Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja ägg till Tyska sommargäster  (läst 5141 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sälja ägg till Tyska sommargäster
« Svar #20 skrivet: 14 maj-12 kl 12:39 »
Ett frilandshållande värt namnet?  Nog är det ett substantiv alltid, om man vill.  Tror jag.  :-[

Men jag trodde att stor begynnelsebokstav på substantiv var borta ur modern tyska?  NU blir jag nyfiken!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 14 maj-12 kl 14:04 »
Ett frilandshållande värt namnet?  Nog är det ett substantiv alltid, om man vill.  Tror jag.  :-[

Men jag trodde att stor begynnelsebokstav på substantiv var borta ur modern tyska?  NU blir jag nyfiken!

Näää du, det har vi nog kvar ett bra tag även om det inte används mycket i SMS:andet.  Substantiv och nya meningar börja med stora bokstäver.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #22 skrivet: 14 maj-12 kl 14:35 »
[Och nej, jag har heller inga planer på att springa ut till äggboden och höja priset om jag ser en tysk bil rulla upp där. Självklart betalar dom samma pris som andra. Det finns faktiskt ägg från frigående höns även i tyskland eller danmark..det är inget unikt för sverige, som vi så ofta vill tro.
[/quote]
Jag har som jag skrev förut inga planer på att "höja priset" när det kommer turister och vill handla (:) Jag har inte sålt några ägg ännu och är i planderings-stadiet, mitt pris kommer slutligen att hamna mellan 2-3 kr OAVSETT var köparen kommer ifrån!!!!
Jag var mest ute efter ideer och hur ägg konsumtionen ser ut i de nämnda länderna. Jag förstår att det inte är något unikt att hönsen går fritt och att de kan köpa ägg direkt av mig i stället för på affären i byn!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 14 maj-12 kl 15:11 »
Näää du, det har vi nog kvar ett bra tag även om det inte används mycket i SMS:andet.  Substantiv och nya meningar börja med stora bokstäver.
Tack för info!

(I rubriken ser det lite lustigt ut, har ni sett det?  Får mig att dra på munnen då och då, det är nyttigt!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 14 maj-12 kl 16:32 »

Varför ser så många det som en sport att framhäva hur länge ett ägg står sig? Vad finns det för värde i att spara ett ägg i en månad innan det äts?
Har e kompis som köper ägg av mig och han ska alltid ha så det räcker i en månad, helst två, för jodå, dom håller sig i två månader också.

Och visst, om det mesta man gör med ett ägg är att steka det, så är det väl ingen stor skillnad. Men att baka, t.ex sockerkaka eller vispa en maräng eller beasås.. då ska man ha färska ägg för att få ett helt annat resultat än när man använder månadsgamla ägg.

Och nej, jag har heller inga planer på att springa ut till äggboden och höja priset om jag ser en tysk bil rulla upp där. Självklart betalar dom samma pris som andra. Det finns faktiskt ägg från frigående höns även i tyskland eller danmark..det är inget unikt för sverige, som vi så ofta vill tro.

Det är ingen sport, sport är jag totalt ointresserad av. :D
Dock har jag en kund som iderligen undrar om jag har några som "går att skala", hjälper inte att tala om för en del att just när man kokar ägg, så behöver de ha legat ett tag.
Att jag inte berättar att de håller sig två månader har med trovärdighet att göra.
Här kan det va knepigt att få "kokeägg" till sig själv, de försvinner alldeles för fort om jag inte lägger undan.

Å du måste väl erkänna att det är svårare att få tag på SVENSKA sprätthönsägg på kontinenten.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 maj-12 kl 18:02 »

Å du måste väl erkänna att det är svårare att få tag på SVENSKA sprätthönsägg på kontinenten.  ;D

Jo, det lär vara svårt :)  men vi har en generell tro på att vi är helt unika här i sverige med frigående höns. Och riktigt så är det inte. I andra länder har man en betydligt större spännvidd mellan djurhållning, alltifrån katastrofal till ekologisk och icke-ekologiska frigångsdjur.

Det är bara att gå in på en engelsk eller tysk sida som säljer äggkartonger, så hittar man massor med kartonger med tryck för frigående höns. Motsvarande kartong finns inte ens att köpa i sverige.
Danmark har tex en väldigt stor del frigående grisar, ej ekologiska. Vem tror det när man ser grisar från danska stallar?
Småproducenter av olika slag värnas på ett betydligt större sätt utomlands än i sverige. Omöjligheten att köpa en fin äggkartong med tryck för frigående höns illustrerar detta tydligt, även om det bara är en detalj i sammanhanget.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 14 maj-12 kl 21:49 »
jo, fast jag tror att det speciella i det här sammanhanget är ju inte att det är "eko"-ägg utan att de kommer från höns som man sett med sina egna ögon, kanske tagit kort på, kanske fått mata med lite säd eller nåt? det är nåt helt annat än att köpa krav-ägg på affärn. där måste man lita på att det som står på förpackningen stämmer, den som köper av bonden kan i princip plocka sina egna ägg. och visst, kanske det finns de som har så på kontinenten också, min mormor har så, men majoriteten upplever nog sånt som lite "exotisch" ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 14 maj-12 kl 22:00 »
Visst är vi unika i Sverige, som har både höns och varg irrande fritt omkring! :o

http://www.smp.se/nyheter/lessebo/varg-rev-far-utanfor-lessebo(3268651).gm
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 14 maj-12 kl 22:07 »
nja, skulle inte kalla det för unikt, men det är ju trots allt mer urbant allting på kontinenten.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser