Jag har tre olika raser med höns; Hedemora som kommer från Grums samt två individer från Slärkind och en tupp från ett ställe utanför Vingåker.Sen har jag Silkeshöns från Ldeshög och ett ställe till som jag inte minns namnet på och en tupp från Strångsjö.Lohmanhöns från ett hönseri utanför Motala.Några blandraskycklingar har köpts in och är nu över året.Har fått kycklingar i alla grupper och ingen har blivit sjuk.
Sen fick vi ägg av en kompis som vi de indicerade och lade i kläckaren.Nu är dom kycklingarna 5 veckor och en har blivit sjuk.Det kom plötsligt,jag såg att hon försökte gömma sej bland sina kompisar,men hon blev överlistad och sitter i en egen bur.Hon ser ut som om hon är yr och inte kan hålla focus på saker och ting med blicken och är vinglig.Marek kanske tänkte jag,men hön har ingar problem med svaga/lama ben utan är mest vinglig.Så jag har gett henne starka doser multivitamin oralt för att utesluta vitaminbrist.Hade en kyckling som hade det och som fick den behandlingen och blev frisk.
Nu har jag läst här om Marek och hur det smittar,men jag blir inte klok på det här.Om det är Marek,då kommer väl smittan från mina höns? Och dom andra kycklingarna som hittills inte visar någon sjukdomsbild är recistenta?Eller kom smittan in med äggen?Så kan det väl inte vara?
Om det inte är Marek,vad kan det vara då?