Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att behålla fuktigheten  (läst 1030 gånger)

johanna83

• Medelpad
Svårt att behålla fuktigheten
« skrivet: 14 maj-12 kl 11:32 »
Jag har en brinsea för 22 ägg. Måste fylla på vatten själv och vid förra kläckningen la jag in våta trasor vilket jag även gjort nu. Men fuktigheten sjunker jätte fort.  Från 70 till 63 på två timmar.
Kan man stänga ventelationen? Eller blir de tokigt?
Som de är nu kommer jag få använda blomsprutan varje timme. Alternativ vore kanske en till vatten kopp eller vad tror ni?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Svårt att behålla fuktigheten
« Svar #1 skrivet: 14 maj-12 kl 11:46 »
Det är inte så kinkigt med luftfuktigheten.

Men vill man ha upp luftfuktigheten, så ska man öka vattenytan. Det hjälper inte att ha mer vatten i samma bytta, utan man måste ha större yta, dvs vidare bunke eller flera bunkar, för att få högre luftfuktighet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 12:00 »
du kan inte stänga för ventilen lite då?

johanna83

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 maj-12 kl 12:22 »
Läst om en del som inte använt vatten alls. Men nog skulle jag vilja ha lite över 40. Men i denna takt är de snart under. Kan alltid lägga in en trasa till. Tycker bara de går så fort ner.
Har alltid ventelationen halv stängd.
Kyla ger väl inte sämre fukt? De är väl värmen som stället till med de?
Har nämligen några grader kallare inne än senaste kläckningen.
Om jag nu inte " bryr" och låter fuktigheten falla för att blöta upp en gång om dagen, kommer de göra något?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 maj-12 kl 13:12 »
Är temperaturen i kläckaren rätt? För i så fall ska samma yta vatten ge ungefär samma luftfuktighet.

Har du någon skål eller liknande som du kan ställa in, så räcker ju vattnet längre än om du använder trasa.

Temperaturen är mer avgörande för kläckningen än luftfuktigheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johanna83

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 maj-12 kl 14:49 »
Är temperaturen i kläckaren rätt? För i så fall ska samma yta vatten ge ungefär samma luftfuktighet.

Har du någon skål eller liknande som du kan ställa in, så räcker ju vattnet längre än om du använder trasa.

Temperaturen är mer avgörande för kläckningen än luftfuktigheten.

Ja jag kunde aldrig gissa att tempen var så missvisande. Därför fukten går ut och att mina kycklingar blir för sent kläckta.
Man litar för blint på termostaten !

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser