Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första omlarvning  (läst 1505 gånger)

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
Min första omlarvning
« skrivet: 21 maj-12 kl 21:23 »
Igår larvade jag om för första gången i min karriär som biodlare. Det första som jag gjorde idag när jag kom hem från jobbet var att titta i odlingssamhället för att se hur många larver som bina antagit. Jag var lite orolig eftersom larverna var ju så förbaskat små när man skulle föra över dom! :o
Hade jag misslyckats med omlarvningen kunde jag ju göra ett nytt försök.

Resultatet var över förväntan! Av 14 st möjliga var 11 st antagna och bina hade börjat att bygga på cellkopparna. ;D

Nu skall det sättas på papiljotter på fredag, då borde cellerna vara täckta.

Spännande det här med drottningodling!
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Min första omlarvning
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 01:17 »
I fredags, den 25:e var det dags att bura mina drottningceller. Av de ursprungliga elva stycken som bina påbörjat hade dom avbrutit två.

Jag burade åtta stycken och flyttade till mitt kläckskåp (en gammal hembyggd äggläckningsmaskin) och lät den nionde cellen sitta kvar att kläckas i odlingssamhället.

Behöver man ha cellskydd när jag senare sätter till celllerna i sina avläggare? Jag gör avläggarna strax innan ...

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Min första omlarvning
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 08:43 »
Grattis till ett bra resultat!

Behöver man ha cellskydd när jag senare sätter till celllerna i sina avläggare? Jag gör avläggarna strax innan ...
Nej. Jag har (ännu) inte varit med om att en nyskapad avläggare rivit drottningcellen de fått. Jag gör mina avläggare dag 10 från larvningen och jag har heller inte varit med om att de kläckts i förväg på dag 10 (det har däremot hänt i föreningsbigården när det var värmebölja). Så larvar jag en torsdag gör jag avläggare söndagen därpå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser