Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingfrågor - nybörjare!  (läst 753 gånger)

Marre82

• Medelpad
Kycklingfrågor - nybörjare!
« skrivet: 02 maj-12 kl 11:16 »
I helgen fick vi hem våra allra första kycklingar, misstänker att det inte blir de sista!
5 st som då var dryga veckan, så 2 veckor är de nu.

I mitt hönshus har jag en separat avdelning där dom kan få bo framöver, till dess att jag ska sammanföra dom med övriga "gammhönorna"
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Nu bor de hos oss, i en plastbalja med värmelampa.

* När kan jag sammanföra dessa med tanterna i hönshuset? Hur gör man det på bästa sätt för att undvika att de blir hackkycklingar?

* De där duniga utseendet när försvinner det, och blir fjädrar av det hela?

* Några är mörka dunbollar, blir de även mörka hönor/tuppar?

tacksam för svar!

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Kycklingfrågor - nybörjare!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 11:46 »
Kollar du på vingarna så har de nog reda nu en hel del fjädrar där redan. Det går fort. Tid är jag dålig på.

Mörka dun bollar blir ofta mörka fädrar och gula ljusa färger men endel överaskningar blir det.

Vänta inte förlänge med att släppa i hop dom. När de börjar bli Stöddiga tonåringar blir de hårt tillrättavisade och ses som kommande rivaler. De behöver dock någonstans att fly till så en liten avdelad plats med typ komopstgaller som de små kan komma igenom men inte hönorna är bra. Hur gamla de är i veckor kan nog någon annan bättre än jag. Typ när de inte behöver extravärme mer. Det är bra om de är i samma lokal ett tag så de luktar lika och känner igen ljudet på varann.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser