Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika ankraser  (läst 3300 gånger)

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
Olika ankraser
« skrivet: 05 jun-12 kl 16:32 »
Alltså, ursäkta en novis på ankor...vi har haft ankor flera år (rouen) men vi lär oss vartefter helt enkelt. Ingen blir ju fullärd men många kan mer än vad vi kan iaf på den här sidan. Tänkte höra hur det funkar med olika ankraser. Vi har som sagt rouen. Jag vill även ha löparankor. Frågan är, kan dom gå tillsammans eller parar dom sig sinsemellan rasgruppen då? Det finns ju faktiskt djur som bara håller sig till sin egen ras. För isf måste jag ju se till att ha olika ankgårdar. Som vi har det nu när vi bara har rouen, så går ankorna ute på tomten dagtid. Ska man ha fler raser om dom parar sig mellan raserna så måste man ju ha olika gårdar. Vill bara veta det helt enkelt. Tacksam för seriösa svar som vill hjälpa, inte stjälpa... :)

Jag lär mig hela tiden...googlar o läser massor. Ankor kan tydligen lagra sperma i 3 veckor!!! Så olika raser ihop så får man nog skilja dom i 3 v för att vara helt säker på pappan till sina äggisar. Våra ankor går alltid in i sitt eget hus på kvällen. Däremot är ankor riktiga kvällsmysare och är ute mycket mycket längre på kvällarna än hönsen. Så sent som 21-22 tiden sommartid. Om man nu inte vallar in dom förståss. Men dom gillar att vara ute helt enkelt.
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 16:45 av Kopparkastrullen »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Olika ankraser
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 16:46 »
De parar sig mellan raserna. Jag har olika raser, alla har egna inhägnader, som de iofs delar med gäss och höns. Men alltid bara en ras av varje art i samma inhägnad under avelssäsongen.

Även ankor och myskankor parar sig, avkomman blir i princip alltid steril.

De flesta ankor flyger ju mycket dåligt, så man kan ju ha staket på typ 1 m, mellan dem. Jag har ibland så lågt staket, oftast högre. Jag har inhägnader på typ 1000 kvadratmeter var.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 17:35 »
De parar sig mellan raserna. Jag har olika raser, alla har egna inhägnader, som de iofs delar med gäss och höns. Men alltid bara en ras av varje art i samma inhägnad under avelssäsongen.

Även ankor och myskankor parar sig, avkomman blir i princip alltid steril.

De flesta ankor flyger ju mycket dåligt, så man kan ju ha staket på typ 1 m, mellan dem. Jag har ibland så lågt staket, oftast högre. Jag har inhägnader på typ 1000 kvadratmeter var.

Då kan ju alla gå ihop när äggen är till mat alltså, så när man vill avla så får dom vara i separata inhängnader? För jag gillar att ha mina ankor lösa på tomten, vi bor helt avskilt och det är himla mysigt att se ankorna vagga omkring precis som dom själva vill. Vi kläcker i kläckare och det gör vi ju såklart inte hela tiden och annars äter vi eller säljer äggen till att ätas. Men det blir alltså inte bråk mellan drakarna? För vi hade en grupp förut på 6 honor och 1 drake. Han valde ut 3 honor som han alltid gick med och sjasade undan de andra 3. Nu har vi skaffat så vi har 2 drakar, så vi hoppas på att dom delar på honorna, det gjorde dom iaf förr för vi har alltid haft 2 drakar förut o då går hela gruppen ihop.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 07:52 »
När man inte samlar avelsägg kan de gå ihop, men man måste vänta 2 veckor med att samla avelsägg efter att man skiljt dem åt innan man är säker på att det är rätt pappa.

På vintern går flera av mina grupper ihop ute, eftersom det är jobbigt att bära vatten till flera ställen. De bor fortfarande i olika hus, men är tillsammans på dagarna. Det brukar gå utmärkt, så länge det finns stora ytor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 16:33 »
En liten fundering, ieenilorac, går ankorna in i sina egna hus till kvällen? Jag menar, är det inga som flyttar in hos någon annan sort?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 06 jun-12 kl 17:14 »
En liten fundering, ieenilorac, går ankorna in i sina egna hus till kvällen? Jag menar, är det inga som flyttar in hos någon annan sort?
De går alla in i rätt hus när jag vallar in dem på kvällen, de vet var de bor. Däremot går ingen in frivilligt, de väntar tills jag kommer. Även om det haglar eller är snöstorm, så ska de inte gå in frivilligt, det verkar vara en princip som de har  :-\. Ibland vet man inte om de är smarta eller totalt korkade. Men fantastiskt trevliga är de i alla fall, och värper goda ägg.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 06 jun-12 kl 18:48 »
Ja, ankor är verkligen trevliga personligheter. Det är min (mycket begränsade) erfarenhet att de försöker vara till lags. Förstår de bara vad man menar så försöker de göra så. Jag har bara haft ankpor i knappt ett år med är helt betagen!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Ankherde

• Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 22:59 »
De går alla in i rätt hus när jag vallar in dem på kvällen, de vet var de bor. Däremot går ingen in frivilligt, de väntar tills jag kommer. Även om det haglar eller är snöstorm, så ska de inte gå in frivilligt, det verkar vara en princip som de har  :-\.

Regn, snö, ordentlig blåst... ankorna verkar bara trivas desto bättre.
Jag vallar in ankorna på kvällen av två skäl:
1/ räven ska inte lära sig att de är till kvällsmat, och
2/ äggen brukar då oftast bli värpta i ankhuset.

Våra ankor kan däremot mycket väl få för sig att vila middag inne. går de in helt självmant. Men det är då det. På kvällen är de som vilka tonåringar som helst.
 :P

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #8 skrivet: 10 jun-12 kl 22:53 »

Våra ankor går alltid in i sitt eget hus på kvällen. Däremot är ankor riktiga kvällsmysare och är ute mycket mycket längre på kvällarna än hönsen. Så sent som 21-22 tiden sommartid. Om man nu inte vallar in dom förståss. Men dom gillar att vara ute helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser