Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utställningar  (läst 1753 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Utställningar
« skrivet: 21 maj-12 kl 09:20 »
Det är så hopplöst att hitta information om hönsutställningar. Kan vi inte samla lite länkar här?
När och var är nationalutställningen? Det står inget http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/text1_56.html

Blir det något i Alnarp i höst? Står inget här heller http://www.sdk.n.nu/utstallningar

Huseby bruk hittade jag i alla fall: http://www.sverigesfjaderfaklubb.se/aktiviteter.htm

Högsma har ju en egen tråd. Vad finns det mer i Skåne?

Vilka här på alternativ vill ha besök och visa upp och berätta om sina höns?

sonja på slätten

• Halland
SV: Utställningar
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 13:59 »

Nationalutställningen är i regel strax före eller omkring 20 nov,  gott om tid alltså.
Laholmsklubben,(min klubb)  har sin utställning i mitten av oktober.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 15:20 »
Laholmsklubben,(min klubb)  har sin utställning i mitten av oktober.
Var är den? (I Laholm kanske?  ;D ) Har du någon länk?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 16:01 »

Det är nog så att på många håll är inte allt färdigplanerat ännu. Laholms utställning blir ev. i Våxtorp, liksom förra året.
På Rasfjäderfäförbundets hemsida finns länkar till alla lokalklubbar.
Men som sagt, detaljer om utställningar är nog lite tidigt att vänta sig.  De tidigaste brukar vara i början av oktober.
Sedan kan det finnas andra tillställningar, där höns visas,  men inte i sådan mängd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 07:58 »
Jag kanske är ute i god tid men det kan ju vara intressant att veta t.ex. var nationalen är åtminstone. Att jag frågar nu beror egentligen på att goda vänner letar efter en ny hönsras och har frågat mig om utställningar där de kan titta på olika raser, och jag kunde inte svara. Tycker att klubbar som vet att det blir en utställning kunde skriva "utställning planeras där och där i oktober" på sin hemsida. Tänk så många fler besökare det skulle komma om folk kunde få reda på att det är utställning.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 08:40 »
Jag kanske är ute i god tid men det kan ju vara intressant att veta t.ex. var nationalen är åtminstone. Att jag frågar nu beror egentligen på att goda vänner letar efter en ny hönsras och har frågat mig om utställningar där de kan titta på olika raser, och jag kunde inte svara. Tycker att klubbar som vet att det blir en utställning kunde skriva "utställning planeras där och där i oktober" på sin hemsida. Tänk så många fler besökare det skulle komma om folk kunde få reda på att det är utställning.
Om folk var lika intresserade av att hjälpa till med det praktiska runt omkring en utställning som att komma och titta så hade vi förmodligen haft både fler och större  utställningar  ;) Det finns begränsningar i hur mycket man som föreningsaktiv orkar planera och göra själv. Det är för det mesta bara de i styrelsen som hjälper till ( stor heder till er andra utanför styrelsen som gör det  :-* ) Vi kan ta vår klubbs senaste klubbutställning (Kullabygdens rasfjäderfäklubb). Det var många som tjatat att vi skulle ha en utställning i eget regi för då skulle det komma betydligt mer djur än när vi samarrangerade med en annan klubb. Sagt och gjort utställning planerades  och vi förväntade oss fler utställare än tidigare. Det blev en storm av anmälningar  ::) Från 4 klubbmedlemmar mot tidigare 6 när vi hade samarrangerat med Laholmsklubben... Jag som arrangör och kommissarie för utställningen hade inte tänkt att ställa ut men fick i slutänden ta med närmre 20 djur för att fylla den lilla lokal som vi bokade. Utställningen var dock lyckad och trevlig och vi hade massor av besökare. Så många att det var bra att det inte kom fler för dom hade fått stå utanför och titta genom fönstret.... Detta trots att vi inte annonserade kors och tvärs i god tid  ;)

Vad vill jag ha sagt med detta jo folk vill gärna gå på arrangemang som helst är billiga och gratis så länge någon annan gör jobbet. Och många vill gå på utställning och titta men det är inte så många som orkar engagera sig i att ställa ut.

För övrigt kan nämnas att det ev kommer att arrangeras en propaganda utställning i Lund i slutet av augusti eller börja september. Där kommer det visas tupp och höna av olika raser och färger. Om det blir av så skulle jag tro att det blir ca 30-40 djur och i så fall kommer det att annonseras här på alternativ och på klubbens hemsida.

Kulla kommer också att ha en köp och säljdag utanför Ängelholm helgen efter midsommar. Där kommer klubbmedlemmar från Laholmsklubben och Kulla sälja renrasiga djur och avelsägg. Mer info om det kommer när det närmar sig både här och på hemsidan.http://kullahons.blogspot.se/
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 08:53 »
Tack för tips och synpunkter. Jag kan förstå att det är mycket jobb, men om man inte håller på med avel och utställning, inte är med i någon klubb, inte ens vet vilka klubbar det finns eller kanske inte ens har höns så finns det kanske inte så mycket man kan hjälpa till med. Nybörjare och allmänt intresserade vill ju också lära sig mer om höns och om det ändå ska arrangeras en utställning måste det väl vara i utställarnas intresse att många utomstående kommer? Det brukar kosta lite i inträde så jag antar att de vill ha många besökare.

...propaganda utställning i Lund... klubbens hemsida...
Vilken klubb?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 12:12 »
Vilken klubb?

Jag pratar om samma klubb i hela inlägget  ;) Kullabygdens rasfjäderfäklubb.Det är den enda klubb där jag har insyn i styrelsearbetet då jag är Ordförande  ;) Länken till klubbens hemsida är också postad  men vi har precis nu fått ett nytt domän godkänt (efter jag skrev förra inlägget och innan jag skriver detta) så  i dagsläget finns det tre URLer som tar dig till klubbens hemsida.

Den nyaste och den som kommer att användas i framtiden är kullahons.se
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 12:21 »

Blir det något i Alnarp i höst? Står inget här heller http://www.sdk.n.nu/utstallningar[/

Vi vet inte än om det kommer bli något i alnarp och att SDK:s hemsida inte är uppdaterad på länge är för att vi ska göra en ny.
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 12:50 »
Det finns MASSOR med jobb i samband med en utställning,  som inte kräver den minsta kunskap om höns, som ordna fika, ordna med lotteri, bära och baxa, transportera mm.mm.
Tyvärr blir det nästan bara styrelsen, som gör dessa jobb,  plus förstås allt det som kräver lite kunskap.
Vi,  Laholmsklubben, vädjar till varje utställning våra medlemmar om hjälp  med "okvalificerade" jobb, men det är alltid nästan bara samma tappra  lilla skara som möter upp  plus några snälla, förstående utställare.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 13:58 »
Så bra att få lite insyn, nu förstår jag bättre. Hade det varit förr i tiden hade jag genast ställt upp på att koka kaffe och bära runt på saker etc., men som det är nu har jag svårt att komma ifrån här hemma, jag har knappt ens möjlighet att gå på utställning för att titta. Så jag hoppas att jag inte behöver få dåligt samvete ;) Kanske någon gång när jag har hjälp här hemma.

Jag pratar om samma klubb i hela inlägget  ;) Kullabygdens rasfjäderfäklubb.
Okej :) Som du märker är jag verkligen inte insatt så du får ursäkta mina dumma frågor ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser