Vaktlar är marklevande fåglar. Den vanligaste arten för kött och ägg i Sverige är japansk vaktel, som finns i flera raser. Det som skiljer raserna åt är i princip storleken.
Vaktlar är på många sätt som pyttesmå höns. De lever i flockar och kan ha flera tuppar som har en inbördes rangordning. De äter det mesta, inklusive vartenda kryp de hittar. De skiljer sig från höns främst genom att de är väldigt små och att de har starka viltinstinkter. De är inte helt enkla att tämja (utom från kycklingstadiet), ganska lättstressade och svåra att få att ruva i fångenskap. De kan vara aggressiva mot sina egna och till och med hacka ihjäl varandra om de blir stressade.
De lägger många ägg, uppåt 300 på ett år per höna är inte omöjligt. Äggen är små, ca 12 gram, ofta beiga med bruna fläckar eller brungrå mönster. Gulan är stor och väldigt god, annars smakar det ungefär som hönsägg.
Slaktvikt har jag inte koll på, men jag tror att en vaktel av normalrasen väger runt 100-150 gram. Mina är knappt 20 cm från näbb till stjärt.
Jag har vaktlar för att de är så roliga att ha att göra med och för att de knappt tar nån plats alls. :-D
Film på min första flock: