Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta på ruvhöna? Lämnar hon äggen då?  (läst 4117 gånger)

Dreamyn

• Uppland
Flytta på ruvhöna? Lämnar hon äggen då?
« skrivet: 20 maj-12 kl 12:15 »
Hej!

Har försökt söka, men den funktionen vill inte på min dator (har testat den "alternativa" söksidan)
Jag tänkte be om lite akut hjälp, eller snabb hjälp iaf.
Jag har en hedemora som ligger på ägg, kläckning imorgon (dag 21). Hon har lagt sig i hönshuset, och vi har låtit henne ligga där för att inte störa. Nu skulle jag vilja flytta på henne med ägg till en utegård för ändamålet. Men hur går jag till väga då? Flytta höna först sen ägg, eller ägg först sen höna eller allt på samma gång? Vad behöver hon ha för hus? Räcker det med något stort som ett rede, eller vill hon ha något större? Snälla hjälp en förvirrad nybörjare så både mamma och kycklingar får det så bra som möjligt!

Hennie

• Uppland
SV: Flytt på ruvande dam
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 14:46 »
Jag försökte flytta en höna tidigare i våras, hon lämnade äggen.  :'( Vänta tills kycklingarna kläcks så lämnar hon nog inte lika lätt. Kycklingarna stannar i redet de första dagarna tills mamman lockar ut dem så du behöver inte vara rädd att de andra hönsen ska komma åt kycklingarna. Om du oroar dig för det kan du ju sätta upp nåt skydd typ hönsnät eller kompostgaller.

Lycka till!

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 21:42 »
Håller med Hennie fullständigt! VÄNTA tills kycklingarna är kläckta!!!
man harnte roliare´n man jörse

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 21:48 »
Jag var också orolig när vår Hedemora ruvade sina första ägg tidigare i våras. Jag satte ett småmaskigt när runt mamma de första dygnen (de hade sitt rede 50 cm upp på en bänk i hönshuset, var rädd att de små skulle ramla ner) sedan flyttade jag bara ner redet på golvet och de fick vara med de övriga hönsen, det gick lysande! Varför ska du flytta mamma med kycklingar till en egen "bur"? Bara en undran.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dreamyn

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 20:14 »
Jag var också orolig när vår Hedemora ruvade sina första ägg tidigare i våras. Jag satte ett småmaskigt när runt mamma de första dygnen (de hade sitt rede 50 cm upp på en bänk i hönshuset, var rädd att de små skulle ramla ner) sedan flyttade jag bara ner redet på golvet och de fick vara med de övriga hönsen, det gick lysande! Varför ska du flytta mamma med kycklingar till en egen "bur"? Bara en undran.

Mest för att jag är rädd att resterande delen av flocken ska picka ihjäl de små. sen för att vi har katter går på gården, och hönsen får gå fritt som de vill, så risken är överhängande att framförallt ena kissen tar en eller flera kycklingar när hon behagar

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #5 skrivet: 21 maj-12 kl 21:07 »
jag brukar sticka in halva armarna under hönan, äggen och höet och lyfta alltihop dit jag vill ha henne, har funkat varje gång och jag brukar göra det i ett ganska tidigt skede. Lycka till!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 21 maj-12 kl 21:17 »
Bara en höna här har hackat ihjäl kycklingar och det var sina egna. Nu är hon liggsjuk igen men så phaen att hon får några ägg! I värsta fall kan jag plocka några tallkottar till henne.  ;D

När jag köpte Gullhöna så ruvade hon. Jag tog äggen och la i en låda, sen Gullhöna ovanpå sen åkte vi.
« Senast ändrad: 21 maj-12 kl 21:19 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

09

• -
Flytta på ruvhöna? Lämnar hon äggen då?
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 07:45 »
Hej! Min ena höna har lagt sig för att ruva. Dag 2 nu.
Jag skulle vilja flytta henne till en egen inhägnad så att de andra hönsen inte ska lägga ägg i hennes rede. För jag har hört att om de lägger för många ägg där så kan hon ge upp och lämna äggen, är det så?

Problemet är att hon inte är tam så jag kan inte plocka bort äggen som de andra hönsen lägger där.

Men om jag flyttar henne, kan hon då bli rädd och sluta ruva eftersom hon inte är tam? Redet är löst så jag skulle ju kunna lyfta bort hela redet på kvällen när hon sover så kanske hon inte märker så mycket?

rosita51

• Skåne
SV: Flytta på ruvhöna? Lämnar hon äggen då?
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 08:07 »
Om det är lätt att flytta hela redet, så kan det gå bra!

Jag tänkte samma som du, när vår höna la sig 10/5. Jag ville flytta hela redet, för att inte de andra skulle lägga sina ägg där. Våra reden sitter fast på väggen och det blev svårt att få ner, så vi hägnade in den delen i stället. Redena är i två våningar ovanpå varandra, så vi la ett takbredvid, som blev golv utanför våning 2. Det är en bra lösning för oss.

MVH Rosita zon 1

09

• -
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 10:43 »
Att bygga in henne är ju smart! Då slipper jag ju störa henne så mycket. :)
Tack så mycket för tipset. Jag ska bara försöka få sambon att börja bygga nu då. :P

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-13 kl 12:42 »
Lånar tråden.
Jag har en höna som förmodligen ligger på ägg utomhus. jag ser henne med resten av gruppen korta stunder två gånger om dagen. Sen är hon som uppslukad av jorden. Ska jag gå skallgång efter henne och flytta in henne o äggen i ett rede eller låta henne vara ifred i sitt gömsle?
Är rädd att någon tar henne på natten när jag inte kan stänga in henne. Och får hon fram kycklingar är jag rädd att skatorna tar dem eftersom dom varit inne i hönshuset och tagit småttingar förut...
Kommer det en haj - simma fortare.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 15 aug-13 kl 13:44 »
Du ska inte gå skallgång, du ska skugga henne.
Försök ordna så det finns tak över henne, regn gör ingen glad, frånsett våra sumphöns som trotsar både kyla, regn och vind.
Visst finns det en risk att räven tar henne men pinkar du runt där så kan han hålla sig borta. Gör redet otillgängligt och sov med öppet fönster. Är hönan någorlunda tam kan det gå att flytta redet men även det, lixom om du INTE flyttar det, är ett risktagande. I så fall till en betesbur eller liknande.
Skator och andra kråkfåglar som tar kycklingar är ofta unga huligangäng. Skjut en så brukar de hålla sig på avstånd sen.

De gamla skatorna här har aldrig stört någon, förutom höken när den försöker slå. De varnar bara om något oknytt är i faggorna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 aug-13 kl 16:02 »
Försöker förfölja henne nästa gång jag ser henne. Skator har vi skjutit och just nu hänger där tre utanför hönshuset i sann pirat-anda, men nog tusan skiter dom i det.
Hönan är orädd och van vid människor, väldigt social men inte riktigt handtam så det kanske är bäst att låta henne ligga?
Kommer det en haj - simma fortare.

Luff

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 aug-13 kl 16:33 »
OM man MÅSTE flytta en ruvhöna så ska man stänga in dom på ett litet område - i princip redet och en halv kvadratmeter till mat o vatten.
Gärna mörkt så hon kommer till ro på äggen för det inte finns något val. Jag brukar börja med att flytta äggen till en lämplig "bytta" - något som rymmer ägg o höna - men som får ligga kvar i gömmet. Sen efter några dagar flyttar jag till trygg plats.
Men bäst är att låta dom ligga.

Jag har fått flytta 4 hönor i år pga att dom lägger sig där kycklingarna riskerar att inte kunna följa hönan. Bara en höna stack fast jag stängde in henne i 4 dagar. Dom andra accepterade läget.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser