Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?  (läst 7742 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-12 kl 14:50 »
"PRAKTISK KUNSKAP OM SJÄLVHUSHÅLLNING" inte "FORUMET FÖR GOSIGA DJUR"
[/

Oj, då, då får jag be om ursäkt eller ?  Jag måste ha missat vart det står att man bara får ställa frågor om sådant !  Men att ha höns som lägger ägg som jag äter upp, är inte det självhushållning ?
Jag hade varit välkommen om jag skrev att jag ska slakta mina höns och äta upp dem va ?
För övrigt ser jag inte så dåligt att du måste skriva med VERSALER . Nu fattar jag varför detta forum har dåligt rykte.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 26 apr-12 kl 14:55 »

"PRAKTISK KUNSKAP OM SJÄLVHUSHÅLLNING" inte "FORUMET FÖR GOSIGA DJUR"
[/

Oj, då, då får jag be om ursäkt eller ?  Jag måste ha missat vart det står att man bara får ställa frågor om sådant !  Men att ha höns som lägger ägg som jag äter upp, är inte det självhushållning ?
Jag hade varit välkommen om jag skrev att jag ska slakta mina höns och äta upp dem va ?
För övrigt ser jag inte så dåligt att du måste skriva med VERSALER . Nu fattar jag varför detta forum har dåligt rykte.

Men hjälp vad du tar i. Det finns alltid folk som gillar att retas överallt i livet så även på nätet. Man väljer själv om man vill ta åt sig och ge retstickorna den reaktion som de försöker provosera fram  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 apr-12 kl 15:10 »
Nu skrev jag med versaler för att det är det det är skrivet med högst upp på sidan.

Om du vill ha höns, Marielle, och äta äggen eller ge dem till hunden eller låta dem ruttna eller vad fan du vill är upp till dig. Men om du frågar saker på ett forum för självhushållning och blir stött i kanten när folk ifrågasätter hur du tänkt kring din djurhantering och kring slakt får du faktiskt tänka om.

Man kan mycket väl ha höns utan att slakta (bortsett ifrån att ta bort sjuka djur, men det kan man som sagt göra till och med hos veterinär ::) om man nu ska resursslösa riktigt ordentligt) bara för äggens skull, om du nu tänker äta dem, men OM man har ont av att slakta bör man hitta någon i närheten som kan hjälpa en att ta hand om tupparna eller helt enkelt köpa könsbestämda djur och inte låta hönsen ruva fram kycklingar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 apr-12 kl 15:30 »
Klart man kan ha självhushållning med "gosiga" höns som man inte slaktar själv.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 apr-12 kl 15:31 »
Klart man kan ha självhushållning med "gosiga" höns som man inte slaktar själv.

Ja. Men om man börjar grina vid tanken på att ha ihjäl djur ska man kanske hitta nån som kan ha ihjäl dem åt en eller låta bli att ha kycklingar.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 26 apr-12 kl 15:56 »

Men hjälp vad du tar i. Det finns alltid folk som gillar att retas överallt i livet så även på nätet. Man väljer själv om man vill ta åt sig och ge retstickorna den reaktion som de försöker provosera fram  ;)

Det har du rätt i. Men jag har lärt mig att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad.... Tråkigt "välkomnande" bara. Eller rättare sagt , ett VÄLDIGT tydligt ovälkomnande....

sonja på slätten

• Halland
« Svar #26 skrivet: 26 apr-12 kl 16:03 »
Jag tror att de flesta som börjar med höns:
1.  Skaffar dem för äggens skull.
2. Känner stort motstånd mot att själv avliva eller slakta.
 Så småningom, när man haft höns en tid, inser man vissa saker.  Höns kan snabbt bli illa skadade eller sjuka,  man blir tvungen att avliva omedelbart eller väldigt snart, av djurskyddsskäl.
Då måste man ta tjuren vid hornen och göra det.
Sedan uppstår ofta lusten att  låta hönsen få kycklingar.  Då gäller det att i förväg ha tänkt ut lösningen på ev. tupp-problem.
När man levt med höns en tid,  inser man hur enormt stor skillnaden är mellan industrihönsens liv och det liv man själv ger  sina höns. Man känner motvilja mot att köpa hönsindustrins produkter, inte bara ägg utan även kött. Och då är man snart inne på det läge då man tänker:bättre att äta djur som jag vet haft det bra i livet.
Detta är en utveckling, att komma dit tar en tid.
Det är därför jag själv skrivit ordet STARTA med versaler.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 26 apr-12 kl 18:31 »
Det har du rätt i. Men jag har lärt mig att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad.... Tråkigt "välkomnande" bara. Eller rättare sagt , ett VÄLDIGT tydligt ovälkomnande....

Ta inte åt dig! Det finns dumsnutar överallt och på många trådar här blir det en ovänlig ton av någon anledning.... :-\
Kanske för att du inte tycker som dom? inte vet jag...
Men du är i alla fall supervälkommen hit till forumet! :)
Och det är ju bara BRA att du frågar en massa som nybörjare, hade väl ändå varit 100 ggr värre om du bara sett kycklingar på blocket, tänkt Åhh så söta, köpt dem utan att veta nåt och sen stått där med en massa tuppar....
Nä, det finns inga dumma frågor så fråga på och skit i de som skriver surt eller otrevligt ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 apr-12 kl 18:44 »
Vad jag tyckte var mindre trevligt var att  Grimbart skrev att man inte ska äta djur om man inte kan slakta dem själv...

Det ska man inte. Inte för att man måste slå ihjäl varendaste djur man äter eller kräver att sin femåring reder det, men man ska klara att göra det om man nu ska äta kött och det ska heller inte undanhållas för barn att det är döda djur som vi äter.

högges521

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 26 apr-12 kl 18:52 »
Det ska man inte. Inte för att man måste slå ihjäl varendaste djur man äter eller kräver att sin femåring reder det, men man ska klara att göra det om man nu ska äta kött och det ska heller inte undanhållas för barn att det är döda djur som vi äter.

Men det är inte detta trådstartaren ville ha våra åsikter om. Gå tillbaka från början och svara på frågorna som ställdes. Vill ni diskutera (läs kritisera) folks inställningar till slakt och köttätande kan ni starta en ny tråd. Basta!

För er som glömt, är frågorna:

- När (då?) de är [kycklingarna] "lagom" stora [för att sättas ut i ett hönshus]? Jag är fullt medveten om att man inte kan se kön på så små kycklingar, men den risken får vi ta isåfall.
- Alternativ två skulle vara att köpa tex 2 vuxna (vilken ålder är bäst?) hönor, låta dem ruva på evt. köpta ägg och sedan behålla några kycklingar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 26 apr-12 kl 18:56 »
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte varför man kan äta djur ifrån affärn om man inte kan döda sina egna,är man oskyldig till det hemska dödandet om nån annan gör det?kan man ta djuret till veterinär och avliva så förstår jag inte att man inte kan döda det själv. Personligen tycker jag att alla som äter kött,minst en gång i livet,testar att slakta eller medverkar när nån annan gör det,det är bättre att äta sina djur som levt som familjemedlemmar än djuren som fötts upp i stordrift,en månad i frysen så är det som vilken köttbit som helst.. Allt kött har varit ett liv..
Jag menade inte att jaga bort nån..bara att tänka realistiskt..alla tuppar blir inte sålda hur man än gör...
Fjäderfän och kaniner

högges521

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 26 apr-12 kl 18:59 »
Jag ber om ursäkt men jag förstår inte varför man kan äta djur ifrån affärn om man inte kan döda sina egna,är man oskyldig till det hemska dödandet om nån annan gör det?kan man ta djuret till veterinär och avliva så förstår jag inte att man inte kan döda det själv. Personligen tycker jag att alla som äter kött,minst en gång i livet,testar att slakta eller medverkar när nån annan gör det,det är bättre att äta sina djur som levt som familjemedlemmar än djuren som fötts upp i stordrift,en månad i frysen så är det som vilken köttbit som helst.. Allt kött har varit ett liv..
Jag menade inte att jaga bort nån..bara att tänka realistiskt..alla tuppar blir inte sålda hur man än gör...

Men gimbart, då kan ju du starta en tråd om detta så kan intresserad diskutera detta i den tråden =) Kanske kan någon få dig att förstå hur det kan förhålla sig på detta sätt. Givet förstås att du faktiskt vill förstå, men det kan man ju inte alltid förutsätta med alla människor =)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 apr-12 kl 19:04 »
Och åter igen ska en av få som begripit kärnan i självhushållning jagas på självhushållningsforumet...

högges521

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 26 apr-12 kl 19:09 »
Och åter igen ska en av få som begripit kärnan i självhushållning jagas på självhushållningsforumet...

Vem jagar vem egentligen? "Kärnan" i självhushållning är inte det som trådstartaren frågade efter. Nej, se ovan citerade konkreta frågor. Meningen med livet och dennas kretslopp ligger under en annan delkategori tror jag...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 apr-12 kl 19:18 »
Vem jagar vem egentligen? "Kärnan" i självhushållning är inte det som trådstartaren frågade efter. Nej, se ovan citerade konkreta frågor. Meningen med livet och dennas kretslopp ligger under en annan delkategori tror jag...

TS fick svar på sina frågor från början och utvecklade själv tråden till vad den blivit genom att skriva att hen vägrar slakta och äta sina djur. Hade detta varit med från början hade jag svarat "då är det direkt olämpligt att starta med små icke könsbestämda kycklingar" men det gjorde jag inte.

Huruvida TS är beredd att slakta eller ej är egalt, jag har inga problem med självhushållande veganer heller, men om man inte vill ha bekymmer med slakt är det olämpligtt att föda upp icke könsbestämda kycklingar, för alla tuppar går inte att sälja/skänka.

högges521

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 26 apr-12 kl 19:28 »
TS fick svar på sina frågor från början och utvecklade själv tråden till vad den blivit genom att skriva att hen vägrar slakta och äta sina djur. Hade detta varit med från början hade jag svarat "då är det direkt olämpligt att starta med små icke könsbestämda kycklingar" men det gjorde jag inte.

Huruvida TS är beredd att slakta eller ej är egalt, jag har inga problem med självhushållande veganer heller, men om man inte vill ha bekymmer med slakt är det olämpligtt att föda upp icke könsbestämda kycklingar, för alla tuppar går inte att sälja/skänka.

Hon ställde ingen fråga angående slakt. Däremot ställde hon många andra följdfrågor rörande höns, ålder, och kycklingar. Beträffande slakt uppmärksammade hon bara problemet och sa att hon skulle fundera vidare på det. Åsikter om detta efterfrågades alltså inte.

Att tråden har utvecklats som den har gjort anser jag endast bero på andra valde att föra detta som den stora frågan - varför jag nu också vädjar att vi frångår denna fråga, dels eftersom den inte efterfrågades av trådstartaren men framför allt eftersom det har kommit att innebära en väldigt otrevlig ton. 

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 apr-12 kl 19:37 »
Hon ställde ingen fråga angående slakt. Däremot ställde hon många andra följdfrågor rörande höns, ålder, och kycklingar. Beträffande slakt uppmärksammade hon bara problemet och sa att hon skulle fundera vidare på det. Åsikter om detta efterfrågades alltså inte.

Djur som man inte är kapabel till att avliva själv, ska man inte ha överhuvudtaget. Grejer kan hända där man måste kunna agera snabbt.

hajens

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 26 apr-12 kl 19:53 »
Grimbart skrev att man inte ska äta djur om man inte kan slakta dem själv...

Jag förstår Grimbarts resonemang och kan delvis hålla med honom, även om han kanske hårdrar det lite. Alla skall inte behöva döda för att kunna äta kött, men vi bör definitivt alla vara beredda att ta vårt eget ansvar när det kommer till att vara delaktig i att äta djur, och det inkluderar även att faktiskt djuret måste dö. Det kan vi aldrig svära oss fria från om vi vill äta kött, och därför bör vi även vara beredda att delta i den processen på ett eller annat sätt. Att köpa en kyckling i butiken är lite för lätt i förhållande till vilket ansvar det innebär.
Av det skälet är mitt eget mål att föda upp djur själv för att äta. Jag får helt enkelt lära mig det för att med gott samvete kunna äta kött, för jag tycker vi står på ett alldeles för bekvämt avstånd från det vi äter idag, och det är inte sunt för någon.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Charlotte

• -
« Svar #38 skrivet: 26 apr-12 kl 20:08 »
Djur som man inte är kapabel till att avliva själv, ska man inte ha överhuvudtaget. Grejer kan hända där man måste kunna agera snabbt.
Det är en himmelsvid skillnad mellan att avsluta ett djurs lidande och att slakta ett fullt friskt, oftast ungt, djur. Känner man inte den skillnaden kanske man ska fundera över om man ska ha djur över huvud taget ???
Jag har efter många års djurhållning kommit till det stadiet att jag klarar att slakta kaniner och fjäderfän själv, lammslakt klarar jag Inte och jag vet inte om jag nånsin kommer att göra det...
Däremot kan jag avliva både tackor och lamm som är så svårt skadade/sjuka så att dom lider.
Jag kan också göra allt jobb som kommer efter avlivningen vid slakt, men inte avliva, som tur är finns det andra som kan göra det. Kanske jag är en usel själ hushållare då ???
Det finns väl inget i TS eller någon annans inlägg som säger att dom tänker låta djuren självdö av plågor?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 apr-12 kl 20:23 »
Det är en himmelsvid skillnad mellan att avsluta ett djurs lidande och att slakta ett fullt friskt, oftast ungt, djur. Känner man inte den skillnaden kanske man ska fundera över om man ska ha djur över huvud taget ???
Jag har efter många års djurhållning kommit till det stadiet att jag klarar att slakta kaniner och fjäderfän själv, lammslakt klarar jag Inte och jag vet inte om jag nånsin kommer att göra det...
Däremot kan jag avliva både tackor och lamm som är så svårt skadade/sjuka så att dom lider.
Jag kan också göra allt jobb som kommer efter avlivningen vid slakt, men inte avliva, som tur är finns det andra som kan göra det. Kanske jag är en usel själ hushållare då ???
Det finns väl inget i TS eller någon annans inlägg som säger att dom tänker låta djuren självdö av plågor?
Mvh
Charlotte

Att inte kunna avliva ett friskt djur om man äter kött är faktiskt värst. Det gäller inte bara självhushållare, utan alla. Man kan säkerligen vara extremt duktig självhushållare och inte äta animalier alls.

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser