Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! En Ensam kyckling  (läst 1258 gånger)

Ådalajesper

• Skåne
Hjälp! En Ensam kyckling
« skrivet: 06 maj-12 kl 13:19 »
Två av vår Hedemorahöns har samruvat 7 ägg ( de låg skavfötters...). Två kycklingar kläcktes samtidigt och hönorna är överlyckliga och överbeskyddande till max.
Efter ett och ett halvt dygn skulle vi ta bort de resterade äggen och när vi lyfte upp äggen var det en kyckling som precis var på väg ut ur ett av dom (trots att det inte ruvats mer än på natten det sensate dygnet). Vi fick lätt panik eftersom hönorna var i hönsgården och inte skulle märka den blöta lilla krabaten kanske förrän det var för sent. Jag lyfte fram kycklingen mot hönsen som hackade efter den (jag tror det enbart var i försvar mot mig egentligen). Det blåste och vi kunde inte bara låta det lilla hjälplösa livet ligga i gräset eller i det tomma redet, även om vi egentligen vill låta naturen ha sin gång. Vi har den lille krabaten nu i tvättkällaren i en sockerlåda med sand, kanariefrön, äggula,gräs och vatten. Den är nu tre dygn och verkar klara sig och nu undrar vi;
Kan vi smuggla in kycklingen på kvällen i det lilla hönshuset med den snälla tuppen, de två hönsen och deras två kycklingar?
Vi vill inte att den skall växa upp utan sällskap och hoppas förstås att hönsen skall ta hand om den lille.
En annan fundering är att skaffa fler kycklingar och låta värmelampan och sällskapet bli räddningen - men det är inte helt enkelt att genomföra.
Hjälp!
Life is good in Trustville!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp! En Ensam kyckling
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 21:06 »
Prova att smuggla kycklingen under höna när det är kväll och dom har nattat sig. Oftast går det bra men håll koll en stund så mammorna inte blir sura på nykomligen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser