Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhöna med tomt ägg  (läst 1715 gånger)

rosita51

• Skåne
Ruvhöna med tomt ägg
« skrivet: 23 maj-12 kl 08:38 »
Vår ruvhöna är avskärmad från övriga höns, hon har ruvat sedan 10 maj. I dag låg det ett ägg under redet där hönan ruvar. Jag tog upp det och det var helt, men viktlöst. När jag öppnade skalet såg jag pyttelite gula, annars var det tomt!  :o

Vad kan det bero på? Har det varit fel på ägget från början? Ska jag vara orolig att det finns fler ägg som är helt tomma?
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 11:03 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
SV: Ruvhöna med tomt ägg
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 18:17 »
Var det en dum fråga, eller är det ingen som vet?
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 18:20 »
Det har troligen varit obefruktat från början. Eller sönderskakat så att det inte börjat utvecklas. Om de andra äggen är tomma kan man ju inte veta om man inte lyder dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 18:53 »
Citera
ieenilorac: Om de andra äggen är tomma kan man ju inte veta om man inte lyser dem.

Menar inte att stavningspolisa men såhär blir det mer begripligt  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 18:58 »
Menar inte att stavningspolisa men såhär blir det mer begripligt  o:)
;D Tack, ibland slinter fingrarna. S och d är grannar, ju.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 20:02 »
Det har troligen varit obefruktat från början. Eller sönderskakat så att det inte börjat utvecklas. Om de andra äggen är tomma kan man ju inte veta om man inte lyder dem.

Tack för ditt svar! Jag tänkte att det kanske kan vara ett ägg som hon lägt nu medan hon ruvar och att det därför var tomt. Kan hönan själv ha förstått att det var något fel på ägget och därför slängt ut det ur redet? Varför var det tomt, alltså ingen vita och knappt någon gula?
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 20:34 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 21:28 »
Tomt var det nog för att det var gammalt och därför torkat in. Är min teori i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser