Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hinner jag få någon honung?  (läst 1029 gånger)

urskog

• Södermanland
Hinner jag få någon honung?
« skrivet: 15 maj-12 kl 22:46 »
Jag ska få mina första samhällen som svärm ( inga ramar ) i skiftet maj/juni. Kommer det hinna bli någom honunh att skatta i höst eller kommer samhället vara tvunget att lägga allt krut på att växa till sig inför vintern?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hinner jag få någon honung?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 23:04 »
Det beror helt på hur starkt samhället är när du får det. Om det är lika mycket bin som i ett produktionssamhälle som skulle fyllt minst 3-4 lådor utbyggda ramar så blir det säkert det, men är det som en avläggare som inte ens fyller en låda så nej.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 18:05 »
När jag skaffade mina bin köpte jag två avläggare om vardera fem ramar blandat yngel o honung och en drottning. Fick dem sista veckan i juni och slungade knappt 10 kg honung från vart och ett av de båda samhällena i mitten av augusti. Är det en flitig drottning och bra väder så kan du nog räkna med att få dig en liten skörd.

Curt

« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 19:02 »
Jag startade min biodling i början på 80-talet genom att köpa en avläggare från året innan. Det samhället gav 110 kg honung och 40 utbyggda ramar. Här finns ingen raps utan bara vad skogen ger. Man måste komma ihåg att det är flygtimmarna som speglar honungsskörden. Nektar finns som regel, men det gäller att bina kan samla den. Till saken hör att nästa år gav 15 kg honung på två samhällen. Man behöver en period på ca 10 år för att få en uppfattning om medelskörden. Min medelskörd i skogen är 50 kg per samhälle. Min erfarenhet är att ett delat samhälle ger sämre skörd än ett odelat. Detta räknat på summa honung från delarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser