Hej
FIck info att en hade det på ett ben och inte nåt om att det smittade. När vi kom hem var klockan mycket men dagen efter kollade jag på hönan och den hade verkligen två kalkben av sämre modell samt en höna ytterligare, dessutom var även kammen angripen, inte mycket kvar på den. Har behandlat dem med såpvatten och vaselin och de som jag inte såg nåt på med såpvatten och matolja som jag kunde läsa mig till på detta forum. Nu har den sämsta hönan riktigt snygga ben igen och mår mycket bättre. Ska behandla dem några gånger till men de värsta har fått två gånger redan på knappt en vecka. De värper dåligt och ser gamla ut. Har ni dem tillsammans så de går ihop? Mina ankor är så tama och jag trodde för en liten stund sen att draken blivit tagen av räven men han återfanns i grannens maskinhall. Det var så härligt när jag fick det beskedet, trodde aldrig mer jag skulle se den.
Om du är kunnig på detta, undrar jag om jag kan ha två drakar tillsammans. Vill gärna ha lite fler ankor och det var en som svarade som hade en av varje men vill inte att det ska bli slagsmål.
MVH
Sonia
Det går jättebra att ha fler drakar ihop, vi har som mest haft en flock med 3 drakar o 6 honor o det gick kanon, alla gick tillsammans o grabbarna vaktade flocken ihop. Hela gänget gick alltid tillsammans. En drake trivs bäst med 3-4 honor, så det är ju bara bra om man har fler drakar om man har mer än 3 honor. Sedan hade vi bara en drake o då hade vi honom o 6 honor o då valde han ut 3 o stötte bort de andra 3 honorna. Så dom var två grupper, bara att ena gruppen då var utan drake. Nu har vi köpt två hanar eftersom vår fina försvann. Så vi har för tillfället 2 drakar o 5 honor(en hona har dött) o det funkar super. Vi har aldrig haft några problem att släppa in nya ankor med varandra, dom verkar vara rätt vänliga djur. (vi har rouen, vet inte om det är skillnad mellan olika raser men det tror jag inte) Vi har 4 ällingar som är 1v gamla o några som ligger i kläckaren. Dom är inte så bra på att ruva själva, har bara lyckats en enda gång förut, för några år sen. Så vi kör kläckare, det är enklast o mest tillförlitligt. Så skaffa fler drakar du. Som vi märkt, ju fler ankor desto större trivsel!
gällande hönsen att de värper dåligt, det gör dom när dom har kalkben. Det är oerhört smärtsamt för dom att ha detta kvalster som borrar gångar under huden o lägger ägg. Men ser du förbättring så är det jättebra o hon kommer säkert igång med ägg igen sen. Detta kvalster kan sätta sig på kammen men det är ganska sällan. Våra höns o ankor bor ihop o går ute tillsammans. Tyvärr blir det ju lite svinn ibland då pga räven. Vi har dock hundarna ute så mkt som möjligt så håller sig räven borta! En gång kom räven in på tomten när vi var ute i skymningen, han tog min gammelanka o började kuta iväg. Jag vrålade som en stucken gris, det sket han ju i förståss. Han hade ankan i munnen. Min rottiskorsning kom farande som en projektil när han hörde mitt vrål, han skulle väl rädda mig, men fick syn på räven med anka i munnen och satte av efter honom. Räven insåg att bättre fly än illa fäkta och insåg väl åxå att han aldrig skulle hinna undan med ankan i munnen, så han släppte henne och helt otroligt så överlevde hon utan blessyrer! MIn hund blev dagens hjälte. Ja iaf när han kom tillbaka sent omsider..räven fick sig en ordentlig springtur kan jag lova. Våra hundar har aldrig gett sig på våra fjäderfän och fåglarna är inte rädda för dom heller.
Hoppas du får ordning på hönsens ben.