Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nysande kyckling  (läst 3124 gånger)

pita

• -
Nysande kyckling
« skrivet: 29 maj-12 kl 19:58 »
Hej!
Jag har en liten brahmakyckling som inte är så pigg. Hon har i några dagar sprungit omkring med sina syskon som en vanlig krabat, förutom små nysliknande ljud och huvudskakningar. Idag är hon inte pigg, sitter och burrar upp sign "nyser" till och skakar på huvudet  :( Förkyld? Jag har gjort i ordning en låda till henne för ikväll åker hon in i dotterns rum i huset och värmen. Vill gärna få lite uppslag och höra hur andra har gjort. Hoppas det inte är något livshotande :'(
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nysande kyckling
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 08:15 »
Det är bra att du skiljer av henne så hon inte smittar de andra med sin förkylning. Vila värme vänlkighet och god mat är annars grundkonceptet vid förkylning (precis som för oss  ;) )

Viktigt är att hon äter och dricker. Var observant på hur andningen låter. Blir hon tungandad så kan det ha övergått till lunginflamation och då behöver du kontakta veterinär för att få antibiotika.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pita

• -
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 18:35 »
Tack för ditt svar :) Efter att ha varit inne en natt så verkar hon piggare. Burrar inte upp sig längre (hon frös väll igår) har ätit lite mat och majs. Hon har fått en vitaminkur i vattnet. Så det finns nog hopp. Hon var rosslig i andningen i går men mindre idag. Var hos vet i em men dom ville inte skriva ut antibiotika :-\ ska ringa en annan i morron. Måste dom ha det mot lunginflammation? kan det inte läka ut av sig självt? om jag inte får tag i det tänkte jag.

Har sett många alternativare skriva om ovilliga veterinärer när det gäller höns :( förstår inte det.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 05:58 »

Vi fick ringa till veterinären i Fredags eftersom en av våra hönor verkade riktigt sjuk.. det visade sig att han var på väg hem (men vände på bilen!)
Han sade att 'jag brukar inte behandla enstaka hönor... men det är klart, en och annan papegoya har jag fått se under årens lopp så fågel som fågel'
Diagnosen blev lunginflammation och vi fick Baytril antibiotika - dagen därpå var hon som förvandlad och hur pigg som helst!   ;D
Hoppas du har tur med nästa vet. och att det ordnar sig...
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

pita

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jun-12 kl 20:09 »
Fick tag i veterinären igår, helt underbart förstående  :) Han gjorde iordning en liten flaska med färdigblandad antibiotika (amimox) för problemet är att alla mediciner är förpackade till typ 100 höns. Hönepöna mår mycket bättre. Frågan är ju bara hur hon ska återanpassa sig till det gamla livet ute, hon har ju lärt sig att så fort man kommer in så får hon nått gott att äta och sitter gärna i knät och får kli  ;D Dom är härliga dom små liven  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser