Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge tills jag ser om de är döda  (läst 3410 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Hur länge tills jag ser om de är döda
« skrivet: 20 maj-12 kl 11:38 »
Jag är så arg på mig själv! I förrgår råkade jag dra ur strömmen till kläckaren. Den var strömlös i över 12 timmar. Precis innan hade jag lyst äggen för första gången (dag 5) och det fanns spindel i de flesta.

Min fråga är hur länge det dröjer till jag kan se säkert att emryot dött? Jag inser att det troligen är så att alla är döda men jag vill vara säker. Samtidigt vill jag snabbt tömma kläckaren om alla är döda för att göra plats för nya ägg.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur länge tills jag ser om de är döda
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 13:38 »
Står kläckaren inne och det är ca 20 grader i rummet är det stor chans att de flesta klarat sig. Lys igen om3-4 dagar. Räkna med att kläcket kan bli lite fördröjt på de ägg som klarat sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 17:00 »
Det finns alltså en chans att de klarat sig. Hoppas, hoppas.

Om de har dött, kommer det då att synas en blodring när jag lyser dem?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 17:42 »
Det finns alltså en chans att de klarat sig. Hoppas, hoppas.

Om de har dött, kommer det då att synas en blodring när jag lyser dem?

så ser det ut när dem är döda

bilden kommer från http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 08:45 »
Nu har jag lyst äggen igen och jag tror att det är en stor del som fortfarande är vid liv. Ägg verkar vara otroligt tåliga.

Men det är så svårt att se i de bruna äggen. Svårt att veta säkert om det är blodkärl eller färgskiftningar i skalet.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 09:08 »
När jag är osäker om det finns liv i äggen, så lägger jag dem i en bunke med ljumet vatten, och guppar äggen ,är det liv ... Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser