Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga upp köp av gård på någorlunda smart sätt  (läst 1724 gånger)

Hippofunk

• Bohuslän
Lägga upp köp av gård på någorlunda smart sätt
« skrivet: 28 maj-12 kl 09:14 »
God morgon medborgare!

Har tänkt införskaffa en gård, men de som har den vill inte flytta förrän nästa vår.
Frågan är om man med tanke på den ekonomiska bilden ute i världen skall genomföra köpet nu och binda räntan och så får de nuvarande ägarna betala lånekostnaden fram tills det fysiska övertagandet eller vågar man vänta tills nästa år med köpet?

Någon som gjort något liknande eller har några andra synpunkter på hur man kan gå tillväga?

Ekonomi är lurigt.

Mvh
Kapten

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lägga upp köp av gård på någorlunda smart sätt
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 09:24 »
Öh, va?? Du ska köpa gården nu, men säljarna ska bo kvar där ett år och betala dina lånekostnader under tiden? Ett något udda upplägg, minst sagt. Ett mer vanligt sätt att göra affären är att ni skriver köpekontrakt nu och du betalar handpenningen (10% av köpeskillingen, som regel) och sen sätter ni tillträdet för dig till ett datum nästa år, då du får betala resterande 90% och flytta in.
Är du orolig för att räntorna ska klättra kraftigt uppåt det kommande året, eller vad?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 09:29 »
Eller så köper du gården nu, och de nuvarande ägarna betalar hyra, som kan motsvara räntorna på lånet. Såklart möjligt, om ni skriver ett sådant kontrakt. Tänk på att man har många skyldigheter som hyresvärd. Se till att ha bra försäkringar, och ta hjälp med att skriva kontraktet, så att det inte blir några missförstånd med påföljande konflikter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 09:30 »
Just nu är det nog inget läge att binda räntorna. De kommer ju snarast att fall de närmaste åren, i väntan på en ny högkonjunktur.

Sen är ju alla upplägg som avviker från det vanliga, lite luriga. Men här tycker jag nog du försöker komma lite väl billigt undan.. Köp gården nu, och hyr ut en bostad åt de som bor där, om de nu inte vill flytta. Men hyran får ju sättas maknadsmässigt utan hänsyn till vad gården kostar dig.  Du har ju ränteavdragen också, så om du betalar 100 000 i ränta, så blir den faktiska kostnaden lägre, beroende på din skattesituation.

Hippofunk

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 09:38 »
Tack för svar!

Försöker nog inte komma billigt undan heller, har bara aldrig gjort något sånt här förr och räntan är ju relativt överkomlig i nuläget och mina funderingar var om man kunde dra fördel av det innan EU-skutan kapsejsar totalt.
Det blir ju som sagt något krångligt,
Kanske likabäst att skriva kontrakt och betala handpenning och sätta tillträdesdatum nästa år, som brukligt är.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 20:24 »
Kanske likabäst att skriva kontrakt och betala handpenning och sätta tillträdesdatum nästa år, som brukligt är.

Så skulle jag också göra. Det gör det dessutom smidigare med elavtal, sophämtning, försäkring, sotning och allt annat sånt där praktiskt tjafs, eftersom tidigare ägaren står för allt sånt fram till din tillträdesdag. Speciellt med tanke på att tillträdesdatum ligger så långt fram i tiden så skulle jag rekommendera att se till att få inskrivet i köpekontraktet att tidigare ägaren är ansvarig för att hålla fastigheten inklusive byggnader fullvärdesförsäkrad till ditt tillträdesdatum, och att större ingrepp ska diskuteras med dig som köpare. Men som någon annan sa, ta gärna hjälp med detta för att undvika problem senare. Några tusenlappar till en advokat för att få ett riktigt bra avtal är småpotatis jämfört med mycket annat som kan hända.

Om du funderar på att binda räntan för att du är rädd att de ska sticka iväg, så är min spontana reaktion att priset kanske är för högt för din ekonomi? Jag vet så klart inte, men på ett lån på en miljon gör en procentenhets skillnad i ränta en skillnad i räntekostnad på (1.000.000 * 0,01 / 12) = 833 kr/månad före skatteavdrag, eller knappt 600 kr (netto med fullt skatteavdrag). Bundna räntor brukar också vara dyrare i längden, tror du inte att de som har som enda sysselsättning att bevaka räntemarknaden och räkna på olika scenarior dagarna i ända har minst lika bra förutsättningar som du själv att förutspå utvecklingen? Och de har också ofta fel. Om du inte har för avsikt att faktiskt amortera av hela lånet inom bindningstiden så måste du ju dessutom ändå förhålla dig till den aktuella räntan den dag då lånet ska läggas om.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

26 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser