Hej,
Jag har en höna som har ruvat kycklingar, jag flyttade henne till ett separat litet hus för en dryg vecka sedan. Huset är något varmare än det vanliga hönshuset (står på ett mera soligt ställe och det har varit fint väder... Dessutom har det varit mörkt i huset.
När jag flyttade hönan märkte jag inget, sen har jag försökt att störa henne så låte som möjligt då jag jag inte velat stressa henne. Idag va jag ute för att fylla på vattten och mat och upptäckte till min stora glädje att tre kycklingar kläckts fram. Jag plockade upp skålar och fyllde på och lyfte ut en av kycklingarna som satt i matskålen, bara tog den och satte ner den bredvin hönan, 10 cm bort (alltså väldigt kortvarig kontakt) och upptäckte nån minut senare att jag va full av något som antagligen va löss.
Verkligen hela armen på mig va full... Små snabba kryp som endast kröp, inte hoppade, en dryg mm långa...
Vad ska jag göra?! Hönan är ju redan isolerad, men jag vill ju "rädda henne' och jag vill ju inte att mina söta kycklingar ska behöva ha ohyra, jag vill ju kunna handskas med dom för att få dom tama...
1. Vad tror du att det är?
2. Riskerar jag att få dem (jag har spädbarn så det skulle ju vara skönt att slippa avlusa honom och mig)?!
3. Hur ska jag göra mig av med denna ohyra?