Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som inte ser på ena ögat. Vad göra?  (läst 2355 gånger)

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
Tupp som inte ser på ena ögat. Vad göra?
« skrivet: 20 maj-12 kl 18:47 »
Den vita tuppen verkar inte kunna se med ena ögat. Jag vet inte vad som hänt, kanske har tupparna slagits. Tror ni att det är något som kan läka eller måste jag avliva tuppen?  :( Tuppen går för sig själv en bit ifrån de andra men äter som vanligt.

hajens

• Skåne
SV: Tupp som inte ser på ena ögat. Vad göra?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 19:16 »
lapp för ögat, kroksabel och en piraktnäsduk runt tuppkammen, så har du plötsligt en turistattraktion du kan ta betalt för.

Han klarar sig, fåglar förlorar ögon ibland, så e naturen, inget de dör av.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 19:20 »
Han har slagits... som f******n!!! Just nu ser ögat igensvullet ut och det kan mycket väl rätta till sig när det läker.

Däremot har han åkt på ordentligt med däng och du skriver att han håller sig i utkanten av flocken. Om räven kommer är det detta djur han kommer knipa i första hand. Jag tycker nog att det verkar som om den andre tuppen inte tolererar en konkurrent. Mitt förslag är att du gör dig av med din ena tupp, på ett eller annat sätt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 22:55 »
Pirat-tupp lät i och för sig rätt kul :  ;D

Jo, det kan nog vara så att han fått stryk... Jag har en svart o  en vit tupp och de har varit goda vänner sedan jag skaffade dem och den vita har varit "huvudtuppen". Men nu går den svarta och galer och det har han inte gjort förrut Jag har nyss släppt ut dem i sommarhönsgården.

Jag får väl vänta och se hur det artar sig om jag måste ta bort den ena eller om de blir vänner igen.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 maj-12 kl 23:05 »
Du kan inte ha honom för sig själv nånstanns, i typ nån sjukbur?.Det kanske inte är så illa som du tror, vänta ett par dagar, ögat kanske inte alls är skadat..Om ett par dagar kanske han tittar igen..Du har nog ett större problem istället med tupparna som inte kan vara sams..Du kan inte dela på dom, och ge denna tupp några egna hönor?.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 23:26 »
Haft en del tuppar som sett ut sådär efter de fått för sig att ryka ihop ordentligt någon gång och alla har blivit bra. Svullnaden brukar vanligtvis vara borta på ca 2 dagar, sedan tar det däremot lite tid för alla fula sårskorpor att försvinna. :/

Om du tar undan honom från flocken så kommer du med största sannolikhet inte kunna sätta tillbaka honom igen utan att han åker på storsmörj igen, om inte värre ändå. De har gjort upp nu och denna tupp är uppenbarligen förloraren och det man gör om man kommer och tar undan en individ tillfälligt ur gruppen så rubbar man/förstör man det som de har gjort upp om. Om du inte vill ta bort någon tupp permanent eller har möjlighet att separera permanent med egna hönor så håll ett extra öga på honom hur han verkar må, hullet osv. Se till att ha många mat och vattenställen samt ställen som han kan få komma undan och vara ifred på när det är begränsade ytor, t.ex. i hönshus eller hönsgård. Kan ta lite tid men efter ca 1 - 2 veckor så brukar förloraren våga komma fram och vara lite mer normalt med flocken igen och vinnaren brukar ha lugnat ned sig och inte schasa lika mycket, efter ytterligare lite tid så brukar det vara helt frid och fröjd igen... Om det inte handlar om någon envis jäkel som får för sig att utmana igen så är man på ruta ett (i ditt fall verkar det ju som att det är den svarta som har utmanat ledaren, de ranghögsta tupparna brukar ha en tendens till att om de blir utmanade ger de sig inte i första taget. Och om utmanaren är envis så slutar det oftast med mycket fula sår och blåtiror) .  :-\
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 23:32 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #6 skrivet: 21 maj-12 kl 11:53 »
Tack för svaren.  :) Jag låter tuppen vara kvar med de andra. De går fritt ute på gården under dagarna så han har gott om plats att vara på och kan gömma sig om han vill. Också ställer jag ut någon extra matskål och vatten.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #7 skrivet: 21 maj-12 kl 11:59 »
Vi har också haft en tupp som såg ut som din i ögat, vi kokade saltvatten och baddade ögat med, efter 2-3 dagar såg han normalt igen... hoppas det löser sig!
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 09:23 »
Han ser redan bättre ut.  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 09:57 »
Så bra. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ancoblom

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 10:06 »
Hej. Ta aloe vera gelly i ögat på honom så blir det bra. Man får upprepa detta några dagar.

shelale

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 14:14 »
är det verkligen bra att sätta i ögat ?

forestman78

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 22 maj-12 kl 14:45 »

Jag har använt noviform på höns med liknande problem. Fungerar mirakulöst bra! Till för människor men utmärk även på höns. Apoteket rekommenderar dock ingenting till djur om det inte är rekommenderat av veterinär så säg inte vad du ska ha det till. Blev en gång nekad att köpa antiseptisk sårsalva då jag sa att jag skulle ha det till ett sår på hunden...

Här är en länk till ögonsalvan:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=51153
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser