Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ang Brinsea  (läst 3584 gånger)

Purpurea

• Västergötland
Hjälp ang Brinsea
« skrivet: 27 apr-12 kl 07:50 »
I dag är det dag 22, hålslag igår på två ägg (22.00-tiden). Nu i morses - inget mer har hänt. Det piper men aktiviteten har avstannat. Jag har en Brinsea Mini Eco och kan inte se luftfuktigheten. Dock är avsedd behållare för vatten full och temperaturen är korrekt. Hur vet jag att det är ok? Någon som har en likadan apparat och kan ge tips?  :-\

Det är ljust i rummet och där apparaten står -  vore det bättre om apparaten stod i en dunklare vrå? Har det ngt med kläckningen att göra tro? Nu får ju de inte gå och dö för mig!!
Svaret på allt är 42...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp ang Brinsea
« Svar #1 skrivet: 27 apr-12 kl 07:54 »
Det kan ta upp till 2 dygn från hålslag till att kycklingarna kommer ut. Om du har vatten i skålen och temperaturen är OK så ta det lungt och öppna inte maskinen. Då sjunker nämligen luftfuktigheten och du riskerar att kycklingar torkar fast i ägget :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Purpurea

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 08:06 »
Jag har öppnat två gånger för att torka upp "pölar" av vatten som äggen legat på. Fick för mig att det inte var så bra för äggen. Men var kommer vattnet ifrån?  ???

Jag får ha lite is i magen...

Tack för snabbt svar.  :)
Svaret på allt är 42...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 08:19 »
Jag har öppnat två gånger för att torka upp "pölar" av vatten som äggen legat på. Fick för mig att det inte var så bra för äggen. Men var kommer vattnet ifrån?  ???

Jag får ha lite is i magen...

Tack för snabbt svar.  :)
Det är för att det blir fuktigt i kläckaren och så kondenserar vattnet mot huven. Aja bajja  ;) inte öppna och torka fler gånger. Fukten behövs!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Purpurea

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 12:31 »
 ;D Ska hålla tassarna i styr!
Svaret på allt är 42...

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 11:52 »
Ägg ska ligga mörkt, som under mamman. Man har sett att när äggen ligger ljust så utvecklas inte nervbanorna på rätt sätt. Jag har ingen kläckare och vet inte hur ljust det brukar vara men hon som forskar i ämnet säger att problem med kläckare är att de ofta är för ljusa och ljudet från mamman saknas vilket gör att nervbanorna inte blir fullt utvecklade. Nu fungerar det ofta bra att kläcka i kläckare ändå och om nu nervbanorna är mindre utvecklade så lever ju hönorna ett fullgott liv ändå men det kan vara bra att veta. Kläckaren ska stå så mörkt som möjligt och har man möjlighet så är en bandspelare med inspelande "mamma" ljud det optimala.
Om man nu ska se vetenskapligt på det hela  :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 13:20 »
Vid mitt första kläck gjorde jag misstaget att öppna kläckaren vilket resulterade i att de kycklingar som var kvar fastnade i äggen = dog.

Öppna absolut inte kläckaren igen eller ngn gång under nästa kläck.

På den lilla brinsean ser man inte luftfuktigheten på någon skala, men om båda vattenbehållarna är fulla (så fulla de bara kan bli) ska det funkgera bra. Fram tills ett par dagar innan kläck har man bara vatten i den ena behållaren. Hellre för mycket fuktighet än för lite vid kläck är min erfarenhet.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 19:42 »
Hejsan! Jag har en brinsea mini advace och har kläckt vaktelägg en gång i den och gick hur bra som helst :)
Ja har kläck nu om 4 dagar i den igen och tycker de är en bra kläckare sex ägg där i nu som ska kläckas så imorgon ska ja lägga dit en mjuk duk också tills dom ska komma så blire nog bra :)

Purpurea

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-12 kl 10:54 »
Tack för svaren!

En uppdatering: Av sju ilagda eco-ägg, kläcktes fem. Alla hade spindel, men två misslyckades halvvägs. Två - de första som gjorde hål - kläcktes inte på samma sätt som de tre som kom efter. Dessa tre gjorde hål, en fin cirkel och kläcktes ganska raskt. Nu mår de prima. De två som endast gjorde ett hål hade det bökigare -  hålet krackelerade segt och hinnorna var torra som läder. Mycket blod också. De kom ur allra sist och var helt slut, och utan hjälp från sprattlande kycklingar i kläckaren tror jag inte att skalen hade gått sönder.

Ett dygn senare dog den ena, medan kompisen - som också varit slö och slapp i nacken - piggnade till bara så där!

I kaninburen kubbar numera fyra, gula bollar runt!  :)
Svaret på allt är 42...

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 10:04 »
Jag har kläckt två kullar blandisar.Och fått sju av sju bägge gångerna Maskinen fungerar suveränt bra!!
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser