Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering kring yllen kyckling.  (läst 997 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Fundering kring yllen kyckling.
« skrivet: 19 maj-12 kl 20:49 »
Jag har tre olika raser med höns; Hedemora som kommer från Grums samt två individer från Slärkind och en tupp från ett ställe utanför Vingåker.Sen har jag Silkeshöns från Ldeshög och ett ställe till som jag inte minns namnet på och en tupp från Strångsjö.Lohmanhöns från ett hönseri utanför Motala.Några blandraskycklingar har köpts in och är nu över året.Har fått kycklingar i alla grupper och ingen har blivit sjuk.
Sen fick vi ägg av en kompis som vi de indicerade och lade i kläckaren.Nu är dom kycklingarna 5 veckor och en har blivit sjuk.Det kom plötsligt,jag såg att hon försökte gömma sej bland sina kompisar,men hon blev överlistad och sitter i en egen bur.Hon ser ut som om hon är yr och inte kan hålla focus på saker och ting med blicken och är vinglig.Marek kanske tänkte jag,men hön har ingar problem med svaga/lama ben utan är mest vinglig.Så jag har gett henne starka doser multivitamin oralt för att utesluta vitaminbrist.Hade en kyckling som hade det och som fick den behandlingen och blev frisk.
Nu har jag läst här om Marek och hur det smittar,men jag blir inte klok på det här.Om det är Marek,då kommer väl smittan från mina höns? Och dom andra kycklingarna som hittills inte visar någon sjukdomsbild är recistenta?Eller kom smittan in med äggen?Så kan det väl inte vara?
Om det inte är Marek,vad kan det vara då?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fundering kring yllen kyckling.
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 20:55 »
Marekvirus är extremt livskraftigt utanför hönskroppen och kan finnas kvar i miljöer där det inte funnits höns på 5 år  :o Har du någon gång hälsat på någon med höns eller haft besök av någon hönsägare så räcker det för att smittan ska komma in i flocken.

Friska djur som når vuxen ålder (+1år) är i princip alltid resistenta. 5 veckor är väldigt tidigt att få symptom på Marek även om det förekommer så är det sällan man ser symptom på djur under 9 veckor.

Symptomen på din kyckling kan bero på något annat. Har hon tex blivit förkyld eller haft kraftig diarré ?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 21:57 »
Ja vi har både haft besök och  hälsat på  hos andra med höns och jag räknar kallt med att det finns Marek bland mina hönor men att dom är resistenta.
Pycklingen rosslar när jag ger henne multivitamin och vatten,hon hittar inte riktigt rätt när hon ska dricka så jag ger henne vatten med en spruta i munnen så hon får i sej vätska ordentligt.Blir dom vingliga när dom blir förkylda?Hon har ingen diare' och hon pillar i sej mat.Ligger inte under värmelampan så hon verkar inte frysa.Vi tänkte ge henne ett par dagar från det hon blev dålig,i torsdags och se om vitaminerna hjälpte,men det är oförändrat så vi tänkte avliva henne imorgon,men hon får några dagar till.
När jag gav henne vatten nu ikväll satt hon och körde fram huvudet och gapade upprepade gånger,kan det ha något med saken att göra?Krävan är mjuk och fin och hon luktar inte illa.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 22:00 »
Med det du skriver tänker jag lunginflamation och feber. Antibiotika behövs förmodligen om hon ska klara sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 22:18 »
Med det du skriver tänker jag lunginflamation och feber. Antibiotika behövs förmodligen om hon ska klara sig.

Jag har antibiotika till får som man ger intramuskulärt,kan jag använda det?Eller ska jag mosa penicillintablett för människor och ge?Får-medicinen är avsett för ett litet lamm,kan jag ge det oralt?Eller ska jag vänta till måndag och ta kontakt med veterinären?

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser