Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biklunga på marken bakom kupan  (läst 2873 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Biklunga på marken bakom kupan
« skrivet: 09 maj-12 kl 21:07 »
Hej,

Var precis nyss ute i bigården och hittade en klump med bin på en stenplatta precis bakom en kupa. Utgick från att de var döda eftersom de sitter blixt stilla och det är så sent som det är och temp gått ner till knappt 10 grader och det duggregnar, alltså inte direkt väder eller tid för bin att vara ute. Jag petade i högen för att se vad de samlats kring och då började de sakta sakta röra sig. Tittade lite mer noga och såg att där sitter flera bin blixt stilla uppkrupa på grässtrån runt om, men även dessa rör sig lite om man petar på dem.

Varför har de samlats här?  ???  Är det för att de blivit regnblöta och för tunga för att orka flyga? Eller är det ungbin som inte hittar tillbaka in genom flustret utan har försökt komma in genom nätbotten utan att lyckas?

Mysterium för mig!? Oavsett anledning lär de inte överleva natten där de sitter nu om prognosen stämmer... Ska jag borsta av dem så de hamnar på flustret eller ska jag låta dem va?  ???

/L

ps bilagar en bild på klungan, vet inte hur det funkar om den syns i meddelandet eller inte, men den är iaf bilagad..

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Biklunga på marken bakom kupan
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 21:55 »
Jag såg något annat inlägg om att bin som missade flustret kanske aldrig kom upp igen för att de hade gjort slut på bränsle, och att man därför skulle sätta upp en bräda mot flustret så att de kan gå upp. Kan det vara något sådant?

Om jag var du så skulle jag försökt att lägga på dem någon sorts skydd i regnet och hoppas att de orkar flyga hem i morgon.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

stina j

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 21:57 »
vi hade något liknande för flera år sedan, att det satt bin uppkrupna på grässtrån. tror det är majsjukan ungbin med förstoppning men har bara sett det en vår.
MVH Kristina

knutte

• -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 22:08 »
Ta en sop och skyffel och tippa ned dom i kupan... Det är mycket man inte förstår, men då får dom komma hem iaf...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 22:10 »
Jag råkade ut för något liknande förra veckan, drivor av bin på marken runt en kupa, men det visade sig vara jag som glömt en list som flusterstängare så flustret var bara 1 cm brett på ett mycket starkt samhälle. Jag skopade in dem på nätbottnen. Har inte kollat hur det gick sedan, men när flustret blev normalt slutade i alla fall problemen. Men det är nog bättre att släppa ner dem uppifrån än på nätbottnen, de som inte klarar sig städar bina ut, de andra får mat och värme.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 22:34 »
Fick svar på mailen från föreningens mest erfarne biodlare, han skriver:

"Detta är s k "majsjuka" som består i att bina har fått magproblem, i praktiken blivit för hårda i magen. De har tvingats sitta inne när det varit kallt en period nu och har inte kunnat få tag i tillräckligt med vatten. Ge dem lite ljum 50% sockerlösning (100g socker + 100 ml vatten och 35-40°C). Du kan droppa det direkt över hela biklungan och på ramarna och sprida det så bra som möjligt. Då blir de snart bättre! Sitter det många utanför så sopa upp dem och släpp ner dem i kupan igen!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser