Hej!
Kan någon förklara för mig ungefär hur stor skillnad det är
i årlig skatt om det klassas fritidshus respektive gård?
Låter helt sjukt att staten ska sitta å suga som en äcklig fästing på
folk även om man inte bedriver någon verksamhet
Min (någorlunda välgrundade) uppfattning är att det inte alls är nån nackdel att det är en jordbruksfastighet, tvärt om. Du får nämligen större valfrihet när fastigheten är taxerad som jordbruk.
Genom att deklarera noll (0) på alla rader har du ingen omsättning och drabbas inte av några som helst skatter utöver vad du gör som privatperson.
Genom att deklarera och momsregistrera dig kan du dels kvitta kostnader mot ev. vinst samt dra av momsen (slippa betala momsen) för de saker du köper in till jordbruket.
På en jordbruksfastighet får du dessutom bygga vilka ekonomibyggnader du vill (i alla fall i mitt län / min kommun) utan bygglov.
En gång i tiden när vi hade fastighetsskatt slapp man dessutom sådan för jordbruksfastigheter, hur det är med den kommunala (?) fastighetsavgiften vet jag inte men
tror att man slipper den för den del som tillhör näringen.
Så, sammanfattningsvis tycker jag nog att du retat upp dig helt i onödan och ska istället vara glad att din fastighet betraktas som jordbruk - det ger dig stora möjligheter att göra saker du annars inte skulle kunna och bör öka värdet på din fastighet. Grattis!
Edit: Ny EU-definition av jordbruk för EU-stöd lär vara på gång och de kommer (åtminstone) innefatta ett krav på minst 4 ha mark. Jag har lätt att tänka mig att skatteverket förr eller senare kommer att haka på den definitionen.
Vänligen
Jens