Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!  (läst 3325 gånger)

Djursam

Hjälp!
« skrivet: 16 maj-12 kl 23:31 »
Hej

Visste inte riktigt var jag skulle skriva om detta men eftersom det påverkar ekonomin blir det här i alla fall:

Vem har tips om kunnig hjälp (opartisk) när man har blivit utförsäkrad och håller på att få sin sjukpenninggrundande inkomst satt på 0:-
Betald jurist är inte att tänka på...

Väldigt tacksam för svar!

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 23:37 »
Vet inte om det hjälper i ditt fall men två spontana tankar är dels kommunens budgetrådgivare (kommunerna är skyldiga att erbjuda budgetrådgivning, dock har vissa kommuner samarbete med andra i den frågan så det är inte säkert att det finns en person i just din kommun) och föreningen Insolvens. De senare vänder sig i första hand till överskuldsatta men kanske har bra förslag ändå, det kan i alla fall knappast skada att kontakta dem.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 23:43 »
Jag har inget svar till dig. Har själv varit i sitsen och överklagat till FK, sen vidare Länsrätt (numera Förvaltningsrätt) och det tog tid, 16 månader...
Jag har läst om din situation innan och uppfattar den som så -Du säger till FK att du kan arbeta men vet inte med vad, -FK säger: då får du göra det, det är inte vi som är arbetsförmedling.
Du måste då klargöra att du inte är kapabel att arbeta. Dessutom kommer det att hänvisas till att du är gift (vill minnas så (?)) och att ni därigenom har gemensam ekonomi.
Lycka Till önskas Varmt och Vänligt!//Tinna
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Djursam

« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 00:00 »
Jag kanske behöver förtydliga mig...

Det handlar om tips för att få hjälp med att få rätt mot FK (att inte få sin SGI satt på 0:-)

@Tinna: jag tror inte att jag skrivit om min situation tidigare, i så fall har jag glömt det men det hör i och för sig till min sjukdomsbild. Hade du hjälp när du överklagade eller skötte du allt själv? Tack för dina ord.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 00:03 »
Kanske de här kan hjälpa?

http://resurs.ning.com/

Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Djursam

« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 00:08 »
Tack för länken, jag ska kolla där!

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 00:13 »
Beror ju på vad som är anledningen till att de satt SGI till 0:-
Och varför det är "viktigt" att den inte är det?
Tänker, arbetar du och har en fast tjänst så har det "ingen betydelse" kanske.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Djursam

« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 00:16 »
Arbetar deltid efter arbetsprövning. Det räcker ej och det blir väl socialen nästa om jag ej får sjukpenning...

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 00:22 »
Då är ju nästa fråga: Vad är det som gjort att de satt ner din SGI?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 00:30 »
Jag kanske behöver förtydliga mig...

Det handlar om tips för att få hjälp med att få rätt mot FK (att inte få sin SGI satt på 0:-)

@Tinna: jag tror inte att jag skrivit om min situation tidigare, i så fall har jag glömt det men det hör i och för sig till min sjukdomsbild. Hade du hjälp när du överklagade eller skötte du allt själv? Tack för dina ord.
Jag hittade ingen hjälp så jag fick sköta det själv. Lusläste beslut och normer, skrev sakligt och tydligt med flera exempel på vad som var fel och att jag gjort vad jag kunnat för att försöka fungera, och vad bedömmarna missat/ignorerat i sin bedömning.
I mitt fall hade beslutet föregåtts av en praktikplats där det hette"gör vad du kan, resten får nån annan ta". Trots detta ansågs jag kunna ta "vilket jobb som helst" på arbetsmarknaden". Ingen anställer en på de premisserna, prejudikat fanns (fast det visste inte jag då). Jag var närvarande när min sak togs upp i Länsrätten (ringde och kollade med jämna mellanrum, DE tänkte inte kalla mig), hämtade ut samma lunta som Nämdemännen fick, hade tryckt ut rtg-bilder på min rygg/bäcken (till och med en novis fattar att det ger problem) och förklarade mina svårigheter och att jag inte kunde ändra min situation, ingen annan heller.
Beslutet kom två veckor senare, men jag gissade redan där och då att beslutet skulle bli till min fördel, FK's jurist slokade betänkligt och hade brått därifrån.
Ta in all info. Överklaga i tid, komplettera senare om du inte hinner när du skickar in (skriv att du ska komplettera). Samla allt som styrker din sak. Begär kopior på alla dina handlingar hos FK. (helst i digital form, utskrift kostar)
Håller alla tummar för dig.
Vänligen Tinna

4-ever

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 maj-12 kl 00:35 »
Det är ett elände det där.
Tycker att det borde finnas någon instans som man kan vända sig till för att få hjälp!
De har ju som du säger tinna.m sina jurister då borde väl andra sidan också kunna ha tillgång till en jurist.
Skönt att det löste sig för dig i varje fall :)
Finns ju massor av anledningar till att SGI sätts på 0:- Ibland helt knasiga anledningar!

evamarta

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 maj-12 kl 00:38 »
Det finns ju föreningar som har jurister. Schizofreniförbundet, bara som ett exempel som jag kom på just nu, men det finns ju föreningar och förbund för allt möjligt. Jag har helt nyligen fått jättemycket hjälp av ett rättsligt ombud hos FUB (för utvecklingsstörda), till exempel. Kolla om du hittar nåt som passar! Om du inte redan är medlem nånstans, vill säga.
evamarta@live.se
0767-933525

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 17 maj-12 kl 18:57 »
Är du medlem i någon fackförening kan de i vissa fall ge rättshjälp! Känner till fall där det LO-förbund jag är med i betalt rättshjälp åt medlemmar som stridit mot Försäkringskassan.
Hoppas du hittar lösningar på din situation!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

joel123

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 maj-12 kl 19:04 »

Betald jurist är inte att tänka på...

http://www.juristjouren.se/

"Juristjouren ger kostnadsfri juridisk vägledning på telefon, Facebook och bibliotek. Ring till jouren för kostnadsfria svar på dina juridiska frågor."

Vet inte hur vettigt det är men ja...

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 21:03 »
Är du medlem i någon fackförening kan de i vissa fall ge rättshjälp! Känner till fall där det LO-förbund jag är med i betalt rättshjälp åt medlemmar som stridit mot Försäkringskassan.
Kommunalfacket erbjöd mig att nyttja deras brevpapper och skrivare, samt sa -Stackars dej!!!...

evamarta

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 01:28 »

Ja, jäklar, där sa du nåt! Tur att det finns hjälp att få!
(Om man nu är medlem vill säga...)

För övrigt älskar jag hyresgästföreningen, fast det hjälper ju inte en sån här gång...
evamarta@live.se
0767-933525

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 18 maj-12 kl 06:21 »
  Detta är inte ett personligt problem.  Det är ett samhällsproblem.  Ett stort samhällsproblem.  Det är många som är i liknande situation, och de flesta är för sjuka och trötta för att kunna kämpa.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 07:39 »
Kommunalfacket erbjöd mig att nyttja deras brevpapper och skrivare, samt sa -Stackars dej!!!...
Usch, då skulle de skämmas >:( , men det gör de väl inte...hoppas ts är medlem i ett mer handlingskraftigt fack...för resurser har de faktiskt, om de vill!

Detta är helt klart ett samhällsproblem, sjuka och arbetslösa ses som lata av en regering som består av priviligierade människor som aldrig haft ett slitigt dyngjobb; lyft 100-kilos pensionärer som fallit på golvet, hoppat i och ur en sopbil hundratals gånger per dag...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sjaunja

• -
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 15:51 »
Ja det är verkligen vidrigt. Ha det i tankarna vid nästa val så åstadkommer vi en förändring!

Djursam

« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 22:40 »
Tusen tack för all er goda råd!
Är med i Syndikalisterna, det brukar inte vara fel på deras handlingskraft så jag kollar med dem...

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser