Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta om vaktlar!  (läst 1708 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Berätta om vaktlar!
« skrivet: 23 maj-12 kl 19:47 »
Jag ser att många har vaktlar och jag inser att jag vet absolut ingenting om dessa små fåglar. Annat än att vaktelägg ska vara en delikatess. Och även vaktel som kött är väl speciellt. När jag googlar hittar jag bara annonser eller korta beskrivningar av att man har vaktlar, inga direkta
"basuppgifter". Därför, ni som har vaktlar och vill ta er tid, kan ni inte skriva lite om dem.

Hur stora är de? Livvikt och slaktkropp.
Hur stora är äggen?
Vad äter de?
Lätta/svåra att föda upp?
Varför har ni just vaktlar?
Hur ska de bo? Flyger de?
Hur stor eller liten grupp är lämplig att ha tillsammans? Sammansättning honor/hanar.
Kan de samsas med höns?
Hur många ägg lägger de/år?
Finns det en massa olika raser? Varför har just du valt den ras du har?
Hur gamla är de när de kan slaktas (tidigast, om man vill att de ska ha växt till sig)?
Andra problem eller saker att tänka på med vaktlar.....

....det finns säkert 1000 frågor till som jag inte vet att jag har men jag nöjer mig så här.

Jag tror förstås inte att alla vaktelägare orkar/kan/vill svara på alla frågor men du kanske kan skriva en rad om någon av mina frågor. Varje svar skulle öka mitt vaktelkunnande stort!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tinaw

• Gäst
SV: Berätta om vaktlar!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 20:57 »
Vaktlar är marklevande fåglar. Den vanligaste arten för kött och ägg i Sverige är japansk vaktel, som finns i flera raser. Det som skiljer raserna åt är i princip storleken.

Vaktlar är på många sätt som pyttesmå höns. De lever i flockar och kan ha flera tuppar som har en inbördes rangordning. De äter det mesta, inklusive vartenda kryp de hittar. De skiljer sig från höns främst genom att de är väldigt små och att de har starka viltinstinkter. De är inte helt enkla att tämja (utom från kycklingstadiet), ganska lättstressade och svåra att få att ruva i fångenskap. De kan vara aggressiva mot sina egna och till och med hacka ihjäl varandra om de blir stressade.

De lägger många ägg, uppåt 300 på ett år per höna är inte omöjligt. Äggen är små, ca 12 gram, ofta beiga med bruna fläckar eller brungrå mönster. Gulan är stor och väldigt god, annars smakar det ungefär som hönsägg.

Slaktvikt har jag inte koll på, men jag tror att en vaktel av normalrasen väger runt 100-150 gram. Mina är knappt 20 cm från näbb till stjärt.

Jag har vaktlar för att de är så roliga att ha att göra med och för att de knappt tar nån plats alls. :-D

Film på min första flock:
Japanska vaktlar i ny bur.m4v

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser