Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gahh! Impulsköpt vita jättevaktlar.  (läst 5853 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gahh! Impulsköpt vita jättevaktlar.
« Svar #20 skrivet: 14 maj-12 kl 14:30 »
Vet dem som har asvaltpapp i kaninburar, hade det i en begagnad bur jag köpt. Inte förtjust. Jag använder formplyfa eller köpta burar med plastbotten till mina djur. Tror mer på plastmatta i så fall.

Kanske är jättevaktlarna lite mer ruvningsbenägna, men jag har haft ett 40-tal franska jättevaktlar, det bli ganska många ägg varje dag, som samlas i en hög. Ingen har visat tendenser till att vilja ruva hittills.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 maj-12 kl 14:54 »
Det kan gå att få dem till att ruva, men det är svårt. Ruvlusten är bortavlad, de vaktlar vi har är avlade för att värpa, det gjordes i Japan och därför brukar de kallas japanska vaktlar. Sedan har man främst i södra Europa avlat på vikt, för att få en fågel med åtminstone lite mat på. Jag brukar äta fem ibland, godast stekta med bara salt och vitpepper.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tinaw

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 maj-12 kl 14:55 »
ieenilorac, då behöver jag med andra ord inte skaffa några jättevaktlar bara för att ha nån ruvmamma till de vanliga äggen. :) Tack!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 14 maj-12 kl 15:04 »
Vi har haft en ruvande vaktel och det var efter hon misshandlade tuppen så hon blev ensam i buren som hon la sig och började ruva.
Hon åt mestadels vanligt värpfoder och allfoder.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #24 skrivet: 15 maj-12 kl 11:29 »
Vi har haft en ruvande vaktel och det var efter hon misshandlade tuppen så hon blev ensam i buren som hon la sig och började ruva.
Hon åt mestadels vanligt värpfoder och allfoder.

Aha, så om man avskärmar hönan med äggen med ett nät (så de fortfarande kommer ihåg varandra) så kanske hon har ro att ruva.

Vet dem som har asvaltpapp i kaninburar, hade det i en begagnad bur jag köpt. Inte förtjust. Jag använder formplyfa eller köpta burar med plastbotten till mina djur. Tror mer på plastmatta i så fall.

Så då går det att ha asfaltspapp i allafall. Nu är bara frågan om det går att limma fast den med trälim.

Funderat vidare på inredning, jag är ju som sagt reptilfantast och då inreder man som vivarium så det ser ut som djurets biotop. Skulle det här (fast med gräs) vara något för vaktlar? Gräs på "rulle" finns oändligt av då jag håller på att gräva trädgårdsland.

tinaw

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 maj-12 kl 13:39 »
Wow! Jag tror vaktlarna skulle älska nåt sånt! Varning bara så att du har en plan för att göra rent i buren. De bajsar överallt. Älskar sandbad gör de också!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #26 skrivet: 15 maj-12 kl 14:28 »
Wow! Jag tror vaktlarna skulle älska nåt sånt! Varning bara så att du har en plan för att göra rent i buren. De bajsar överallt. Älskar sandbad gör de också!
Det gör sköldpaddor också. :P Därför gräver man upp flera grässvålar på hösten, sen är det bara att ta in och tina en varje gång man städar. Den gamla lägger man tillbaka där man tog den så den kan återhämta sig.

Nu håller på och bråka med asfaltspappen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser