Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få upp värmen under lampan?  (läst 965 gånger)

CrazyCatLady

• Gäst
Hur få upp värmen under lampan?
« skrivet: 05 jun-12 kl 15:58 »
Jag har satt upp min "barnkammare" till kycklingarna nu (pall med pallkrage) med en känd butikskedjas största värmelampa nersänkt till precis ovanför kanten på pallkragen. Men jag får inte upp tempen direkt under lampan till mer än 19-20 grader! Och enligt varningstexten skulle jag behöva höja den 40 cm till ovanför golvet för att nå de 60 säkerhetscentimetrarna...  ??? Det går ju inte ihop, det är redan för kallt under lampan och så innebär det en uppenbar brandrisk enligt varningstexten...?

De första kläckingarna behöver flytta in imorgon, men de klarar sig ju inte på så lite värme. Tips på hur jag får det rätt?

Bulan

• Västergötland
SV: Hur få upp värmen under lampan?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 16:03 »
Du har säkert redan koll på detta (alla är inte lika virriga som jag  ;)  ;D  ) Men jag missade iaf att min värmelampa från Granngården hade två värmelägen (ett starkare o ett svagare, typ hel- o halvfart....) Fanns en liten knapp man tryckte på vid själva lampfästet.  Skriver ifall du nu (mot förmodan) missat detta   :)

Bulan

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 16:15 »
Är själva glödlampan en Philips Lågenergi? I så fall kan det mycket väl vara fel på den. Jag och flera andra har fått såna...

Edit: Jag menar alltså en lågenergi värmelampa. 

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=94907.msg1120294#msg1120294
« Senast ändrad: 05 jun-12 kl 16:29 av Ugglans »
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

CrazyCatLady

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jun-12 kl 16:34 »
Det finns dessvärre ingen knapp eller något reglage på lampan. (Men jag har sett andra lampor som har det, så jag började med att leta efter en sån knapp på min.)

Glödlampan är en KERBL PAR infraröd 100w. Så det är en energisparlampa, men den är ju till för stora värmelampor och ska ge motsvarande effekt som en 250-wattare. *besviken*

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser