Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad gör jag nu?!  (läst 2211 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Hjälp vad gör jag nu?!
« skrivet: 02 maj-12 kl 14:30 »
Hade gett upp hoppet om att vår gotlandshona var dräktig för dels så har jag inte sett att hon blivit rund om magen och inga ungar har kommit. Igår fick hon således flytta in i den nybyggda sommarburen då vi skulle till och så gräs i vinterburen. Hon har vindskydd i buren samt att den har tak och hon har en kattlåda med spån i att sova i.

När jag nyss var ute så såg jag massor med pälstussar i buren samt att hon dragit in massor med hö i kattlådan! Mao kanske hon iaf ska ha bebisar? Kan de bo där i sommarburen trots att de inte har en isolerad bodel? Jag kan inte flytta in henne i vinterburen nu pga gräsfröna men jag skulle kunna ha dem i en större bur i hönshuset tills det blir varmare.

Vad tror ni?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hjälp vad gör jag nu?!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 15:47 »
Låt dem vara kvar där de är. Kaninungar fryser inte ihjäl om de har en bra mamma. Isolerad bodel är överskattad, det har jag aldrig haft till mina kaniner, och det har gått bra ändå. Det är väl knappast minus 25 där i norr just nu?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 07:58 »
Jag tog in henne igår för det 0 gradigt med blås.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 08:34 »
Att plocka in henne stressar bara. Den här kullen är nog körd. Man ska inte flytta runt på dräktiga honor.
//Lina

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 10:07 »
Hej!
Är det samma hona som du berättar om i två trådar?

Om det inte finns några levande ungar, para om henne nu på en gång, honan brustar första dygnet efter födseln.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 10:20 »
Suck, så typiskt. Nä, nu blir det ingen fler parning, köper en kaninbebis om det nu inte blir någon levande. Suck.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 10:25 »
Hej!
Har du kollat om det finns några levande ungar?

Tveka inte att para om henne, det händer att förstföderskor missar och nästa gång fungerar det utmärkt.

Beekeepern.
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 13:42 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 11:01 »
Har sett en död men sen har det inte kommit flera. Kaninhonan ser ut som vanligt, kommer fram så fort vi visar oss.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 13:49 »
Para om henne på en gång! Kaninhonor brunstar om samma dygn som de fött.  :P Att en förstföderska misslyckas med första kullen behöver inte betyda någonting. Lycka till nästa gång!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 14:35 »
Jag har precis pratat med hon som har kaninhanen och nu är det bestämt att jag åker dit och lämnar henne för parning ikväll iaf. Synd bara att förra hanen vi parade med (svart/brun) är utlånad så nu får det bli en vit med grå fläckar som ser precis lika ut som honan. Lär ju inte bli någon större färgvariation.

Då kommer vi till nästa fråga: nu kommer vi absolut inte att flytta henne mellan burar något mer för att inte stressa henne. Jag har nu två valmöjligheter, antingen får hon vara i en isolerad byggnad i en bur eller så släpper jag in henne i betesburen med bara en kattlåda med spån i. Hur blir det med gräsätandet för kaninbebisarna om de går i betesburen? Är det bättre att hon får bo i innebur istället så jag kan reglera gräsätandet? Räcker kattlådan eller ska vi fixa nåt annat?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 19 maj-12 kl 22:20 »
Sätt henne i betesburen om den har finmaskig botten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 20 maj-12 kl 08:25 »
Ang. färgvariationerna så kan du nog få en överraskning:)
Min chinchillabrokade hona parades med min väldigt vita hane med få beiga brokade tecken. Jag förväntade mig som dig en kull med "vitingar" dvs. alla ungar ljusa. Men hon har 8 ungar o en är sallander el isabella, en chinchilla sen är resten vita/snöharar o några vita med teckan o såå söta!
Så du kan få helfärgade ändå är min erfarenhet!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser