Hej,
Var precis nyss ute i bigården och hittade en klump med bin på en stenplatta precis bakom en kupa. Utgick från att de var döda eftersom de sitter blixt stilla och det är så sent som det är och temp gått ner till knappt 10 grader och det duggregnar, alltså inte direkt väder eller tid för bin att vara ute. Jag petade i högen för att se vad de samlats kring och då började de sakta sakta röra sig. Tittade lite mer noga och såg att där sitter flera bin blixt stilla uppkrupa på grässtrån runt om, men även dessa rör sig lite om man petar på dem.
Varför har de samlats här?

Är det för att de blivit regnblöta och för tunga för att orka flyga? Eller är det ungbin som inte hittar tillbaka in genom flustret utan har försökt komma in genom nätbotten utan att lyckas?
Mysterium för mig!? Oavsett anledning lär de inte överleva natten där de sitter nu om prognosen stämmer... Ska jag borsta av dem så de hamnar på flustret eller ska jag låta dem va?

/L
ps bilagar en bild på klungan, vet inte hur det funkar om den syns i meddelandet eller inte, men den är iaf bilagad..