Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka växter till te  (läst 12337 gånger)

Kira

• Småland
Torka växter till te
« skrivet: 05 jun-12 kl 21:18 »
Idag då jag startade upp min syrenlikör blev jag sugen på att plocka växter/blommor och torka till te. Så klart ska jag torka lite syrenblommor och testa men det måste finnas massor av andra växter man kan använda. Vad torkar ni till vinterns tekanna?

Lena K.L.

• Södermanland
SV: Torka växter till te
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 22:09 »
För min del plockar jag "bara" svartvinbärsblad, rölleka,kamomill och björkblad. Blir jättegott att blanda.
man harnte roliare´n man jörse

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 22:13 »
Finns en hel del tips på "örter"-tavlan.

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 10:46 »
Finns en hel del tips på "örter"-tavlan.

Jo, jag har botaniserat lite där inne, men jag tänkte mer på att torka olika växter som man kan lägga i vanligt te som smaksättning. Är inte ut efter någon speciell nyttoeffekt utan vill bara kunna minnas sommarens dofter och smaker. Jag misstänker att de teer man köper i affären är smaksatt på konstgjord väg.

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 10:47 »
För min del plockar jag "bara" svartvinbärsblad, rölleka,kamomill och björkblad. Blir jättegott att blanda.

Tack för tipset, det ska jag prova.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jun-12 kl 11:03 »
Om du sk smaksätta svart te ( som redan smakar ganska mycket) så är mynta, svart vinbär, kamomill tre smakförhöjjare :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #6 skrivet: 06 jun-12 kl 13:02 »
rosblad är ju annars en klassiker till riktigt te

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 06 jun-12 kl 14:46 »
rosblad är ju annars en klassiker till riktigt te
Är det själva blommans blad du menar eller de späda gröna bladen?

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 14:57 »
Hyvla och torka rabarber!
Risken är bara att man äter upp spånen istället, för de är så syrligt goda att snaska i sig.  Krymper dessutom ihop något förskräckligt, så ta i ordentligt  ;)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 18:15 »
Är det själva blommans blad du menar eller de späda gröna bladen?
blommans blad var det jag menade

Kira

• Småland
« Svar #10 skrivet: 06 jun-12 kl 23:23 »
Hyvla och torka rabarber!
Risken är bara att man äter upp spånen istället, för de är så syrligt goda att snaska i sig.  Krymper dessutom ihop något förskräckligt, så ta i ordentligt  ;)
Låter spännande, torkar du dem bara på en bricka på en handduk eller liknande?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 06 jun-12 kl 23:41 »
Har nyss druckit nybryggt svartavinbärsblads te. :-*Gottigott  ;D
Bästa resultatet blev när jag slog hett vatten över färska blad o lät dom dra ,, med torkade blad blev smaken sämre dock.
Nån som vet några andra blad som har lika mkt smak som svartavinbärs busken?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #12 skrivet: 08 jun-12 kl 14:50 »
Låter spännande, torkar du dem bara på en bricka på en handduk eller liknande?
Fuskar och har torkugn ;-)

Men det borde gå att torka som svamp; luftigt/kringskuffade och inte i solljus :-)

Själv passar jag på att göra grönt te ur trädgården medan den grönskar. Sist med lite olika blad jag hittade (letade rätt på spädare ex), t ex gullviva, hallon, äppel och någon liten nypa nässeltopp. Något i där var väldigt gott, men jag kan ju tyvärr inte säga vad  ;D Det är bara att prova sig fram!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

kurt

« Svar #13 skrivet: 09 jun-12 kl 11:04 »
Många av dessa blad vinner ju på att fermenteras (precis som man oftast gör med vanligt te) innan de torkas.

http://taffel.se/artiklar/mjolkortens-hemlighet-den-stora-tesvindeln

fredde70

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 18 jul-12 kl 22:52 »
Idag då jag startade upp min syrenlikör blev jag sugen på att plocka växter/blommor och torka till te. Så klart ska jag torka lite syrenblommor och testa men det måste finnas massor av andra växter man kan använda. Vad torkar ni till vinterns tekanna?

Syrenlikör!?!?!?!?! hur gör man de???
Livet är väl bra underbart i bland

alfredsson

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 jul-12 kl 02:29 »
Har FÖR MYCKET hallonbuskar.
Tänkte innan man tar bort det, tillvarata mesta möjliga. Plockat bär till frysen (15 liter kanske) gett bort massor, och ändå finns så jag kan sälja.
Bladena kan man ju göra te av, plocka de när som helst?
Blåbär likadant? (Blåbärsbladfråga)

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser