Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunna lamm.  (läst 5104 gånger)

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
Försvunna lamm.
« skrivet: 18 maj-12 kl 08:32 »
Så har det skett igen! Ett lamm försvann från hagen inatt utan ett spår :(

Har gått i genom hela hagen utan att hitta så mycket som en ulltuss efter honom.
Han var 4 veckor gammal och jag undrar om man ska ringa länsstyrelsen eller vad man ska ta sig tll nu?

Detta är tredje lammet som bara försvinner spårlöst- börjar kännas tröttsamt att inte kunna ha djuren på bete längre.
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Försvunna lamm.
« Svar #1 skrivet: 18 maj-12 kl 08:40 »
Lodjur ? Men du måste hitta lammet för att få ersättning.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 maj-12 kl 08:52 »
Hök??.
Vad har ni för slags stängsel till fåren??.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 09:01 »
Är lammen tama?
Syns dom från allmän väg?
Det förekommer ju tvåbenta tjuvar >:(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 09:44 »
Vad tråkigt :(

Räven är det djuret som tar flest lamm - de kan ta lamm som är större än dom själva. Försök ha de nedersta el-trådarna tätt...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 10:22 »
Räven har aldrig tagit ett lamm som varit äldre än 10 dagar hemma hos mig... Alltså skyddar jag lammen de första två veckorna. ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 10:34 »
Du får nog sätta starkström i trådarna och skaffa stora vallhundar. Luktar tvåbening.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 10:49 »
Ett 4 veckor gammalt lamm, är trots allt, rätt STOR!!.
Du får nog sätta starkström i trådarna och skaffa stora vallhundar. Luktar tvåbening.
Tvåbening? Tror du att det är människor???.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 11:06 »
Här plockar räven små lamm de första dygnen. Men, den har även tagit betydligt äldre lamm som antagligen inte varit helt friska.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fiat

• -
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 11:11 »
Kungsörn??

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 11:24 »
Tvåbening? Tror du att det är människor???.

Tyvärr inte ovanligt, särskilt om du bor i närheten av en väg.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 11:32 »
Man ska nog inte utesluta tvåbeningar,dom kan ta sej för rätt otrevliga saker.En bonde på byn hade sina får i en hage i utkanten av byn,där hade ungdomarna i sitt tycke kul med lammen.Dom jagade dom med moppar så dom stressade ihjäl sej,och stoppade även in smällare i rumpan på dom och tände på.Det försvann även lamm för honom,och där var det inte fråga om några rovdjur eller fåglar som varit framme.Han har idag inga får utan har avvecklat alltihop.Sambon och jag har funderat på att våra får på hans marker,men kommit fram till att vi inte vågar,vi skulle inte ha någon uppsyn över dom,och det rör sej mycke konstiga figurer i trackterna som gör raider av stölder och inbrott.Skittråkigt.

Bulan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 11:43 »
Håller med ovanstående. Kan MYCKET väl vara tvåbeinga som varit i farten  >:( 
Bulan

daniel70

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 12:44 »
Räven har aldrig tagit ett lamm som varit äldre än 10 dagar hemma hos mig... Alltså skyddar jag lammen de första två veckorna. ;D

Men det har den gjort hos mig. Visst minskar risken efter ett par veckor när lammen blir rörligare men det hindrade den inte från att ta ett treveckorslamm förra året. Blev av med en enveckas häromdagen också :(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-12 kl 12:45 »
Attan också >:D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 12:50 »
Man ska nog inte utesluta tvåbeningar,dom kan ta sej för rätt otrevliga saker.En bonde på byn hade sina får i en hage i utkanten av byn,där hade ungdomarna i sitt tycke kul med lammen.Dom jagade dom med moppar så dom stressade ihjäl sej,och stoppade även in smällare i rumpan på dom och tände på.Det försvann även lamm för honom,och där var det inte fråga om några rovdjur eller fåglar som varit framme.Han har idag inga får utan har avvecklat alltihop.Sambon och jag har funderat på att våra får på hans marker,men kommit fram till att vi inte vågar,vi skulle inte ha någon uppsyn över dom,och det rör sej mycke konstiga figurer i trackterna som gör raider av stölder och inbrott.Skittråkigt.

Fy sjutton! Jag blir så jädra arg och ledsen när jag hör/läser om sådant här!!!!
Skulle bli galen om någon behandlade mina djur på det viset.  >:(
//ARCTICA

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 18 maj-12 kl 19:05 »
Jo jag har funderat på at vara vaken en nantt och se vad som händer.

Har just nu 9 tackor och 6 lamm samt en bagge som går i hagen.
Skule ja få veta vem/vad det är då vet jag faktiskt inte vad jag tar mig till >:D

Men jag skulle inte bli förvånad om det är tvåbeningar som har varit framme- annars tycker an ju att jag borde ha hittat något efter lammen??? ???
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 20:22 »
Kungsörn kan nog ta lamm och det kan nog berguv också.
Men finns det bilväg intill?
Någon som älskar stora "kram-ormar" inom de närmsta 5 milen?
Kan man dölja en åtelkamera någonstans?
LG Produkter AB har en del kul grejjor som ger larm och som byggs i hop med elnätet, tror jag.
Kan Du anlita en spårhund som skulle kunna kolla om det är räv eller lo?
Om den inte indikerar detta och den inte finner blodspår så lutar det stark åt tvåbening utan vingar?
Skicka gärna PM och berätta var Du bor, så kanske vi kan spåna lite.
Men det är skit jobbigt, jag har aldrig råkat ut för det men det beror nog på att jag bor så lämpligt och att både hundar och GALTEN inte skulle tåla främmande folk.  Han går med fåren och getterna. Även bockarna skulle attackera en fyrbening eller en fågel.  Galt kan, av ideologiska skäl vara ett bra val. Men då vill han ha en sugga också! Hm, den lösningen passar nog inte alla.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 20:26 »
Skulle nog vända på dygnet och sitta vak nån vecka om det vore mina får. Utrustad med bra ficklampa, mörkerkamera, smällare och direktnummer till polisen.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 20:43 »
Är man ensam är risken mindre att avslöja sig. Alla vapen ska undvikas om det finns minsta lilla misstanke mot 2beningar. Straffet är inte värt besväret om man skulle råka skjuta nån. Mörkersikte är dock inte fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser