Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Auracana kycklingar tupp eller höna?  (läst 3610 gånger)

shelale

• Västergötland
Auracana kycklingar tupp eller höna?
« skrivet: 04 maj-12 kl 14:16 »
Hur ser man om det är en tupp eller höns på 4½ veckors gamla kycklingar? Jag har fem st auracanor och två av dem är större än de andra. kan man räkna dem som tuppar? Lite svårt att se skillnaden när de inte ens har nån typ av kam än så länge..

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Auracana kycklingar tupp eller höna?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 14:23 »
Det är ju svårt att säga dem kanske bara sträcker sig då och då enklare med en bild  ;)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 15:03 »
Hela kroppen är större än de andra tre. Så de är klart större inte bara längre. Ska försöka sätta in en bild senare.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 15:04 »
Hela kroppen är större än de andra tre. Så de är klart större inte bara längre. Ska försöka sätta in en bild senare.
ok
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 16:02 »
Det går inte att säga bara pga storlek, det kan skilja mycket mellan individer. Som exempel var det en i min senaste kull (dock inte araucana) som var mycket större än de andra och utvecklades tidigast. Det visade sig bli den minsta (betydligt mindre än de andra) som vuxen och en höna. Man kan ibland se på fötterna/benen. Tupparna brukar ha kraftigare ben. Men säkert kan du nog inte veta förrän de är äldre - då får du vara väldigt duktig, för araucanor är tydligen en av de svårare raserna att könsbestämma som små.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 19:04 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

shelale

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-12 kl 16:04 »
ojdå. Är det svårt även när de är vuxna?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 19:03 »
Nä, jag mena när de är små :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 08:04 »
Har blivit lurad flera gånger, varit så "säker" på att en kyckling varit en höna..Sedan har de börjat säga "kuckeliku".. :-\Extra jäkligt att könsbestämma när varken tupp eller höna har någon direkt kam.. ???När de är 6 månader, eller blir könsmogna brukar det vara lättare att se vad som är höna och tupp. Jag förstår att du vill ha svar nu..Jag är lika dan, har heller inget tålamod.. ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 10:59 »
Även Araucanor går lätt att könsbestämma på fjäderdräkten när dom är ca 10 veckor. Tupparna får spetsiga halsfjädrar och sadelbeäng.

Hönorna fortsätter att ha runda fjädrar på de ställena.

Nu är ju inte fjädrarna fullt utväxta på en 10 veckors tupp kyckling men man brukar kunna se de spettsiga blanka tuppfjädrarna om man tittar i botten av fjäderdräkten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 21:23 »
Jag tycker det är jättesvårt att se om fjädrar som håller på att växa ut är spetsiga eller runda :P, alla nya fjädrar är ju toppiga. Får väl gå en liten kurs hos någon som kan visa :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser