Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räven var här .. Chockad höna eller är den skadad invärtes!? SNABBA SVAR!!!  (läst 6118 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Hej!

Räven var här för första (lär inte vara sista  :'( ) gången nu i kväll.
Den bet ihjäl två chabohönor och en ungtupp. Vi tog honom på bar gärning när vi hörde kacklet utifrån.

Jag skriver angående en av kochinhönorna. Hon har två ytliga sår som vi har tvättat och som det inte är någon fara med. Det låg många av hennes fjädrar ute i skogen och hon är uppenbart chockad. Men är hon bara chockad eller är det något annat också?
Jag har aldrig varit med om en chockad höna så jag vet inte vad symptomen är...
Vår höna andas djupa andetag hela tiden, är aningen blå om kam och slör. Hon bryr sig inte om när man tar upp henne, sprattlar eller flaxar inte. Hon tittar på en och ögonen är alerta.
Det är andningen som oroar mig, tänk om hon brutit något ben som punkterat en lunga? Det verkar dock inte som hon har ont när man tar upp henne... brukar chockade hönor andas häftigt?

Jag har läst att chockade hönor ofta dör efter en dag eller så... vi får hoppas på det bästa.  :(

Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Cees

• Närke
Beklagar :'(

Han var hos mig med idag den jäveln! Tog bl.a min favorithöna  :'(
Inte kul när det händer..

Ang din höna så skulle jag avvakta till imorn, chocken brukar släppa, titta ifall hon rör sig konstigt (när hon börjar röra sig igen) eller är sne på något sett, halsen t.ex..

Va det hål i huden eller bara rivsår?

Väser hon när hon andas?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jag skulle lägga henne mörkt och tyst med minimalt med intryck. Jag gjorde så med min kanin som hunden lekte med (hon blev inte biten) och som såg död ut och hon kvicknade till och älskar hunden numera. Nu har din höna börjat blåna och det är inget bra tecken men man kan ju försöka. Inre skador kan man inte göra något åt ändå (vad jag vet iallafall) så låt henne bara vara. Ju mindre stimuli desto större chans att chocken släpper om det skulle vara problemet.

Tycka till!

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Det var hål på huden, men inte alls djupt. Tror inte att det ska vara något problem att få det att läka, vi får hålla koll och ev. få antibiotika. Rävbet är ju inte de roligaste då det gäller infektion.

Jag har satt henne i ett rede med ansiktet in mot väggen, det börjar mörkna ute och jag inbillar mig att hon mår bäst av att vara hos sin flock, för trygghetskänslans skull.
Vet ni hur länge chock brukar sitta i? Jag tänker på hur länge jag bör vänta innan jag borde misstänka att det är något annat än bara chock och kanske då avliva henne...  :-\
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran

Cees

• Närke
Jag tycker du ska vänta till imorn bitti o se hur hon mår då.

Hoppas hon klarar sig!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Håller med Cees. Låt henne bara vara, du kan ändå inte göra mer nu.

Maddie

• Uppland
Se till att hon dricker !!!
Vätska är viktigt !

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Jag håller tummarna för att det går bra för hönan!
Har mina ute på "frigång" varje kväll mellan 18-20. Räven har sitt stråk in på gården och runt hönshuset vid 3-tiden varje natt, men jag har även sett den både två och tre gånger tidigare på kvällen. Så det är bara en tidsfråga innan den ger sig på mina höns också. Bäst att vakta! Brukar visserligen ha mina jyckar ute på lina när hönsen är ute - i hopp om att dom ska varna ifall räven kommer  :)
//ARCTICA

Maddie

• Uppland
Jag håller tummarna för att det går bra för hönan!
Har mina ute på "frigång" varje kväll mellan 18-20. Räven har sitt stråk in på gården och runt hönshuset vid 3-tiden varje natt, men jag har även sett den både två och tre gånger tidigare på kvällen. Så det är bara en tidsfråga innan den ger sig på mina höns också. Bäst att vakta! Brukar visserligen ha mina jyckar ute på lina när hönsen är ute - i hopp om att dom ska varna ifall räven kommer  :)
//ARCTICA

Ja den kommer, var så säker ....
Gå inte ifrån dem ...
Jag hade inte ens sett rävens kontroll rundor när den slog till på eftermiddagen.... Var bara inne en kort stund och åt när den kom och tog tupp och 4 hönor  :'(
Tuppen lyckades jag rädda med vätska flera gånger om dagen, kokt ägg gula och sånt gott ,men den låg för döden ca 3 dagar innan det vände. I år vaktar jag dem hela tiden de är ute den ska inte få en endaste chans  :)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Hönan jag skrev om igår är på bättringsvägen. Men nu på eftermiddagen märkte jag att en annan höna helt plötsligt har en skadad fot. Jag förstår inte hur det har hänt, för efter rävattacken var hon okej! Kanske hon var full av adrenalin och inte kände den onda foten? Den verkar inte vara något brutet vad jag kan avgöra och jag ser inga sår... hm. Hon är iallafall i "rehabiliteringsskjulet" med den andra hönan med en liten värnelampa, mjukt spån och godsaker... de äter och dricker båda två så jag hoppas på det bästa.

Men vad ska jag göra åt räven? Han kom tillbaka tre gånger i går kväll, utan någon tur förstås. Envis rakare.... har en känsla av att den inte kommer att ge sig. Borde man sätta upp en fälla?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Men vad ska jag göra åt räven? Han kom tillbaka tre gånger i går kväll, utan någon tur förstås. Envis rakare.... har en känsla av att den inte kommer att ge sig. Borde man sätta upp en fälla?

Ja, alternativt höra med nån jägare i närheten. Inom 200 m från hönshuset har man rätt till skyddsjakt på räv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tännlappen

• -
Friska rävar låter man vara ifred,verkar lite märkligt att utrota omgivningen för att man inte har kompetens att skydda sina höns. Bättre att sälja hönsen då och njuta av det fina djurlivet runt knutarna. Tjaaa....utrotning av rävar ska vi inte syssla med här på alternativ tycker jag. Kanske flaschback är ett bättre forum då...kanske lite typ Bombi Bitt...

Vilderness

• Norrbotten
Räven blir knappast utrotad för att man sjukter den som stryker runt tamdjuren. Man har all rätt att freda sina djur.

Jag har räv här också som stryker förbi på eftermiddagen, förutom att jag givetvis är rädd om hönsen så blir hästarna rejält upprörda när den är här. Inte helt uppskattat med högdräktiga ston  :-\
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

betsla

• Jämtland
Men en räv som stryker runt en gård där det ofta är folk och fordon i rörelse? Jag trodde att friska rävar var skygga? Inte den räv som vi har problem med här. Hon kan komma strax efter vi har gått in i huset  :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dajen

• Uppland
Jag har blivit av med elva höns till räven idag, tre saknas fortfarande och två är skadade. En dvärghöna kan inte stå på benen, men de är inte av. Hon har inga yttre skador, ser alert ut och är "vaken" men kan alltså inte gå. Har sprutat i henne honungsvatten men hon verkar inte intresserad av att äta. När jag hittade henne kom ett par droppar blod ur näbben, inget gott tecken antar jag. Men det har inte kommit mer blod och hon har inte blivit sämre på de fem timmar som gått sen jag hittade henne. Tror ni det finns något hopp om att hon repar sig? Hon ligger i en låda i köket, lagom varmt, mörkt och lugnt, tänkte jag.
Har blivit av med höns till räven förr, men då max två stycken, så jag har vägt fördelarna med att ha hönsen lösa mot risken att räven dyker upp - hönsen är så mycket gladare när de får gå ute. Men att bli av med halva besättningen på en gång hade jag inte räknat med. Det låg döda hönor över hela gården. Jag såg räven, annars hade jag gissat på lösspringande hund. Åååh, det känns så vidrigt. :(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Men en räv som stryker runt en gård där det ofta är folk och fordon i rörelse? Jag trodde att friska rävar var skygga? Inte den räv som vi har problem med här. Hon kan komma strax efter vi har gått in i huset  :-\
Hade samma problem här ,, mitt på dagen o vi var alla ute + hundarna o allt ändå 3 döda hönor  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Igor

• 53 årig entreprenör biodlare
    • Uppland
Räven har förmodligen ganska stora valpar i lyan, de behöver träna på att fånga och döda levande byten.
Rävhonan är därför desperat i jakten på byten. Hade själv samma problem förra året då hon kom mitt på dagen, flera gånger och tog mina frigående hönor mitt framför näsan på mig.
Mitt tips är att du stänger in hönorna några veckor förutom då du kan passa dem.
Därefter gillrar du en fälla  - åtel (lägg en av dina döda hönor i frysen några veckor) och skjuter en av årsungarna. Det budskapet fattar rävhonan. Det funkade iallafall för oss.
Att skjuta eller döda rävhonan nu oavsett om det kallas skyddsjakt innebär att ungarna svälter ihjäl i lyan.
Mindre lidande att stänga in hönorna ett tag!
/Igor

kbh

• Gäst
Räven har förmodligen ganska stora valpar i lyan, de behöver träna på att fånga och döda levande byten.
Rävhonan är därför desperat i jakten på byten. Hade själv samma problem förra året då hon kom mitt på dagen, flera gånger och tog mina frigående hönor mitt framför näsan på mig.
Mitt tips är att du stänger in hönorna några veckor förutom då du kan passa dem.
Därefter gillrar du en fälla  - åtel (lägg en av dina döda hönor i frysen några veckor) och skjuter en av årsungarna. Det budskapet fattar rävhonan. Det funkade iallafall för oss.
Att skjuta eller döda rävhonan nu oavsett om det kallas skyddsjakt innebär att ungarna svälter ihjäl i lyan.
Mindre lidande att stänga in hönorna ett tag!
/Igor
Klokt skrivit .

betsla

• Jämtland
Jag trodde inte att jag behövde skriva att man bör leta reda på lyan och skjuta ungarna innan man skjuter tiken... det förutsatte jag att alla förstod ändå. Det är i alla fall så vi hoppas kunna göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser