Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar behöver man, egentligen?  (läst 21886 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: Hur mycket pengar behöver man, egentligen?
« Svar #40 skrivet: 03 jun-12 kl 14:46 »

Med risk att bli lite OT skulle jag då kunna ställa frågan: Vad behöver man, och vad kostar det? Det jag själv kommer på är (i någon slags prioriteringsordning men utan priser):
  • Vatten
  • Mat
  • Kläder
  • Värme
  • Hygien
  • Boende
  • Samvaro
  • Information och utbildning.
  • Sjukvård
Har man dessa överlever man, problemet är ju bara att se till att man har kontinuerlig tillgång till dem. Det känns som att vi då gått hela varvet och är tillbaka i hur man kan säkerställa att man har det och vad det kostar att köpa de delar man inte kan fixa själv och att försöka fatta vilka delar det är.

Vänligen
Jens

Håller med dig så långt som att sakerna på listan är nåt alla behöver i nån utsträckning.  Men vad det kostar varierar helt beroende på individ.

Ta t.ex. din pkt 2 Mat. Alla behöver mat, visst. Men vilken sorts mat behöver du/ni för att trivas och tycka det är ok?  Det finns de som mjölkar sin get o äger getmjölk/ost/fil 3ggr/dan (och slår hö till geten med lie) och kompletterar med egenodlat potatis, bondbönor,egenodlat vitkål och självplockade lingon i vatten och stora lyxen är att byta till sig en burk honong till jul. Och som trivs och är nöjda med detta.  Maten kostar då ganska nära noll kronor.   Det finns också de som dumstrar och hamnar nära noll.   Sen finns det medelsvensson och "normer" för vad mat kostar för én person i nån viss ålder här: http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/

Några tycker att deras livskvalité är mycket sämre utan vin till maten på helgerna, att nåt restaurangbesök då o då vore väldigt trist att inte ha råd med o.s.v. och hamnar då kanske på t.ex. 4000/md.

Samma gäller kläder. Visst , alla behöver kläder. Några tycker det är helt ok att loppisfynda/ärva/köpa begangad till mycket stor del och använder sina kläder tills dom verkligen är helt utslitna. Andra känner sig för eländiga då och vill köpa nytt oftare för att känna sig fina. Och sen finns det de som verkligen gillar kläder och tycker det är viktigt och behöver mycket nya kläder för att trivas (och de som behöver mycket fina kläder pga sitt jobb finns förstås också)

Summa summarum: Det blir väldigt svårt att svara dig på vad "det kostar" när du inte presicerar hur just dina behov ser ut. 

christelle

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 04 jun-12 kl 10:58 »
Jag tror jag förstår vad du menar men det är ju egentligen samma sak (tycker jag). Delar av det man behöver kostar pengar och de pengarna behöver man och då måste man veta hur mycket pengar man behöver.

Med risk att bli lite OT skulle jag då kunna ställa frågan: Vad behöver man, och vad kostar det? Det jag själv kommer på är (i någon slags prioriteringsordning men utan priser):
  • Vatten
  • Mat
  • Kläder
  • Värme
  • Hygien
  • Boende
  • Samvaro
  • Information och utbildning.
  • Sjukvård
Har man dessa överlever man, problemet är ju bara att se till att man har kontinuerlig tillgång till dem. Det känns som att vi då gått hela varvet och är tillbaka i hur man kan säkerställa att man har det och vad det kostar att köpa de delar man inte kan fixa själv och att försöka fatta vilka delar det är.

Vänligen
Jens
Du behöver nog göra en budget och en beräkning på hur mycket av ovanstående saker kommer att kosta för just din familj - det är mycket som skiljer mellan olika hushåll även om alla måste ha samma saker för att överleva som exempel betalar vi bara för vatten in eftersom vi har enskilt avlopp medan grannarna en bit ner som är kopplade till avloppsnätet får betala för både vatten och avlopp. Dock får vi betala slamtömning.
Har du egen skog och kan ta ved kanske du kan få ner värmekostnaderna väsentligt? Och mat som man odlar/framställer själv blir ofta billigare än köpedito och du behöver inte ha (bensindrivna) medel att ta dig till affären. Det är mycket att klura på och någon slags buffert är alltid bra att ha eller fundera ut hur man ska få lös om den är bunden på något sätt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

silverglans

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 12 jul-12 kl 12:19 »

hej.
jadu hur mycket pengar just U behöver kan väl bara du svara på?
själv har jag klarat mig på 4.800kr.
då såg min ekonomi ut såhär:

inkomst 4.800kr (aktivitetsstöd)
hyra 2.800kr
el 150kr
fackavgift 158kr
akassa 119kr
kontantkort 100kr
sparande 100kr
--------------------------

kvar 1.373kr att köpa mat och annat för.
observera då att en vuxen person ska äta för 1.500kr...
det gick att leva,men jag blev underviktig.
 men kunskapen utav att ha klarat av det,gör mig ödmjuk och stolt på samma gång. o:)

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 12 jul-12 kl 17:59 »
Just nu är planen att jobba fram till april nästa år, och efter det leva de följande sex månaderna på 3-4000kr per månad. Kanske ställa av bilen och enbart cykla? Huset kommer förhoppningsvis vara färdigbetalt då, så de enda fasta avgifterna kommer vara el och internet. Gäller att stå ut med jobbet över hösten och vintern nu bara  :P

silverglans

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 jul-12 kl 11:10 »
Just nu är planen att jobba fram till april nästa år, och efter det leva de följande sex månaderna på 3-4000kr per månad. Kanske ställa av bilen och enbart cykla? Huset kommer förhoppningsvis vara färdigbetalt då, så de enda fasta avgifterna kommer vara el och internet. Gäller att stå ut med jobbet över hösten och vintern nu bara  :P
Låter väl som en jättebra plan tycker jag!
Klart du står ut om du tänker på målet :)
Cykla!

christelle

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 13 jul-12 kl 14:19 »
Den svåraste konsten att lära sig är att låta bli att handla. Att ändra sitt tänkande från "det här vill jag ha" till "det här behöver jag ha" och inse skillnaden. Nästa steg är om jag behöver något är att analysera om detta måste köpas, vara sprillans nytt, kan göras själv, lånas, hyras etc. Det finns ju alltid fasta utgifter som man inte kommer undan men i mycket annat kan man göra ett eget val utifrån sina verkliga behov.

kbh

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 13 jul-12 kl 14:27 »
Den svåraste konsten att lära sig är att låta bli att handla. Att ändra sitt tänkande från "det här vill jag ha" till "det här behöver jag ha" och inse skillnaden. Nästa steg är om jag behöver något är att analysera om detta måste köpas, vara sprillans nytt, kan göras själv, lånas, hyras etc. Det finns ju alltid fasta utgifter som man inte kommer undan men i mycket annat kan man göra ett eget val utifrån sina verkliga behov.
Allt beror ju på så mycket  som kostnader på boende  och sådant  räknar man bort det så går det nog leva väldigt billigt  i vart all under två tusen  ännu billigare ju mer man kan odla och liknande  tillvara tagande .

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 13 jul-12 kl 15:30 »
Allt beror ju på så mycket  som kostnader på boende  och sådant  räknar man bort det så går det nog leva väldigt billigt  i vart all under två tusen  ännu billigare ju mer man kan odla och liknande  tillvara tagande .
Ja, det var ju de fasta utgifterna jag syftade på fast även när det gäller fasta utgifter går det till viss del att göra egna aktiva val och tänka utifrån vilka egentliga behov som finns.
Tror oxå att det går att leva väldigt billigt men det kräver ett annat sätt att tänka än vad de flesta av oss har fostrats och påverkats till. Och behoven skiftar tex som (miss/över)brukare/rökare etc har man ju ett faktiskt behov att få göra detta även om det kostar mycket. Så hur man än vänder sig så har man rumpan bak  ::)

silverglans

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 jul-12 kl 13:27 »

ja man skulle ju kunna köpa ett kontantkort till telefonen och ladda för 75kr,MEN då missar jag ju hela grejen med att ringa,sms, surfa, MMS:a GRATIS
hur mycket jag vill för 345kr/månad.
så jag håller mig till mitt abonemang  :D
hela tiden handlar det om att ge och ta.

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 jul-12 kl 13:50 »

ja man skulle ju kunna köpa ett kontantkort till telefonen och ladda för 75kr,MEN då missar jag ju hela grejen med att ringa,sms, surfa, MMS:a GRATIS
hur mycket jag vill för 345kr/månad.
så jag håller mig till mitt abonemang  :D
hela tiden handlar det om att ge och ta.

Låter bra. Vad är det för abonnemang och finns det någon hake?

eremit

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 14 jul-12 kl 14:31 »

345 per månad låter lite mycket om man blir bunden till den summan-ringer man mycket kan det ju bli "billigt".

eremit

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 14 jul-12 kl 14:34 »

om man självhushållar så måste väl två pers kunna leva på 8.000:- -netto alltså-för el och annat som kan behövas till hushållet!

Sigfrid

• Vadc behöver vi egentligen!
    • Skåne
    • Svarta Tavlan
« Svar #52 skrivet: 20 jul-12 kl 22:57 »
Jag håller just nu på att planera för att "flytta ut i skogen" till ett billigt boende.

För mig blir "problemet" med pengar främst en fråga om två saker: Dels att inte betala några räntor, med ett självägt boende så kostar ju boendet i princip bara (fastighetsskatten, eventuella avgifter som inte går att komma ifrån, (kan vara sådant som sophämtning, som man ofta får betala oavsett om man har några sopor eller ej) och driftkostnader. Om kommunen tillåter det tänker jag ta hand om mina sopor och mitt avlopp själv. Jag kommer att producera egen el i den ringa mängd som jag egentligen behöver, dvs. belysning, frys, dator och mkt tillfälligt maskiner så som skäggtrimmer och hushållsmaskin. Värme och matlagning tänker jag mig att lösa med vedspis. Vattnet i huset ska gå lätt att stänga av, då behövs ingen underhållsvärme de korta perioder då jag vintertid väljer att resa iväg. En del mat tänker jag mig att producera själv, samt i övrigt handla närproducerat av traktens odlare.

Då blir månadsbehovet av pengar följande:
  • Buffert till reparationer och underhåll: kanske ca 1000 kr (initialt mera då det som behövs anskaffas)
  • Ved: gissningsvis 1000 kr (mitt hus kommer att vara litet runt 25-35 kvm)
  • Fastighetsskatt: Inte många kronor  då min fastighet kommer att vara lågt värderad, ca 100-200 kr.
  • Mat och dagligvaror: ca 2500 kr
  • Bil och kollektivtrafik: 2000 kr
  • Tele och internet: ca 700 kr
  • kläder: 100 kr
  • Övrigt: (säkert har jag glömt något) ca 500kr
[li]
[/li][/list]

Då landar jag på just dina 8000 kr i månaden. och då tror jag att jag och grabben skulle klara oss utan att jag odlar särskilt mycket själv.

Och ju mer jag odlar desto lägre kostnad  :)
-Sigfrid

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #53 skrivet: 21 jul-12 kl 06:46 »
    Jag håller just nu på att planera för att "flytta ut i skogen" till ett billigt boende.

För mig blir "problemet" med pengar främst en fråga om två saker: Dels att inte betala några räntor, med ett självägt boende så kostar ju boendet i princip bara (fastighetsskatten, eventuella avgifter som inte går att komma ifrån, (kan vara sådant som sophämtning, som man ofta får betala oavsett om man har några sopor eller ej) och driftkostnader. Om kommunen tillåter det tänker jag ta hand om mina sopor och mitt avlopp själv. Jag kommer att producera egen el i den ringa mängd som jag egentligen behöver, dvs. belysning, frys, dator och mkt tillfälligt maskiner så som skäggtrimmer och hushållsmaskin. Värme och matlagning tänker jag mig att lösa med vedspis. Vattnet i huset ska gå lätt att stänga av, då behövs ingen underhållsvärme de korta perioder då jag vintertid väljer att resa iväg. En del mat tänker jag mig att producera själv, samt i övrigt handla närproducerat av traktens odlare.

Då blir månadsbehovet av pengar följande:
    • Buffert till reparationer och underhåll: kanske ca 1000 kr (initialt mera då det som behövs anskaffas)
    • Ved: gissningsvis 1000 kr (mitt hus kommer att vara litet runt 25-35 kvm)
    • Fastighetsskatt: Inte många kronor  då min fastighet kommer att vara lågt värderad, ca 100-200 kr.
    • Mat och dagligvaror: ca 2500 kr
    • Bil och kollektivtrafik: 2000 kr
    • Tele och internet: ca 700 kr
    • kläder: 100 kr
    • Övrigt: (säkert har jag glömt något) ca 500kr
    [li]
    [/li][/list]

Då landar jag på just dina 8000 kr i månaden. och då tror jag att jag och grabben skulle klara oss utan att jag odlar särskilt mycket själv.

Och ju mer jag odlar desto lägre kostnad  :)
    Jag gissar att du inte kommer ha vattenburen värme och rinnande vatten för annars kan det vara svårt att "komma undan" med att resa bort vintertid
    (ok man kan ha vattenledningar som kan tömmas med själv tryck men då får man ju se till att köpa ett hus som går att tömmas så som inte har nått "dolt vattenlås" där det kan frysa)
    vi tömde nämligen vattenledningarna med hjälp utav en rörmockare och ändå så vart det sönderfrusit på vissa ställen eftersom vattenledningarna inte gick som på ritningarna.
    däremot har du räknat rätt när det gäller mat (om inte du har stor familj) börja högt. man blir inte mästerodlare direkt precis även om vissa verkar tro det ;)

kbh

• Gäst
    « Svar #54 skrivet: 21 jul-12 kl 06:53 »
    Ja, det var ju de fasta utgifterna jag syftade på fast även när det gäller fasta utgifter går det till viss del att göra egna aktiva val och tänka utifrån vilka egentliga behov som finns.
    Tror oxå att det går att leva väldigt billigt men det kräver ett annat sätt att tänka än vad de flesta av oss har fostrats och påverkats till. Och behoven skiftar tex som (miss/över)brukare/rökare etc har man ju ett faktiskt behov att få göra detta även om det kostar mycket. Så hur man än vänder sig så har man rumpan bak  ::)
    Helt sant min käre wottson rumpan sitter alltid där bak ;) :)

Strajder

• Aspegården
    « Svar #55 skrivet: 01 aug-12 kl 13:53 »
    Tid är pengar! Gammalt talessätt som faktiskt är relevant i den här tråden. Många gånger är det inte heller en självklar "växelkurs" mellan tid och pengar. Om jag lönearbetar hela dagen med sådant som jag är bra på och köper hjälp av andra som är duktiga på det jag inte kan lika bra själv för pengarna så får jag mellanskillnaden i ledig tid.

Att lönearbeta 6-8 timmar/dag för att sedan kunna ha råd att vara ledig eller att självhushålla och arbeta hemma 10-12 timmar/dag? Vilket är "bäst"?

Många väljer inte att vara extrem åt ena eller andra hållet. Jag lönearbetar heltid och använder en del av min lediga tid till att ha djur, ta ner litet ved till eldning och vara månskensbonde i största allmänhet. Jag köper hjälp med bland annat plöjning, tröskning och plastning av ensilage - saknar kunskap och utrustning. Att ha två heltidsinkomster i hushållet gör att vi inte behöver oroa oss för oförutsedda utgifter (reparationer och veterinärräkningar). 

De som flyttar ut på landet vill många gånger "klara sig själv". Den som beter sig på det sättet blir ofta sedd på som en udda typ som kan bli ganska isolerad. En bättre strategi är att köpa och sälja tjänster av varandra. På det sättet bidrar alla till en levande landsbygd. Samtidigt lär man snabbt att känna och bli kompis med grannar!

Huggorm

• Gäst
    « Svar #56 skrivet: 01 aug-12 kl 20:08 »
    Tid är pengar! Gammalt talessätt som faktiskt är relevant i den här tråden. Många gånger är det inte heller en självklar "växelkurs" mellan tid och pengar. Om jag lönearbetar hela dagen med sådant som jag är bra på och köper hjälp av andra som är duktiga på det jag inte kan lika bra själv för pengarna så får jag mellanskillnaden i ledig tid.
    Problemet är ju bara att du får jobba fyra timmar för att ha råd att köpa en timmes arbetskraft...

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
      • -
      • Byggande av växthus, från tanke till handling
    « Svar #57 skrivet: 10 aug-12 kl 15:54 »
    Dedär med att INTE ha hemförsäkring;

Tänk hemförsäkringen som en katastrofräddning, t.ex. om kåken brinner upp. Brinner den upp så hjälper det inte att grannen kan fixa tak och kusinen kan tapetsera. Det har ändå ingen som helst betydelse ifall kåken brinner ner i natt strax efter midnatt eller just den vinterdagen som det är -30 grader. Vid ett sådant tillfälle är försäkringen mera värd än Norrlands alla granskogar tillsammans :)

Sen var det också det där med ansvarsförsäkring och rättskydd. Det har ingen som helst betydelse hur händig eller mångsidig man är ifall man ställer till en personskada. Vållar man t.ex. personskada så hjälper inget annat än pengar och då menar jag MASSOR av pengar!

Mina råd:
    • tänk katastrof och höga självrisker
    • ha åtminstone en brand- och stormförsäkring på byggnaden, sätt försäkringsbeloppet tillräckligt högt så att inte försäkringsbolaget anser att byggnaden är underförsäkrad, spelar ingen roll om kåken är gammal eller ny, försäkringsbeloppet skall alltid vara nyanskaffningsvärde (eller fullvärde) i annat fall skall det särskilt nämnas i försäkringsbrevet
    • sätt brandförsäkringens självrisk högt, åtminstone 100.000 KR, då minskar också premien rejält (än en gång: tänk katastrof)
    • sätt också med ansvarsförsäkringen och rättskyddsdelen, kostar inte många spänn men är guld värd vid t.ex. vållande av personskada
    • se till att du trafikförsäkrar allt som är lagstadgat som bilar, traktorer osv
    • strunta i småskador, strunta i låga självrisker, spring inte efter den billigaste premien utan välj det försäkringsbolag som finns på orten nära dig
    Att inte försäkra kåken är upp till var och en att avgöra, man hamnar bara i skuld till dig själv om det värsta inträffar. Att inte försäkra sig mot ansvarsskador är värre, där hamnar du i skuld till tredje part och domstolen ser nog till varje skuldbelagt öre finns med på betalningsplanen de närmaste 20-30 åren. Då hjälper det inte mera med självförsörjning utan då MÅSTE man in i förvärsarbete och jobba 8-16 för att betala av sin skuld.

Amen  ;D

Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
    Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Huggorm

• Gäst
    « Svar #58 skrivet: 10 aug-12 kl 16:21 »
    Men om man byggt hela kåken själv för mindre än 100.000kr så känns självrisken en aning hög  ;)

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
      • -
      • Byggande av växthus, från tanke till handling
    « Svar #59 skrivet: 10 aug-12 kl 16:42 »
    Men om man byggt hela kåken själv för mindre än 100.000kr så känns självrisken en aning hög  ;)

Det spelar ingen roll. Fast du har byggt kåken själv, fast gratis, så skall försäkringsbeloppet alltid vara samma som om du skulle köpa huset som nytt med nyckel i hand. Då spelar självrisken en rätt så stor betydelse.

Vad man själv har satsat i kåken har ingen betydelse på försäkringsbeloppets storlek. Det är alltid samma försäkringsbelopp oberoende om du har byggt kåken på talko eller köpt den färdigt med nyckel i hand eller köpt kåken för 30 års sedan. Det alltid samma försäkringsbelopp = nyanskaffningsvärde = ny motsvarande byggnad.

:)
    Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
    Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
    yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
    /Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
    Logga in eller
    registrera dig.
     :)

* Nya annonser