Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur föryngrar och utökar du din hönsflock?

Ägg kläcks i hembyggd kläckare.
Ägg kläcks i köpt kläckare.
Naturruvning.
Inköp av nya individer.
Annat; skriv i så fall vad.

Författare Ämne:  Hur föryngrar och utökar du din hönsflock?  (läst 5530 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: Hur föryngrar och utökar du din hönsflock?
« Svar #20 skrivet: 01 maj-12 kl 09:26 »
Hej. I år har jag köpt och kläckt ägg i hemmabygd maskin för att få in nytt blod i gruppen, men annars så låter jag mina hönor ruva fram kycklingar för föryngring. Kläcker i maskin också med dessa brukar jag sälga :) 
Mina naturruvade får gå med mamma höna så länge hon vill och sen tillhör de ju flocken. Tupparna får flytta till nya hem.

I år tänker jag också skaffa en ny ras och då blir det maskin kläckta små kycklingar från köpta ägg. Men fortsättnings vis hoppas jag på naturruvade.

Fia743

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 01 maj-12 kl 09:57 »
Här har vi naturruvat för första gången  ;D
Första kläckt och Sura Karin har städat  ;D :-*
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #22 skrivet: 01 maj-12 kl 10:13 »
Har en hönsgrupp på 27 djur med en salig blandning av hybrider, bonnahöns och raskorsningar.
Jag köper nya höns ibland.
Sista omgången inköpta var värphybrider, för att få fler ägg per dag för att kunna sälja ev. överskott.

Det är alltid någon höna/hönor varje år som lägger sig för att ruva.
Oftast får de som de vill och jag får nya djur :)

Jag har även kläckt fram kycklingar i en liten, köpt, kläckare.
Har kläckt fram ägg som köptes in och även egna.

Det är ett hyfsat bekvämt sätt att utöka flocken, och kan påverka NÄR lite själv.

Men tycker bäst om natrurruvning. Det är så fridfullt att se mammahöna med alla sina kycklingar skrocka omkring :*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #23 skrivet: 01 maj-12 kl 11:04 »
Om mina höns vill ruva så får de göra det.
Om jag tillämpade det skulle jag drunkna i kycklingar och bli tvungen att köpa matägg  :P

morellen

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 01 maj-12 kl 11:16 »
jag har kläckt fram (i köpt kläckare) eftersom ingen av mina först ville ruva o när de väl skulle pröva envisades  två med att ligga i samma rede (o när jag ville dela dem klev de av). Jag hoppas att några av småhönsen från ifjol ska vara ruvsugna iår

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 01 maj-12 kl 11:59 »
;D ;D ;D
Kan du inte ha en tupp till? Som ev är enögd på andra sidan så dom kompletterar varandra?
*mutterimutterimutter* Verkar som det är dödfött med inköpta ägg också.  >:( å den tuppen är varken gammal eller enögd *fnys*.

Fast visst ser det roligt ut när Lindelo jagar en höna. När hon tvärstannar och lägger upp sig så far "den enögde" förbi några meter, tvärnitar och undrar vart hon tog vägen.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser