Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?  (läst 11133 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?
« Svar #40 skrivet: 02 maj-12 kl 11:32 »
Min första tanke också.  Men sen kom jag att tänka på, att han kanske är användbar till andra saker?

(Det där borde väl kunna passera även på ett amerikanskt chattforum?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #41 skrivet: 02 maj-12 kl 11:54 »
Det går int´att förklara för de som int ´vill begrip´..  Byt man.

Håller med!

Jag har förundrats genom hela tråden över hur folk lirkar, krusar, övertalar och manipulerar. Vad är det för fel med helt vanlig kommunikation?

Hon vill ha höns. Det är viktigt för henne. Han vill inte ha höns. Är det verkligen viktigare för honom att hon inte skaffar höns (som hon naturligtvis sköter om själv) än vad det är för henne att få ha höns? I så fall hade jag i alla fall velat ha ett riktigt bra argument... ::)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Trollmor

• -
« Svar #42 skrivet: 02 maj-12 kl 12:00 »
OK, Shelale, är du kär i karlen eller ej?  Det måste ju du avgöra, ingen annan!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 02 maj-12 kl 12:04 »
Håller med!

Jag har förundrats genom hela tråden över hur folk lirkar, krusar, övertalar och manipulerar. Vad är det för fel med helt vanlig kommunikation?

Hon vill ha höns. Det är viktigt för henne. Han vill inte ha höns. Är det verkligen viktigare för honom att hon inte skaffar höns (som hon naturligtvis sköter om själv) än vad det är för henne att få ha höns? I så fall hade jag i alla fall velat ha ett riktigt bra argument... ::)

Du talar som en hel karl! ;)
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 12:10 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 02 maj-12 kl 12:08 »
Nu börjar det här bli intressant ur en helt annan synvinkel:  Finns det en (statistisk, inte principiell) skillnad mellan hur kvinns respektive manfolk hanterar sånt här?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 02 maj-12 kl 12:15 »
Nu börjar det här bli intressant ur en helt annan synvinkel:  Finns det en (statistisk, inte principiell) skillnad mellan hur kvinns respektive manfolk hanterar sånt här?

Ingen aaaaaaaaaning  o:)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #46 skrivet: 02 maj-12 kl 12:21 »
Du talar som en hel karl! ;)

Nä... som ett rejält fruntimmer!  :-*

hajens

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 02 maj-12 kl 12:38 »
Tycker det låter väldigt besynnerligt och inte så speciellt hållbart att göra saker lite bakom ryggen och sedan vips så bara var det lite höns, med hopp om att Mr BMW skall ändå ge sitt godkännande.

Låter inte som ni kör med raka puckar med varandra och det kan ju knappast vara sunt i en relation.
Barn (vissa) gör saker med baktankar för att sen få sin vilja fram, men som vuxen?? Låter bara knäppt i mina öron.
Sen kan man ju undrar vad det är för en karl som värdesätter att ha en ny BMW för att visa upp sig i.  Låter väldigt lågbegåvat om man får göra en värdering.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #48 skrivet: 02 maj-12 kl 12:45 »
Ptjaaaaaaa, kanske bäst att va särbo då. ;)

En BMW kostar ju som ett litet hus på landet. Om han vill bo i den sterila urbana miljön och i st. f. bilen köper henne ett hus, där hon kan bo i hönsskitlukten och flugorna.  ::)
Alla nöjda å glada?
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 13:00 av ToA »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #49 skrivet: 02 maj-12 kl 13:25 »
Man blir singel av helt vanlig kommunikation ;) Åtminstone i mitt fall, och jag är nöjd med det, skulle aldrig stå ut med sånt tjafsande. Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill  ;D mycket viktigare. Men man får ju utgå ifrån att TS vill ha kvar sin sambo och då skulle det väl vara roligare om han gillar höns än om han bara tolererar dem så då måste man få honom att lära känna dem, tvinga honom att sköta dem i några dagar t.ex. Om man talar om det kanske det inte funkar? "Nu ska du sköta hönsen för sen kommer du att gilla dem" - han kommer att känna sig manipulerad och inte ens försöka. "Jag reser bort och du får sköta hönsen" är ingen lögn men kanske leder till att han blir en gladare, hönsälskande människa om han själv får upptäcka deras charm?

Om någon skulle tvinga en att välja - "jag eller hönsen" - är det väl självklart att man väljer hönsen, för de skulle aldrig tvinga en att välja.

shelale

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 maj-12 kl 14:16 »
Jag vill inte vara singel. så därav måste kompromissa. Han har gått med på att ha höns i vår trädgård. Så jag har vart i högsta hugg med ett hönshusbygge (av liten modell) och ska bara sätta dit fönster så vips kan vi ha fem höns!

Trollmor

• -
« Svar #51 skrivet: 02 maj-12 kl 14:36 »
He he, då är det väl bäst att gå honom till mötes då, och skaffa en riktigt fin reklamaffisch (borde vara gratis om man bara hittar dem) med en sån där mbv eller vad den nu hette ...

hajens

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 02 maj-12 kl 14:39 »
Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill

Låter nästan som ett handikapp att varesig kunna eller vilja kompromissa!?

kbh

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 02 maj-12 kl 14:55 »
Ett trix är ju att bygga ett hönshus hos någon vän och sen fylla med hönor och be vännen komma och lämpa av det sen som en gåva förutsatt att vännen är in förstådd att det även kan gå åt fanders  om gubben är för bångstyrig .

shelale

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 02 maj-12 kl 14:58 »
He he, då är det väl bäst att gå honom till mötes då, och skaffa en riktigt fin reklamaffisch (borde vara gratis om man bara hittar dem) med en sån där mbv eller vad den nu hette ...
;D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #55 skrivet: 02 maj-12 kl 15:04 »
Man blir singel av helt vanlig kommunikation ;) Åtminstone i mitt fall, och jag är nöjd med det, skulle aldrig stå ut med sånt tjafsande. Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill  ;D mycket viktigare. Men man får ju utgå ifrån att TS vill ha kvar sin sambo och då skulle det väl vara roligare om han gillar höns än om han bara tolererar dem så då måste man få honom att lära känna dem, tvinga honom att sköta dem i några dagar t.ex. Om man talar om det kanske det inte funkar? "Nu ska du sköta hönsen för sen kommer du att gilla dem" - han kommer att känna sig manipulerad och inte ens försöka. "Jag reser bort och du får sköta hönsen" är ingen lögn men kanske leder till att han blir en gladare, hönsälskande människa om han själv får upptäcka deras charm?

Om någon skulle tvinga en att välja - "jag eller hönsen" - är det väl självklart att man väljer hönsen, för de skulle aldrig tvinga en att välja.

I rättvisans namn tycker jag nog att den som har höns, trots att sambon inte är så tänd på idén, kan låta sambon ifråga få tycka vad han/hon vill om hönsen. Precis som sambon inte behöver gilla höns för att TS ska kunna ha sådana behöver sambon inte gilla hönsen när de väl är på plats.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #56 skrivet: 02 maj-12 kl 15:16 »
Låter nästan som ett handikapp att varesig kunna eller vilja kompromissa!?
Min sambo var ett värre handikapp, tro mig.  :P

hajens

• Skåne
« Svar #57 skrivet: 02 maj-12 kl 15:55 »
Min sambo var ett värre handikapp, tro mig.  :P

låter inte som det var något större missöde att gå skilda vägar då!? Ett gott tecken på en bra partner är när båda faktiskt har viljan att få saker att funka, kompromissar och aktivt ser till att det finns en framåtrörelse i förhållandet och bidrar till att anpassa så att alla mår bra och trivs. Känner man inte att man har den vilja har man/är man nog inte heller rätt partner med varandra.

Anyway. Hönshus och ytliga män, var var vi!?

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser