Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag ge henne fler kycklingar?  (läst 2520 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Kan jag ge henne fler kycklingar?
« skrivet: 16 maj-12 kl 13:21 »
En höna har kläckt fram två stycken kycklingar under natten eller tidigt i morse. Kan jag ge henne fler kyckingar om det kläcks i maskinen det närmsta dygnet eller så? (jag gissar på att hon redan skapat band till sina och inte vill ha främligar, men lika bra att höra efter)

Eller är det bättre att prova dela upp maskinkläckta till de andra ruvande hönorna alt. att de får bo i kycklingbur tills de är stora nog att introducera i flocken? Jag vill ju gärna att hönorna själva i möjligaste mån ska föda upp och uppfostra kycklingarna... (att jag har kläckare igång beror på att jag inte litade på att mina hönor skulle ligga tiden ut första gången de la sig för att ruva. De ligger fortfarande fast på redägg och i tomma reden så de får ägg ur maskinen i kväll. Det var inte poppis att komma med ägg nu på dagen.)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Terra77

• -
SV: Kan jag ge henne fler kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 13:34 »
Det brukar fungera jättebra att smyga till fler kycklingar om det inte är allt för stor åldersskillnad på de "nya" o de hon redan har.
När hönan lagt sig med sina små o det e mörkt o lugnt tar du de nya o lägger "bakom" hönan (vid stjärten) så kommer de som det skulle gjort om det kläckts.

Jag har provat detta o det har fungerat bra förutom en gång o då var det en ca veckas skillnad på kycklingarna. :-\

Lycka till!!!  :D
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 16:11 »
tack för svaret!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 17:51 »
Hur många klarar en höna att värma?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 18:10 »
Hur många klarar en höna att värma?
Jag skulle påstå att det är samma som för antalet ägg som de kan ruva. 10-12 av samma storlek som de själva, sedan f¨r man kompensera om man ger hönan större eller mindre ägg/kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Storgårn

« Svar #5 skrivet: 16 maj-12 kl 21:53 »
För 8 veckor sedan kläcktes 16 kycklingar (5 dvärg resten stora) i kläckaren. En stor höna adopterade allihop. Det har gått fantastiskt bra.
Jag har ofta petat under kycklingar under ruvande hönor. Det är aldrig några problem. Men det är bra att göra det på kvällen när det är mörkt så de kan prata med varandra under natten och etablera kontakt.
undersköterska med hästar höns ankor hundar och kattor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 maj-12 kl 22:01 »
För 8 veckor sedan kläcktes 16 kycklingar (5 dvärg resten stora) i kläckaren. En stor höna adopterade allihop. Det har gått fantastiskt bra.
Jag har ofta petat under kycklingar under ruvande hönor. Det är aldrig några problem. Men det är bra att göra det på kvällen när det är mörkt så de kan prata med varandra under natten och etablera kontakt.
Har du värmelampa till dem då?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 07:14 »
Jag försökte just det, hönan fick bara fram 2 kycklingar (svarta) resten av äggen hade dött under tiden och jag hade jämngamla kycklingar inne, 2 st (gula) efter två dagar när jag såg att kycklingarna inne åt och allt var bra så smög jag ut dem på kvällen undet hönan. Tidigt på morgonen gick jag ut för att se så att allt gick bra på morgonen. Vid sex-tiden satt jag där och väntade på att hönsen skulle vakna ;D När de vaknade så tittade hönan länge på de gula och sedan pickade hon dem på huvudet och ville på inga vilkor veta av dessa två :-\ Fick ta in dem igen till värmelampan.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 18:48 »
Ja man får nog vakta på dem ett tag för att se om det går för sig eller inte... alla mina är ju samma ras, och den lilla silverbandade som kläcktes nyss ser rätt mörk ut så de går nog att ta för samma färg om man är en höna hoppas jag :)

Om det inte funkar får de så klart bo i kycklingbur under lampa istället.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 22:18 »
Nu börjar jag få beslutsångest...  :-[

I kväll tänkte jag försöka mig på at smyga ut ett gäng kycklingar ur kläckaren. Det är rejält liv där inne och de är riktiga vandaler med resten av äggen... men hur gör jag det här bäst nu då?

Jag har två hönor som ligger och tomruvar i varsitt rede. Är det bäst att ge kycklingarna till en av dem? Jag har 8 kläckta än så länge... tänkte ge resterande till den sista hönan i så fall. Eller ska jag prova ge dem till de som redan har? Den äldsta kycklingen där ute bör vara tre dygn nu, och den äldsta i kläckaren är 1 dygn.

Hönan med egna kycklingar går med resten av flocken nu, är det någorlunda riskfritt att ha flera hönor med kycklingar tillsammans med flocken eller bör jag stänga in dem innan jag försöker adoptera bort de jag har här inne nu? Varje familj för sig eller alla tillsammans?

Usch, det känns nästan som om det enklaste vore att sätta de små liven under värmelampa bara, men då ska de ju introduceras i flocken senare ändå - utan mamma... 

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 maj-12 kl 07:06 »
Uppdaterar mig själv här lite...

Smög ut med 10 kycklingar tidigt nu på morgonen innan lampan tändes. Flocken var redan halv-vaken men jag lyckades få in 9 kycklingar under de två mammahönsen i alla fall. Den sista hann hon se att jag hade så den ville hon inte släppa in under sig och den fick hänga med in i kläckaren igen. Jag satt kvar och kikade på dem ca 20 minuter och de verkade nöjda så, skrockade och rättade till sig så att alla fick plats. de har nu 5 resp. 6 kycklingar att ta hand om... även om de verkar hjälpas åt (ena hönan snodde ju en kyckling av orginalmamman så de hade varsin).

De som är kvar i kläckaren kommer jag försöka ge till en tredje höna som ligger på ett red-ägg men henne stänger jag nog in i en egen avdelning ett par veckor. Alla ägg är ju inte kläckta än så det blir nog inte förrän i morrn som jag gör nästa runda... tänkte stänga av kläckaren på dag 25. I dag är det dag 23 om jag har räknat rätt.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 maj-12 kl 08:34 »
Jag smög in två kycklingar igår under en hönsmamma som bara hade en kyckling.
Ska ut och kolla nu om det gått bra.

Hoppas hoppas!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-12 kl 14:44 »
Det lyckades!!!!
Och tur var det.
För hönan dom låg under först, hade klivit av sina ägg och lagt sig i en annan låda. Bredvid en mycket aggressiv, ruvande myska.
Fick lägga en filt över arga ankan för att kunna lyfta ur hönan. Och hönan lika nöjd och glad för det... nämen titta ... ägg. Och la sig kluckande på sina ägg som om inget hänt.

Antar att de två små kycken hade varit kalla och döda om hon haft kvar dom.

Suck!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 21 maj-12 kl 16:08 »
Fyra till blev det i kläckaren och de får växa upp under lampa. Den tilltänkta tredje hönan ville INTE ha några kycklingar, en av dem fick hon tag i och kastade nästan ut ur redet, tur jag hann norpa åt mig den innan den flög i golvet (hade tänkt stänga för till dem efter att jag petat in dunbollarna.) Det var med fara för livet jag tog tillbaka de andra två som hunnit in under henne, men jag vågade inte lämna dem där.

Hon ligger i tomt rede och är inte nådigt sur... har försökt med alla tips jag har hittat men kommer inte på vad mer jag ska göra med henne... kanske ska våga livet igen och försöka ge henne några ägg igen att ruva på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser