Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kupträngsel  (läst 1838 gånger)

fossi

• Södermanland
Kupträngsel
« skrivet: 25 maj-12 kl 20:14 »
Har börjat med bin förra året och tycker att det är riktigt roligt. I dagarna har vi fått ett "problem".
Vårt första samhälle beter sig skumt. Bina klungar upp sig framför flustret i massor. Och på natten går de
in.
Har fått höra att det kan bero på att det antingen är för varmt eller att de inte tycker om att "sitta inne" på
honungen eller att de är på "g" att svärma. Samhället är ordentligt utbyggt och skattlåda på.
Några svar på det?

Gideon i Roslagen

SV: Kupträngsel
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 20:34 »
Det finns en del orsaker som det kan tänkas vara. Flygbina vill ha lite lägre temperatur än vad de andra bina gillar. Om du har spärrgaller så bidrar det också till beteendet. Det finns ett revirtänkande inom bikupan och det påverkar också. Kanske du skulle fundera på att göra en flygbiavläggare?

fossi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 20:45 »
Nej, jag har inget spärrgaller. Flygbiavläggare?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 21:25 »
För litet fluster kanske? Du har händelsevis inte glömt en flusterförminskare på plats? Min erfarenhet  :-[ är att det blir så då.

Annars kan du prova sätta till en skattlåda till och även skapa ett extra fluster högre upp genom att sära på några lådor (jag brukar stoppa in små grenar i framkanten under översta lådan) när mina kommer upp på 3-4 skattlådor.

Men det kan också vara så att du har ett väldigt starkt samhälle som blir för varma om alla är hemma, då kan du fundera på att göra en avläggare.

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 18:05 »
Jag hade ett samhälle igår som såg ut så där på kvällen runt 22.00, idag titta jag i det och då hade det för litet yngelrum och för få skattlådor, dom hade självklart byggt drottning celler, så nu har jag det och tampas med :-(

Samhället hade 2 hel Langstroth som yngelrum och 2 stycken farrar som skattlådor, det är visst svårt att lära sig vilken explosion det är i en bikupa tidigt på sommar, när man står och snålar med lådorna i början av maj.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 18:15 »
Sexton Dadant teor jag vist ed ska va !!!!!!!

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 maj-12 kl 22:36 »
För litet fluster kanske? Du har händelsevis inte glömt en flusterförminskare på plats? Min erfarenhet  :-[ är att det blir så då.

Jag har samma fenomen på en kupa, det är en FLEXI-kupa med träbiten monterad i flustret. Ska man ta bort träbiten så de får hela kupans bredd som flusteröppning?

klarre

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 maj-12 kl 22:46 »
Träbiten är ett musskydd att ha på vintern, nu ska den vara av.

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 maj-12 kl 17:21 »
Den åkte av och sedan dess har de inte suttit så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser