Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare och fyverkerier...  (läst 2855 gånger)

svartorkidee

• Västergötland
Varmvattenberedare och fyverkerier...
« skrivet: 24 maj-12 kl 18:00 »
Hejsan!
Här om dagen så small min varmvattenberedare så nu måste jag köpa en ny, men jag fundera på om det kanske vore idé å kolla på såna där 'genomströmmningsberedare'' eller vad de nu heter.. ? Någon som har erfarenhet av det?
Eller borde jag satsa på en vvberedare som jag senare kan koppla solfångare/celler till? (Just nu så har jag direktv. elelement i huset men har ju en tanke på att byta någon gång i framtiden då vedspisen inte riktigt klarar att värma hela huset på vintern) ..eller borde ja köpa en liten vvberedare som jag kan ha i ca 5 år innan jag börjar byta å planera inför vattenburet värmesystem? vet inte heller hur mycket varmvatten jag gör åt om dagen för dusch osv så jag har lite dålig koll på hur stor den behöver vara..
Eller finns det något annat alternativ? Behöver varmvatten till duschen, allt annat kan jag lösa på andra sätt..

kbh

• Gäst
SV: Varmvattenberedare och fyverkerier...
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 18:17 »
Hejsan!
Här om dagen så small min varmvattenberedare så nu måste jag köpa en ny, men jag fundera på om det kanske vore idé å kolla på såna där 'genomströmmningsberedare'' eller vad de nu heter.. ? Någon som har erfarenhet av det?
Eller borde jag satsa på en vvberedare som jag senare kan koppla solfångare/celler till? (Just nu så har jag direktv. elelement i huset men har ju en tanke på att byta någon gång i framtiden då vedspisen inte riktigt klarar att värma hela huset på vintern) ..eller borde ja köpa en liten vvberedare som jag kan ha i ca 5 år innan jag börjar byta å planera inför vattenburet värmesystem? vet inte heller hur mycket varmvatten jag gör åt om dagen för dusch osv så jag har lite dålig koll på hur stor den behöver vara..
Eller finns det något annat alternativ? Behöver varmvatten till duschen, allt annat kan jag lösa på andra sätt..
Har en 30liter beredare som ja klarar mig fint på om man inte sölar förstås :). Va det gäller sån där genomströmnings värmare  så vitt ja vet så drar dom bra med ström men det kan säkert någon annan som vet bättre svara på .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 18:36 »
dom där genomströmningsberedarna är mest skit.
mycket bättre med tankberedare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 12:33 »
Okay, tack så mycket för svaren  :)

poe5

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 19:44 »
Jag har en öppen varmvattenberadare som är väldigt trevlig. Men den kan bara försörja en kran. Har köpt min på Hornbach. Köpte  beredare för 6-700 + specialkran (engreppsblandare) för 2-300, dvs allt under tusenlappen. Finns för placering ovan eller under vask.
Fungerar så att när du kranar varmvatten så fyller du egentligen på med kallvatten i beredaren och ut trycks varmvatten. Min tank är på drygt fem liter men då man kan ha ordentligt varmt vatten så räcker det rätt så långt.
Vanligt utanför sverige med dessa beredare, men ovanliga här. Man slipper värmeförluster i rören och någon övertrycksventil behövs inte då tanken är öppen ut i kranen.
//pär

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 20:16 »
De genomströmningsberedare jag sett har krävt 20 ampere, och det är det inte säkert att man har tillgång till hemma. Men skit behöver det inte vara, jag har installerat bra sådana på en tandläkarmottagning där de ville ha varmvatten snabbt i kranen trots att beredaren stod i andra änden på lokalen

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-12 kl 22:35 »
De genomströmningsberedare jag sett har krävt 20 ampere, och det är det inte säkert att man har tillgång till hemma.

Jag tänkte också på elförbrukningen, 4-5 kW (20 A 230 V gör 4600 W) låter inte ett dugg otänkbart för mig spontant för en genomströmningsberedare.

Men får man verkligen varmvatten snabbare med en genomströmningsberedare än med en varmvattenberedare med tank? Vattnet i tanken hålls ju varmt, och vattnet i ledningarna svalnar ju oavsett hur det värmdes upp. Öppnar man kranen för varmvattnet så borde det väl vara lika långt till det "nyss uppvärmda" varmvattnet oavsett typ av beredare?
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-12 kl 13:51 »
Tack så mycket, det där med ''öppen varmvattenberedare'' lät ju bra, fast det kan bli lite jobbigt å placera den vid duschen skulle jag tro för då behövs förmodligen en större tank än 5l.. eller så får ja klippa mej så jag kan duscha fortare  ;D men det är ju helt klart värt att fundera på i alla fall!  :)

Ja jag kikade också lite på elförbrukningen för genomströmmningsberedarna och det är inte aktuellt längre.. vilket e skit för ja tyckte att det lät så mycket smidigare än vad det var  :P

Eller så kanske jag får köpa ett badkar helt enkelt å koka vattnet innan  ;D

biltog

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 28 maj-12 kl 14:20 »
I den här tråden finns lite idéer http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67818.0
Själv är jag hårlös och då kan det räcka att blanda lagom varmt vatten i en större pet-flaska, brukar blanda ca 1/3 kokvatten med 2/3 kallt. (Blandar såklart innan det hälls i flaskan så den inte deformeras.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser