Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storleksskillnader  (läst 3170 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Storleksskillnader
« skrivet: 30 maj-12 kl 09:15 »
Hur stor är skillnaden i vikt på japansk vaktel, japansk jumbovaktel och japansk jättevaktel? Eller jätte- och jumbovakteln samma sak?

Är det skillnad på äggläggningen (mängden ägg) och livslängd för dessa?

Hur förhåller sig fransk jättevaktel (heter det så? eller var det jumbo-?) till japanerna i vikt, äggläggning och livslängd?

Jag är så sugen på vaktlar och det lutar åt japanska jumbovaktlar. Jag vill i första hand ha mycket ägg men är de lite större gör det ju inget. Då kanske det blir något mer mat på alla de tuppar jag förstått att jag kommer få att slakta.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Storleksskillnader
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 11:53 »
Är det ingen som kan svara på det här? Är jag för omständig i mina frågor? Jag vill ju bara lära mig så mycket som möjligt.

Ni kan kanske svara på det som gäller för den egna arten/rasen.

Egentligen undrar jag nog om de lite större varianterna av vaktlar värper mindre än de mindre. Visst är det så att japanska vaktlar i princip värper ett ägg per dag. Gäller det både för den "vanliga" lite mindre japanen och jumbo/jättejapanen. Är (japansk) jumbo- och jättevaktel samma sak?

Jag vet att jag hittade en länk till en jättefin hemsida här i någon tråd. Där fanns en rad olika typer av vaktlar redovisade med äggvikt och fågelvikt och en massa annat. Någon som känner igen den? Jag kan inte hitta igen den!! Varför lägger jag inte ett bokmärke på intressanta sidor??? (Det behöver ingen svara på för det vet jag: FÖR ATT JAG ÄR SPÅNIG!)
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 12:02 av Kanin-Eva »
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

TheoA

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 nov-12 kl 19:23 »
Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag har letat efter en tråd där nån länkade till en bra hemsida. Men jag hittar den inte igen.
Jag köpte vaktelägg från fransk jumbo. Men nu när dem är vuxna väger dem bara 250 g. Det kan väl inte vara fransk jumbo..?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Aklaim

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-12 kl 19:51 »
kan vara jumbo   jumbo är mellanstorleken av dom japanska vaktlar
fransk jätte /fläsk vaktel eller fransk kultur vaktel är större   alla olika namn på samma störst av dom japanska vaktlar

reserverar mig för fel men är vad jag har tolkat storlekar o namn till  ändrar mig gärna om nån kunnig säger att jag har fel :)

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-12 kl 20:44 »
kan vara jumbo   jumbo är mellanstorleken av dom japanska vaktlar
fransk jätte /fläsk vaktel eller fransk kultur vaktel är större   alla olika namn på samma störst av dom japanska vaktlar

reserverar mig för fel men är vad jag har tolkat storlekar o namn till  ändrar mig gärna om nån kunnig säger att jag har fel :)

Tack!
Jag har tänkt att det kan vara så.
Nån som läser denna tråd kanske har vaktelägg från japansk jumbo i blandade färger? Vill ha många olika färger/blandningar.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Maissan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 nov-12 kl 21:50 »
Har ägg i kläckaren av fläsk/fransk vaktel just nu. Kommer sälja kycklingarna om det nu blir några. Trots kallare väder nu, så lägger dom ägg konstant, en var per dag. Har haft lite olika vaktlar under åren o dessa känns lite mer bastanta, Både vad det gäller ägg och kött. Sen är det nog mycket beroende på arv och skötsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser