Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, de värper överallt  (läst 881 gånger)

sizz

• Uppland
Hjälp, de värper överallt
« skrivet: 31 maj-12 kl 17:52 »
Hej,
Jag har en liten flock Åsbo-höns som huserar fritt i vår stora villaträdgård... Nu till problemet. Förut värpte dom inne i hönshuset, fast dom va lösa i trädgården så avbröt de sina bestyr, gick hem och värpte...

Nu har dom slutat med det... Jag vill inte behöva ha dem instängda i rastgården!!! Jag har testat med att släppa ut dom först vid lunchtid ett par dagar, men då är det oftast bara en som hunnit värpa och 4 ägg parkeras lite här och var...många hinner bli dåliga för jag hittar dom för sent och jag misstänker att det finns en hel del som jag inte hittar alls...

Vad kan jag göra? Alla förslag och ideér mottages tacksamt...

djurskydd

• Ångermanland
SV: Hjälp, de värper överallt
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 18:19 »
Har du provat att lägga redägg inne i hönshuset, i redena där? När jag har en ruvhöna som ligger på ägg och de andra envisas med att fortsätta placera sina ägg i hennes rede lägger jag redägg i redet bredvid, och då lägger de flesta sina ägg där istället. Dock finns "risk" för att fler hönor blir ruvsugna...!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Hjälp, de värper överallt
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 20:11 »
Jag kan bara säga: Välkommen i Åsbo-klubben!  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser