästan löjligt entusiastisk och följer minsta lilla förändring i sådderna. Nu är i alla fall bönan uppe! Så här såg det ut alldeles nyss.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #41 skrivet: 03 jun-12 kl 20:58 »
[quote auth ;Dor=djeen link=topic=132674.msg1266303#msg1266303 date=1338747642]
Jag har aldrig satt bönor förut utan det här är första gången. Jag är nästan löjligt entusiastisk och följer minsta lilla förändring i sådderna. Nu är i alla fall bönan uppe! Så här såg det ut alldeles nyss.
[/quote]
Löjlig entusiasm är i sammanhanget en väldigt god egenskap :D
Härligt att den kom upp.

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 03 jun-12 kl 21:08 »
Här har inga tittat upp men vi har haft kallt, regnigt och blåsigt så de väntar nog bara på bättre väder  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #43 skrivet: 04 jun-12 kl 13:38 »
mina bönor växer så det knakar. Samtliga står i växthuset just nu. De bruna bosnierna kom 3 av 6 upp, de okända borlotti 5 av 10. Så betydligt bättre grobarhet på dem i alla fall!  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

christelle

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 13 jun-12 kl 08:22 »
Kommit upp igår - en borlotto? (bild) böna och i förrgår en brun bosnier ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #45 skrivet: 13 jun-12 kl 15:34 »
Mina bosniska tvåfärgade är runt 1½ meter nu, och har fått knopp! =)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #46 skrivet: 13 jun-12 kl 23:19 »
härligt.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #47 skrivet: 27 jun-12 kl 21:03 »
vad händer på bönfronten?

christelle

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 27 jun-12 kl 21:40 »
inte mycket - borlotto? 3 uppkomna som nog kan bli nåt, blommig bosnier 0 uppkomna, brun bosnier 2 uppkomna varav sniglarna ätit ihjäl den ena och den andra tynar...verkar inte vara nåt för denna tomtens klimat. (Bondbönorna från eget utsäde är nästan halvmeterhöga).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #49 skrivet: 29 jun-12 kl 14:14 »
Fast du kan nog inte jämföra bondbönor med andra bönor christelle. Det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag! =)

Här växer alla bönor fint! De tvåfärgade i växthuset är över 2 meter höga och börjar nu förgrena sig också. =) De bruna och borlottina växer på friland, så de växer inte alls lika fort, men även de bruna klättrar, kan jag konstatera! (den högsta bruna är runt 50cm, de andra runt 20-30)
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 15:53 av färnevik »

djeen

• Ångermanland
« Svar #50 skrivet: 30 jun-12 kl 13:05 »
vad händer på bönfronten?

Vi har löjligt kallt här och det händer inte mycket. Min tvåfärgade böna är ungefär 25/30 cm och har varit det ett bra tag. Den ser i alla fall frisk och härdig ut till skillnad från många av mina andra bönor som bara vissnar bort och dör.

Här är en bild från 22 juni - det ser ut i princip likadant nu.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #51 skrivet: 30 jun-12 kl 20:14 »
Vi har löjligt kallt här och det händer inte mycket. Min tvåfärgade böna är ungefär 25/30 cm och har varit det ett bra tag. Den ser i alla fall frisk och härdig ut till skillnad från många av mina andra bönor som bara vissnar bort och dör.

Här är en bild från 22 juni - det ser ut i princip likadant nu.
vad bra att åtminstone den klarar sig :)

de kanske har det för fuktigt under fötterna? grästäcket bibehåller fukten kanske för bra?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #52 skrivet: 30 jun-12 kl 20:14 »
Fast du kan nog inte jämföra bondbönor med andra bönor christelle. Det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag! =)

Här växer alla bönor fint! De tvåfärgade i växthuset är över 2 meter höga och börjar nu förgrena sig också. =) De bruna och borlottina växer på friland, så de växer inte alls lika fort, men även de bruna klättrar, kan jag konstatera! (den högsta bruna är runt 50cm, de andra runt 20-30)
va kul. hoppas skörden blir lika bra :)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #53 skrivet: 30 jun-12 kl 20:15 »
inte mycket - borlotto? 3 uppkomna som nog kan bli nåt, blommig bosnier 0 uppkomna, brun bosnier 2 uppkomna varav sniglarna ätit ihjäl den ena och den andra tynar...verkar inte vara nåt för denna tomtens klimat. (Bondbönorna från eget utsäde är nästan halvmeterhöga).

tråkigt men bönor är alltid ett experiment att odla. vill de inte växa så växer de inte helt enkelt (förutom bondbönor som växer precis alltid och var som helst.)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #54 skrivet: 04 jul-12 kl 14:12 »
Nu har jag varit ute och mätt i växthuset. Den tvåfärgade bönan är GALEN! Den växer någon dm/dygn... Dock slingrar den sig kring vinrankan och växer än hit, än dit så höjden är svår att uppskatta. Jag tog ett snöre och följde dess slingrande väg, och när jag sedan mätte snöret blev jaq lätt chockad: 360cm!  ;D (2 månader sedan sådd)

Jag vet knappt vart jag ska leda den vidare nu, den får inte klättra in mer i vinrankan. Ska nog försöka leda upp den i taket.  ;D

Det är naturligtvis lite svårt att fota en växt som är 3,5 meter och slingrar i en annan, men här har vi lite blad i alla fall.

Händig Man

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 jul-12 kl 15:01 »
Fick ju bönor av dig och har helt glömt bort att uppdatera, plantan växer som ogräs, min nådde efter 2veckor en höjd av 118cm och då ledde jag den vidare så nu är den nog dryga 3 meter om inte 4 eller mer, svårt att säga då den går från golv till tak och sen ut genom fönstret och upp efter väggen till min hyresvärds stora glädje ;)
Det har även kommit små antydningar till blommor på den, återkommer med bilder senare när jag fått fram kameran

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #56 skrivet: 05 jul-12 kl 08:45 »
Sitter här och ångrar mig lite att jag själv inte sådde bosniern >:D. 2 av de italienska bönorn, supermarconi svart och miraklet från Venedig växer verkligen klent. Förhoppningsvis blir där en portion bönor till mig nästa å

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #57 skrivet: 05 jul-12 kl 09:09 »
Ja det hoppas jag att det blir! Nu har i alla fall en av de bruna kommit igång ordentligt här också, är över metern nu...

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #58 skrivet: 05 jul-12 kl 23:48 »
Ja det hoppas jag att det blir! Nu har i alla fall en av de bruna kommit igång ordentligt här också, är över metern nu...
Spännande att även den är högväxande. Ser fram emot baljsättning.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #59 skrivet: 06 jul-12 kl 14:37 »
Ja hoppas att vi kommer så långt. Det är en kall och eländig sommar än så länge...

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser