Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhöken tappade hönan  (läst 1653 gånger)

Tuvesson

• Västmanland
Duvhöken tappade hönan
« skrivet: 02 jun-12 kl 20:03 »
Måste bara berätta om en galen sak som hände för ett par dagar sedan.
Hönorna var lösa på tomten, som de brukar vara när vi är ute, då kände jag för att ta en liten snabb cykeltur med mina döttrar och tänkte att en kvart är väl ingen fara att lämna dem ute. När vi kommer hem ringer en granne som bor tre hus bort och säger att en av mina hönor är hos honom, jag blir väldigt förvånad och säger att jag genast kommer och hämtar henne. När jag lagt på ser jag en jättehög med fjädrar i gräset, jag tänker genast att de måste vara en hök som tagit henne och förväntar mig en halvdöd liten höna när jag kommer till grannen, men förutom att en massa fjädrar är borta så var det inte en skråma på henne, hon låg bara chockad i en buske och ville hem till kompisarna. Snacka om flax ;) Första och sista gången de för vara ute i trädgården utan tillsyn..

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Duvhöken tappade hönan
« Svar #1 skrivet: 02 jun-12 kl 20:10 »
Intressant historia!

Är du säker på att det var en duvhök? Kan det inte ha varit i princip vilket rovdjur som helst (jag ser ingenstans att du skriver att någon såg förövaren, nämligen)?

Undrar för övrigt varför rodjuret lät hönan leva. Min gissning är att något skrämde det, eller att det var en rovfågel som märkte att lasten var för tung, och därför släppte.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tuvesson

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-12 kl 20:33 »
Någon typ av rovfågel var det nog iaf, jag gissar på att den bara fick tag i fjädrarna och därför tappade henne. Jag bor i ett villaområde med staket mellan varje tomt så det skulle vara konstigt om något annat rovdjur skulle tagit med henne så långt över flera staket och tomter utan att hon är skadad, men men jag är bara glad att min lilla Sara är oskadd o:).

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 13:39 »
Någon typ av rovfågel var det nog iaf, jag gissar på att den bara fick tag i fjädrarna och därför tappade henne. Jag bor i ett villaområde med staket mellan varje tomt så det skulle vara konstigt om något annat rovdjur skulle tagit med henne så långt över flera staket och tomter utan att hon är skadad,
Hur små höns har du  ???
En Duvhök på mellan 700-1200gram "flyger inte iväg" med en höna, dom slår dom och äter på plats.
Annars måste hönan väga under 400 gram typ.
(Havsörn som väger mellan 4-7 kg kan bara flyga iväg med byten under 1,74 kg.)

Över flera staket säger du, hmm är du säker på att det inte var under alla staket..
En jättehög med fjädrar kan vara en liten hund eller jättestor katt, kanske du har någon sån hos grannen?  ;D
« Senast ändrad: 03 jun-12 kl 13:43 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 13:51 »
Eller en räv. Fast det är ju konstigt att den inte bitit ihjäl hönan då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 14:34 »
Känner igen detta, har hänt mig nått liknande 2 ggr.

Första gången så hade vi en stor gammal tupp som höken tog, men vi var ute och höken hade svårt att lyfta med tuppen, så den valde nog att släppa taget.

Andra gången så tog en hök en dvärgkochin tupp, men hunden såg detta och sprang efter. (en newfoundlands hund) höken flög högt med tuppen så jag förstår inte varför den släppte/tappa tuppen, men den vågade kanske inte flyga eller landa med tuppen så länge hunden var efter.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser