Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga hus av lastbilsflak  (läst 10907 gånger)

yngel

• Västergötland
bygga hus av lastbilsflak
« skrivet: 17 maj-12 kl 00:46 »
Fundera på ett projekt där jag bygger ett åretrunthus på Lastväxlarflak / Containerflak. Grunden är något sådant här där jag både kan lasta med lastväxlare och containerbil. det som måste byggas på är stödben om man ska utnyttja det som containerflak.  max bred får vara 2,55 m (EU) (2,60 swe) maxvikt räknar jag på 16 ton. längden hamnar på ca 6 m och höjden på ca 3 m ( lägre om man ska ut i EU ). alla mått är medräknat standard lastbil.

min problem är att jag inte är utbildad byggnadsarbetar och har aldrig byggt hus. jag har jobbat som svetsare , möbelsnickare och båtbyggare så lite hand har jag för det praktiska.

Har funderat på att svetsa en järnram som att ha till grund och isolera med Ecoprim. dock vet jag inte vad materialet till dom yttre o inre väggarna ska vara.
skulle behöva tips på material o ider som som billigare och långsiktiga. bra för miljön är ett plus. Viktigt är att huset ska klara mycket låga temperaturer och mycket yttre påverkan utav väder.

uppvärmning tänkte jag köpa en äldre järnspis (golvärme kompliment) men tänkte också bygga ett modernare kök som komplement. toa och dusch finns det tankar på.

Alla tips o ider är välkomna.

Är det någon som intresserad att ansluta till projekt så är det bara att höra av sig så diskuterar vi det.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bygga hus av lastbilsflak
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 02:13 »
Åh vilken lyx att ha den möjligheten! :D

Isolering kan du ju köra med ekofiber, thermofloc eller liknande eller så kan du använda linullsisolering eller hampa. Fast Ekofiber finns även i skivor nu tror jag om du föredrar att ha skivor istället för att blåsa in isoleringen :)
Vill du ha rejält för kalla vintrar tycker jag du ska ha 30cm iso i väggarna och 50cm iso i taket. Då behöver du inte frysa i onödan. Äldre järnspis funkar fint :)

Väggar utifrån och in: Panel, luftspalt, vindpapp/masonit, isolering, ångbroms(inte spärr - om du vill ha diffusionsöppet), innerpanel

Tak utifrån och in: plåt, läkt, papp, råspont, luftspalt, masonit, isolering, ångbroms(inte spärr - om du vill ha diffusionsöppet), innerpanel

Skriver säkert mer i tråden i framtiden. Det jag kommer på nu i sömnen... ZZZZZzzzzzZZZZZzzzz
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

yngel

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 12:24 »
Har börjat på en skiss. ( hoppas det går att se dokument/bild)

om jag har räknat rätt så kan jag få i 1 281.77 Liter vatten i vattentanken ( vad jag nu ska allt det till? ;) )

gör jag en " kub " istället för tank så blir det 1 632.0 Liter.

soffa, matbord , kök och en extra säng över håller jag på med nu.
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 12:34 av yngel »

yngel

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 16:26 »
Åh vilken lyx att ha den möjligheten! :D

Isolering kan du ju köra med ekofiber, thermofloc eller liknande eller så kan du använda linullsisolering eller hampa. Fast Ekofiber finns även i skivor nu tror jag om du föredrar att ha skivor istället för att blåsa in isoleringen :)
Vill du ha rejält för kalla vintrar tycker jag du ska ha 30cm iso i väggarna och 50cm iso i taket. Då behöver du inte frysa i onödan. Äldre järnspis funkar fint :)

Väggar utifrån och in: Panel, luftspalt, vindpapp/masonit, isolering, ångbroms(inte spärr - om du vill ha diffusionsöppet), innerpanel

Tak utifrån och in: plåt, läkt, papp, råspont, luftspalt, masonit, isolering, ångbroms(inte spärr - om du vill ha diffusionsöppet), innerpanel

Tack för tips! Ska fundera på dom. Vad tror du om platt tack ? Funderar på att lägga SBS-matta eller APP-mattor.  Har funderat en del på takvegetation men låter svårt att få bra.

Har skissat vidare lite och huset blir nog lägre än 3 meter. Funderar på att ha lastdäck på taket.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 16:58 »
Det börjar ta sig, alltid bra att skissa och fundera massor innan man sätter igång :)

Platta tak är ju riskkonstruktioner men det är klart att det går att göra bra platta tak men livslängden är nog generellt kortare än sadeltak. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 19:10 »
Du har inte funderat på ett skåp från en gammal kylbil. Det är ju isolerat bara att skära ur för fönster och dörr.
MVH FIAT.....

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 19:20 »
Tack för tips! Ska fundera på dom. Vad tror du om platt tack ? Funderar på att lägga SBS-matta eller APP-mattor.  Har funderat en del på takvegetation men låter svårt att få bra.

Har skissat vidare lite och huset blir nog lägre än 3 meter. Funderar på att ha lastdäck på taket.
Problemet är att du räknar på innermått istället för yttermått. Om max bredd är 2,55 meter blir innermåttet runt 2m efter att väggarna räknats bort. Samma med höjden, du hamnar nog nära tre meter.

Sedan funderar jag på hur styv den där metallställningen är. Visserligen ser den rejäl ut, men den är rätt lång också och kommer säkert böja sig lite när du lastar den på lastbilen. Det måste du ha i åtanke när du bygger.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 21:57 »
Vi byggde en eller två byggbodar på det vis som du tänkt dig när jag gick i skolan (byggprogrammet) för en si så där 100 år sedan.
Funktionen blev väldigt bra och flyttandet gick lätt och smidigt med inhyrd lastbil.
Jag minns inte exakt hur det gick till när boden ställdes ner från bilen men det måste varit relativt enkelt då jag aldrig kan minnas att vi hade några problem med att det lutade eller något sådant.
Lådan som själva huset skapar ger stor styvhet till konstruktionen.
Storleken blir ju förstås inte så stor men å andra sidan bor ju en hel del folk i friggebodar och kollonistugor.
Vattuvarg har en (eller flera) trådar med bra inspiration. Fråga hen om råd för inredning/layout.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 23:14 »
Hej!

Alla idéer välkomna stod det.  ;D

Jag tror på plåtväggar, av takplåt eller liknande. Väldigt tåligt, väldigt underhållsfritt men tyvärr fult.

Vad tror du annars om att bygga i en container? Jag tror det går att få loss en 30-fotare (9 m) för en bit över 10 kkr och de är ju styva och täta så det räcker. Är man lite bekväm kan man ta en beg. kylcontainer, de är färdigisolerade. Vet dock inte hur det är med mögel och annat i sådana.

Edit: 40' container för 14 kkr:  http://www.blocket.se/bastad/Container_39971720.htm?ca=10&w=3

Vänligen
Jens

« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 23:27 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 23:31 »
Är man lite bekväm kan man ta en beg. kylcontainer, de är färdigisolerade. Vet dock inte hur det är med mögel och annat i sådana.
De kan ha en tendens att lukta fisk, men hittar man rätt så funkar det absolut. En elfirma jag var uthyrd till hade en sån som fikarum som de ställde av ute på byggena. En värmefläkt i och så hade man det bra även i snöstorm.

yngel

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 00:04 »
Problemet är att du räknar på innermått istället för yttermått. Om max bredd är 2,55 meter blir innermåttet runt 2m efter att väggarna räknats bort. Samma med höjden, du hamnar nog nära tre meter.

Sedan funderar jag på hur styv den där metallställningen är. Visserligen ser den rejäl ut, men den är rätt lång också och kommer säkert böja sig lite när du lastar den på lastbilen. Det måste du ha i åtanke när du bygger.

Jag har det i åtanke att det kommer ta en del av måtten när väggarna ska till. Självklart! Men än så länge har jag inte bestämt hur väggar och tak ska vara i för material så gör jag bara skiss för att få en uppfattning om vad jag kan få plats med o hur det skulle kunna se ut.

mm själva lastflaket håller och ska klara av det. Men man måste räkna in att det kommer att luta en del och allt sitter fast. Därför jag funderar på en stålram istället för träbalkar.

yngel

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 00:12 »
Hej!

Alla idéer välkomna stod det.  ;D

Jag tror på plåtväggar, av takplåt eller liknande. Väldigt tåligt, väldigt underhållsfritt men tyvärr fult.

Vad tror du annars om att bygga i en container? Jag tror det går att få loss en 30-fotare (9 m) för en bit över 10 kkr och de är ju styva och täta så det räcker. Är man lite bekväm kan man ta en beg. kylcontainer, de är färdigisolerade. Vet dock inte hur det är med mögel och annat i sådana.

Edit: 40' container för 14 kkr:  http://www.blocket.se/bastad/Container_39971720.htm?ca=10&w=3

Vänligen
Jens

Hej Jens! jag hade en sådan ide från början men med tanke på att sådana Containrar ( 20 fot = L 595 cm B 234 cm H 228 cm) är oisolerade så måste isolering till och då känns det självklara att man isolerar på insidan av plåten. problemet blir när man har isolerat golv, tack och väggar så är det inte mycket utrymme kvar. jag som är 1 och 88 kommer troligtvis få huka mig!  :P
Här är det lite om det du snacka om : http://www.blocket.se/stockholm/Containerbod_panelad_med_vita_knutar_40084912.htm?ca=13&w=3
dock är det ett Lastbilsskåp inte en Container ( Container är smalare lägre ). tack för tipset iaf !  :) kommer du på något mer så är det bara hojta till!
« Senast ändrad: 18 maj-12 kl 00:30 av yngel »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 08:19 »
Hej yngel!
Maxvikten på ditt lastväxlarbygge får du skriva ner lite, 10 ton är max om du har tänkt dig förflyttning medelst 3-axlig krokabil. 15 ton är maxvikt om du tänker åka med 4-axlig bil (men de är inte jättevanliga).

Du kan oxå köpa en beg 40-kubiks lastväxlarcontainer och använda som stomme, prismässigt blir det nog inte dyrare än att köpa bara en ny lastväxlarram och sedan börja svetsa stomme själv. De är förvånansvärt robusta, de gamla burkarna, och att ha dem som hus är en mycket mindre belastning än den dagliga misshandel de får utstå hos skrothandlare och flisåkare och sopsorterare som alla vill knö in på kilot maxlasten i de arma 40 kubikmetrarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

yngel

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 09:29 »
Hej yngel!
Maxvikten på ditt lastväxlarbygge får du skriva ner lite, 10 ton är max om du har tänkt dig förflyttning medelst 3-axlig krokabil. 15 ton är maxvikt om du tänker åka med 4-axlig bil (men de är inte jättevanliga).

Du kan oxå köpa en beg 40-kubiks lastväxlarcontainer och använda som stomme, prismässigt blir det nog inte dyrare än att köpa bara en ny lastväxlarram och sedan börja svetsa stomme själv. De är förvånansvärt robusta, de gamla burkarna, och att ha dem som hus är en mycket mindre belastning än den dagliga misshandel de får utstå hos skrothandlare och flisåkare och sopsorterare som alla vill knö in på kilot maxlasten i de arma 40 kubikmetrarna.

hej! jag vet inte riktig hur du räknar men totalvikten på tre axlar är 26 ton o fyra 38 ton. att en olastad fyra axlig bil skulle väga 23 ton är väldig sällsynt. lastbilar vägar i normalfall mellan 7 -10 ton.

Mvh yngel !

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-12 kl 14:55 »
Sorry, nu tänkte jag lite fel, jag tänkte lastens vikt 10 respektive 15 ton, så du får förstås lägga på för containerns egenvikt oxå....säg 3 ton för en 40-kubikare. (Burken hänger med ändå när jag kör, jag intresserar mig mest för lastens respektive fordonets totalvikt så jag inte får överlass...)

En lastväxlarbil väger inga 7-10 ton, börja på 12 ton och räkna uppåt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

yngel

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 20:36 »
Sorry, nu tänkte jag lite fel, jag tänkte lastens vikt 10 respektive 15 ton, så du får förstås lägga på för containerns egenvikt oxå....säg 3 ton för en 40-kubikare. (Burken hänger med ändå när jag kör, jag intresserar mig mest för lastens respektive fordonets totalvikt så jag inte får överlass...)

En lastväxlarbil väger inga 7-10 ton, börja på 12 ton och räkna uppåt.

det jag vill komma fram till är att överstiga maxvikten kommer inte vara någon större risk. om man jämför när man ska bygga på tex släpkärra där vikten ofta är det stora problemet.
 :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 18 maj-12 kl 21:13 »
Har svårt att tänka mig att varesig vikt eller bärighet skulle va något problem. 3 meter brett får man väl fortfarande köra med utan föjebil och tillstånd? Bara lite skyltar och så kunna vägen lite.  ::) Eller?

Att bygga själv låter i mina öron både onödigt dyrt och besvärligt. Det måste finnas något i continerväg som duger.
Vad skulle ett begagnat skåpsläp kosta? De kan ju va 13 meter.

http://www.joab.se/ArticleList.aspx?PageID=11877
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kbh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 21:28 »
Har svårt att tänka mig att varesig vikt eller bärighet skulle va något problem. 3 meter brett får man väl fortfarande köra med utan föjebil och tillstånd? Bara lite skyltar och så kunna vägen lite.  ::) Eller?

Att bygga själv låter i mina öron både onödigt dyrt och besvärligt. Det måste finnas något i continerväg som duger.
Vad skulle ett begagnat skåpsläp kosta? De kan ju va 13 meter.

http://www.joab.se/ArticleList.aspx?PageID=11877
Släp ska väll besiktigas var år  vet inte vad besiktning för ett släp kostar häller kanske är dyrt ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 22:18 »
Vikten är inget stort problem i detta fallet.    Då lastväxlar flaket räknas som last så kan du ha 3.10 i bredd utan följebil.
Den ramen du visade bild på är förbered med fästen till sjökomtainer vilket kan vara intressant om du tar en sådan och bygger på. då behöver du bredda vidare för att komma upp i 3.10m.
Jag skulle satsa på att isolera rejält i golv och tak, och gå under normen i väggarna.  Väggarna måste byggas så att köldbryggor inte uppstår.
Isolera gärna med ekofiberskivor eller vilket material du föredrar. 
Vattentanken känner jag som att den är enormt överdimensionerad, samt att vattnet riskerar bli dåligt under den varma delen av året.  Jag skulle fundera på att evt nyttja det utrymmet till en mindre acctank så du har värme i bostaden låt oss säga 2 dygn efter att den är fullt uppvärmd. Det finns ju vattenmantlade köksspisar just för detta ändamål.
Lastdäck på taket är ganska jobbigt det är lättare att ha grejerna under golvet. Och ställer du bostaden på ben så är det lätt att komma till.  om den blir 6 meter lång så kan de bakre vara "fasta" medan dom främre bör vara fällbara/demonterbara. (titta på lastväxlarflak som tex posten har). 
Dock så kan det vara ofördelaktigt att komma upp på vintern då det är gott att skotta upp snö runt nederdelen och på så sätt få varma golv inomhus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 22:53 »
Släp ska väll besiktigas var år  vet inte vad besiktning för ett släp kostar häller kanske är dyrt ?

Tror nog att man kan ställa av och köra med LGF-skylt men vet inte förutsättningarna i detta fall. kan Cirkus Scott så kan väl vi vanliga dödliga?  Funkar ju t.o.m. med husvagn om man låser fjädringen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser