Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från vilken ålder klarar sig kycklingar utan värmelampa ?  (läst 18663 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Verkar svårt att hitta vuxna höns av den ras jag vill ha, så funderar på lite äldre kycklingar.
Undrar från vilken ålder alternativt hur varmt det måste vara ( tillfälligt boende i lekstuga tills nya  hönshuset är klart  :) ) om de ska klara sig utan värmelampa ?  Svårt att dra in elsladd i lekstugan utan att göra åverkan på barnens lekstuga... ( kan det kanske funka att klämma sladden i dörren, eller gör springan som blir att det drar för mkt ? )  Rörigt inlägg, men hoppas ni förstår  ;D
Kan ju passa på att fråga hur varmt det måste vara ute för att man ska kunna släppa ut dem på gräset ?

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Jag brukar ta ut mina 6-8 veckors ålder

När dem har fått fjädrar behöver dem ingen värmelampa.
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
Olika, de behöver ingen värmelampa när de är fullt befjädrade, men runt 6-8 månader är lagom att ta bort den.. Värmen under lampan, ska vara: 1dygn: 37/36grader, sedan dra ner värmen en grad varannan dag. De kan gå ute så länga det inte är för kallt, men jag brukar ha mina ute första gången när de är ca 3 veckor, då under uppsyn!

Marielle

• Uppland
Dum fråga, men räknas de inte som vuxna runt 6-8 månader ?  Om de behöver värmelampa så länge ... Hm... Jag får väl helt enkelt fundera på en helt annan ras som kanske är lättare att få tag i vuxna nu. Hade så gärna velat ha dvärg Vyandotte :-\

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Dum fråga, men räknas de inte som vuxna runt 6-8 månader ?  Om de behöver värmelampa så länge ... Hm...

David menade nog 6-8 veckor ett skrivfel antagligen  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Det viktigaste är att övergången från varmt till kallt inte blir en chock för kycklingarna. Så om du har 3 veckors kycklingar i 25 grader och sen vipps släpper ut dem i +5 grader nästa dag så kan det gå illa. Men om du gradvis sänker tempen klarar sig många raser utan värmelampa när de är 5 veckor, då under förutsättning att det är dragfritt och inte kallare än 10 grader ungefär. Men visa kycklingar får fjädrarna senare och vissa tidigare så bästa är att kolla noga hur de ser ut i fjäderräkten. Sen även hålla koll på hur de reagerar när de är ute. Sitter de och kurar ihop sig tycker de att det är för kallt. Springer de runt och leker eller letar mat är det lagom.

Sen kan ju kycklingar under kortare periodr även när de är runt 1-2 veckor vistas i kallare temperatur, vilket de gör när de går fritt med en hönsmamma. Då springer de in och värmer sig nån gång i timmen under henne men kan vara ute ganska länge trots att tempen är runt 10 grader.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Jag skulle nog säga att när de är fullfjädrade ( dvs hela kroppen inklusive hals och huvud) så klarar de sig utan lampa och jag skulle nog tro att de flesta raser är fullfjädrade vid 8v.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Marielle

• Uppland
Då är jag genast lite klokare ! Tack  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser