Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta in gamla höns till kycklingar?  (läst 1237 gånger)

shelale

• Västergötland
Ta in gamla höns till kycklingar?
« skrivet: 09 maj-12 kl 17:21 »
Jag har en massa kycklingar som jag har ute i trädgården som jag har för att sen få ägg ifrån. Men nu undrar min man om vi inte ska ta in två äldre höns som redan värper så vi får ägg nu också och slipper vänta i 4-5månader till. Är det smart gjort? Jag är också sugen men vad vore det för nackdelar att ta in äldre höns isånafall?

Lycka

• Ångermanland
SV: Ta in gamla höns till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 05:17 »
Låt du "massa"kyclingar växa upp och ta inte in några vuxna urtifrån.
det är min tanke.
Dels är de redan en flock och att ta in andra djur medför alltid
sjukdomsrisk, kalben m.m.
Hedemorahöns

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 15:37 »
Tänkte på det med sjukdomar ja. Vi skulle isånafall ta in höns från mina föräldrar och ingen av dem har kalkben. Men däremot så har det vart ett par höns som till och från drabbats av marek (tror vi) Senaste hönan drabbades i vintras och fick avlivas. Ligger den sjukdomen kvar hos alla hönsen eller?

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 16:09 »
Vad jag har läst är att Marek finns i stort sett överallt, men på alla bryter inte sjukdomen ut. Att ta in djur från andra flockar är alltid en risk men det får man ju ha i åtanke och överväga noga om det är värt risken.

Hur gamla är kycklingarna? Jag tror inte det är något problem att blanda äldre individer med unga kycklingar.. Men det beror ju lite på hur gamla och stora kycklingarna är. Finns det saker de kan gömma sig bakom/under så borde det inte vara några problem. Elaka hönor finns det gott om men kan de bara komma undan ska det nog ordna sig.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 20:52 »
Nu är det en lite mindre hönsgård och en liten sommarkoja (kallar jag det för) under kojan kan de gömma sig kycklingarna är 5½veckor nu. men inne i kojan finns det ingenstans att gömma sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser