Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling i rygg- eller sidoläge  (läst 2297 gånger)

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
Älling i rygg- eller sidoläge
« skrivet: 06 maj-12 kl 14:09 »
Hemma hos mig hoppar det ut små ällingar ur sina ägg nu, och de flesta mår bra. Ena lilla tussen är inte så fräck, dock. Han eller hon är nu i skrivandets stund på väg ut i husses hand för att få sluta sina späda dagar bakom ladugården. Synd och skam på en för övrigt pigg och fin älling, men grejen är den att just den bebisankan inte kommer upp på sina fötter. Sätter man ned den i knäet eller på bordet eller i handen eller vart som helst, stegrar den likt en häst och trillar ned på sidan eller ryggen. Sedan ligger den där och sprattlar och piper. Kommer ingenvart. Ena ögats blinkhinna vill inte riktigt försvinna heller, och när man håller den i handen så strävar den bakåt med huvudet. Ser helt normal ut för övrigt, förutom kanske en liten bula på sidan av näbben. Har druckit vatten med lite milt tvång för att få ned näbben i koppen (den vill ju uppåt-bakåt hela tiden).

Kläcktes i förrgår kväll och har inte blivit bättre. Gulesäcken var indragen och den tog sig ut ur ägget för egen maskin.

Är det någon som vet vad detta beror på? Det kändes nästan som om den hade något neurologiskt fel.

Vila i frid, lilla ankbebisen. Nu slipper du sprattla i panik över att inte få ordning på kroppen.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Älling i rygg- eller sidoläge
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 22:19 »
Hmm, jag tror att vissa ällingar får allvarliga problem främst på grund av störningar under ruvningstiden. I synnerhet om de hamnar i experimentiella äggmaskinsprojekt. Men det kan ju även gå fel under naturruvning och de "misslyckade" är ofta dödsdömda redan från början då det finns så många andra ällingar som har bättre långsiktiga förutsättningar att överleva. Vet att det är lätt att ömma får en liten ankunge som knappt kan stå, gå eller vad det nu är.... Gör dem en tjänst och ta bort dem så att de inte lider mer än nödvändigt. Nästa grej är att se till att de inte blir så många "misslyckade" och lita på moder natur som ökar chanserna väsentligt att det går bra.

1/ Lita på naturruvningen
2/ Låt dem ruva i fred
3/ Använd endast friska föräldrar och undvik inavel och genetiska defekter samt ärftliga sjukdomar med annat elände så långt det är möjligt

Känner mig lite hemsk som skriver så här men i djurens värld är detta en realitet.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
SV: Älling i rygg- eller sidoläge
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 00:02 »
Hej!

Du är inte alls hemsk som skriver sådär. Jag funderar mest på vart i processen det har gått fel med den lilla ankungen (som är död sedan ungefär när jag skrev ovanstående inlägg). Mina ankor har inte ruvat mer än ett par dagar hitintills, sedan har de gått av äggen. Därför lägger jag in ett gäng i kläckaren för att utöka flocken litegrand. De äggen som jag lade nu fick jag ifrån en granne, så att det skulle vara obesläktat till mina ankor jag har här hemma. Hennes ankor ruvar lite bättre än mina, så man hoppas ju på att kunna få in lite sådana gener också. Dessa ankor är pigga och friska och inte inbördes släkt med varandra. Kläckaren är inget expermentiellt äggmaskinsprojekt, det är en gammal hederlig (?) Ruvmax.

Pratade med en gammal ankgubbe förut, och han tänkte på om det kan ha varit något med fuktigheten i kläckaren eller kanske kvaliteten på äggen med tanke på väder, vind och föda för ankorna som går ute. Jag lär nog aldrig få veta vad som gick snett där, kan bara konstatera att det är himla trist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser