Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fuktighet är garanterat för hög?  (läst 1376 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Vilken fuktighet är garanterat för hög?
« skrivet: 12 maj-12 kl 17:22 »
När mina ägg ska kläckas i Suron så blir det nåt alldles otroligt fuktigt i den. Efter att första kycklingen kläckts så går fuktigheten aldrig under 75% (om man inte öppnar den såklart), och ofta ligger den på drygt 80%.
Jag har märkt att det är ganska vanligt att dom lite senare kycklingarna dör innan dom tar sig ut, och denna gången var det en kyckling som dött preciiiis innan den skulle ta sig ut. Den hade pickat bort en del skal, men det satt hinna kvar. Först trodde jag att det var en sån som hade dött av fasttorkade hinnor, men när jag tog ut ägget så var hinnan alldeles mjuk och var jättelätt att dra bort.
Drunknar dom sena kycklingarna tror ni, eller ska dom klara av den höga luftfuktigheten?

(Jag har 60-65% fuktighet två dagar innan kläck.)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilken fuktighet är garanterat för hög?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 17:51 »
Kycklingarna dör inte av att luftfuktigheten är för hög utan förmodligen för att dom är för svaga.

När man pratar om att kycklingar drunknar i ägget så gör dom det för att det har varit för hög luftfuktighet dag 1-18 så ägget inte har torkat tillräckligt. Luftbubblan måste vara tillräckligt stor för att kycklingen ska kunna andas innan den pickar hål på skalet. Är luftbubblan för liten är syrevandringen genom skalet för långsam och och det blir syrebrist. Ska man vara helt korrekt drunknar den alltså inte utan den kvävs.

Jag har ofta en peak med luftfuktighet över 90% under den tiden då många kycklingar kläcks i snabb följd. Det är helt normalt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
SV: Vilken fuktighet är garanterat för hög?
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 21:26 »
Aha... Okej... Ja, luftbubblorna var fina på alla, så det var det inte...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser