Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodlare måste säkra att honungen inte innehålle GMO pollen!  (läst 4504 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Biodlare måste säkra att honungen inte innehålle GMO pollen!
« Svar #20 skrivet: 17 maj-12 kl 15:03 »
Jag har själv inga bin, men det finns flera jag känner som har.  GMO-rapsen odlades till i allafall 2011 på vissa mindre fält häromkring. Jag vet inte om det finns i år, men man har talat om att lägga ner verksamheten.

GMO-raps måste givetvis också pollineras.    Man har visst mixtrat med hansteril raps, och då blir det inga pollen.
Man har stoppat in genbitar från backtrav i denna raps. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Utvandraren

« Svar #21 skrivet: 17 maj-12 kl 15:13 »
GMO kan ju inebaera  lite allt moejligt, men som konsument (honung, mums!!!) vill jag kunna vaelja sjaelv om min mat ska vara GMOfri, icke-bestraalad osv.  Men det gaar ju snart inte alls längre!

I Kanada aer det hoploest att hitta riktigt ren mat.  Inte paa landsbygden.  Men det vaar en bonde haer som raakade i luven på Monsanto betraeffande vems fel det varr att de hade spritt sina GMO till hans faelt daer  han odlade en en lokal sort.

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 17 maj-12 kl 15:19 »
Det finns tydligen tillstånd, som fortfarande gäller. Man har petat in genmaterial från flera andra organismer, bla mossa.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.2ce1c8ad1213e6b28d480001154/Beslut+13000-08.pdf
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser