Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjära träeka, med vad?  (läst 7977 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Tjära träeka, med vad?
« skrivet: 28 maj-12 kl 13:04 »
Ska tjära en gammal träeka. Den är tjärad en gång förra året. Då med lika delar tjära, balsamterpentin och kokt eller rå linojla.
Nu till min fråga:
Ska det vara kokt eller rå linojla? Någon som har svar på detta?

Mvh
//ARCTICA

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tjära träeka, med vad?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 14:00 »
Har aldrig hört man tjärar en eka med annat än tjära. Sen är det en bövfla skillnad på tjära och tjära.

Eller borde jag skriva tjära och svart blask?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 19:33 »
Jag blev lite nyfiken och sökte på båtforumen, det finns recept på "Roslagsmahogny" med både kokt och rå linolja och lite variationer på terpentin/lacknafta/sprit. Så det fungerar nog villket som. Se till att få en ren tjära det säljs en del blandningar med bl.a. tallolja under namnet trätjära. Blandniinen kanske är bra men är nog inte lämpas att spä ut med mer olja.

Rå linolja ger troligen en längre torktid och bättre inträngning  än kokt olja. Kokt linolja anses av en del expandera med vid härdningen och fylla ut bättre än rå linolja.

Terpentins anses  av många vara bättre än lacknafta och några förespråkar etanol. På något ställe stod det etanol var bäst för att föra in syre och oxidera linoljan.

Någoan ansåg att det var förkastligt att tjära för att det torkade ut bordenoch att enbart olja vära bättre. Trätjära anses officiellt inte ha någon impregnerande verkan utan vara ett tätt ytskikt (var förbjudet av EU ett tag, när funktionen var impregnering istället för ytbehandling)

Jag skulle satsa på att olja insidan med rå linolja, många strykningar och ev kokt i sita lagren för at få en förslutning av ytan. Rå linolja, tjära och terpentin (test med sprit....som är trevligare att hantera) och vid flera strykningar ev kokt linolja i den yttersta tjärblandningen. Detta med följande motiv, insidan skall kunna andas. Rå linolja tränger in bättre än kokt men härdar långsamt.

//Edit Några språkliga obegripligheter och avsaknade mellanrum

Spännade att se om det finns mer erfarenhet.
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 20:36 av Tickelitack »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 20:11 »
Den blandningen har jag använt många gånger och då har det varit rå linolja som gäller. Något ytskikt vill man inte ha, eftersom man målar nytt nästa år igen... och igen... och igen.

Låg vi ute till sjöss, så ja... då tog man vad man hade ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 20:16 »
Hej!

Rå linolja blir som redan skrivet aldrig torr på riktigt. Därför tränger den in och behåller sin skyddande effekt länge. Tänk på att trassel och trasor kan självantända efter användning så elda dem gärna.

Kokt linolja torkar och blir nästan som lack, det blir hårt. Den skyddande effekten är därför inte lika god.

Så mitt tips är: Rå linolja överallt där det inte gör något om det kladdar lite lite och överallt där träskydd är det primära. Kokt linolja där det inte får kladda och där utseendet spelar större roll.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-12 kl 20:19 »
Glömde skriva .... denna blandning är mer utav en inpregnering av träet än en ytbehandling. Vi använde samma blandning för att "tanka" ner i masterna. Di gamle blandade i allt möjligt... ju mer miljöovänligt destå bättre (enligt dem) denna sörja kallades i gängets allmänna tal för guck ;D

..... Torpjens hann före ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 23:28 »
Oj så många bra svar!!! Tusen tack alla!  :)

//ARCTICA

freitag

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 08:57 »
Om du vill fördjupa dig i ämnet skulle jag vilja tipsa om ett annat forum - nämligen Träbåtsakuten. Gå t ex in på Tips & Trix http://www.trabatsakuten.nu/

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser