Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impotent myskankshane?  (läst 1242 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Impotent myskankshane?
« skrivet: 28 apr-12 kl 22:55 »
Har nyligen blivit med myskankor, och idag hade de lagt två ägg:) Frågan är nu, hur man vet om de är befruktade? Tuppen i hönsgården våldtar och står i var tionde minut, men jag har liksom aldrig sett pappa Anka in action så att säga? Är han bara lite mer tillbakadragen och föredrar att sprida sin säd när ingen tittar på, eller har han bara inte fattat? Alla ankorna är kläckta förra sommaren och är obesläktade.

Anna
« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 23:01 av Annamax »

Squig

• Västergötland
SV: Impotent myskankshane?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 22:01 »
Som jag har upplevt det så parar sig ankor helst i vatten.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 22:20 »
Vanliga ankor parar sig helst i vatten, myskankor parar sig nästan alltid på land. Man kollar enklast genom att knäcka ett ägg och kolla efter måltavlan på gulan. Kolla in linkosos hemsida, där finns en bra beskrivning.

Ägget man kollat befruktningen på stekes sedan lämpligen, gärna med ganska lös gula, och avnjuts genast. Ankägg är smaskens, både kokta, stekta, i mat och i bakverk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 15:02 »
Tack för svar! Knäckte ett ägg och visst fanns det en måltavla på en jättestor gula:) Verkar som att Pappa Anka vet vad han håller på med ändå. Däremoe reagerade jag på att gulan var ganska hård, om man jämför med hönsäggen? Jag fick liksom mosa den med en gaffel när jag skulle röra ihop den, är det normalt?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 15:13 »
Nu ska jag bara försöka övertala någon av dem att ruva också! ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 08:28 »
Det är normalt att gulan är hårdare och segare än på hönsägg, och det är nortmalt att vitan är mycket segare än på hönsägg. Men goda är de, och det blir fantastiska omeletter, pankakor, sockerkakor... när man använder ankägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser