Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge mig ditt bästa vaktelrecept!  (läst 10703 gånger)

Bulan

• Västergötland
Ge mig ditt bästa vaktelrecept!
« skrivet: 06 jun-12 kl 10:42 »
Pga för många tuppar i flocken ska vi nu premiärsmaka vaktel! Efterfrågar därför era allra bästa recept!  ;D
Bulan

Jennim

• Västmanland
SV: Ge mig ditt bästa vaktelrecept!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 11:07 »
*följer med stor intresse*
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 11:18 »
Funkar bra att bara bryna i panna, sedan linda in i bacon och köra i ugnen en kvart. salt o peppar, gör sås på skyn.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 12:20 »
Nu blir sambon eld och lågor, han älskar baccon  ::)  Låter smaskens! Fler smarriga tips, gärna enkla  ;)
Bulan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 22:51 »
Slakta och plocka. Hacka äpple och kattrinplommon i små bitar och fyll bukhålan. Gnid in skinnet med salt, peppar och någon god örtkrydda. In i ugnen och grilla  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-12 kl 13:37 »
Slakta och plocka. Hacka äpple och kattrinplommon i små bitar och fyll bukhålan. Gnid in skinnet med salt, peppar och någon god örtkrydda. In i ugnen och grilla  ;D

Smaskens!!  :D Vilken temp i ugnen och hur lång tid ca? Blir inte slakt av vaktel förrän på söndag så än finns det plats för fler tips  ;D
Bulan

Anders Perols

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-12 kl 14:17 »
Vaktelkött är bland det godaste och mest smakrika fågelköttet vi har här i Norden (egen åsikt). Jag tycker det är synd att "gömma" dess egna smak med för mycket kryddor. Salt, peppar och pensla på lite smält smör. Stek sedan i 200 graders ugnsvärme i 10-12 minuter. Finns termometer så stek till en innertemperatur på 60-65 grader. Det beror på om man gillar sitt fågelkött lite rosa eller inte.

Vill man vara lite mer avancerad kan man bena ur vakteln så att bröst, lår och skinn sitter ihop i ett stycke. Därefter fyllar man fågeln med en färs gjord på 100 g kycklingkött, ½ dl vispgrädde, 1 liten äggula, salt, peppar och önskad smaksättning (stekta murklor t ex). Bind ihop vakteln med grillsnöre så att den ser hel ut igen. Stek i 200 graders ugn tills färsen i mitten är uppe i 68 grader.
Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 11:13 »
Flådda vaktlar blir goda så här:

Bryn vaktlarna runt om i en järngryta.
Salta och peppra lätt.
Fyll grytan med vaktlar.
Häll på vispgrädde så det täcker.
Puttra tills köttet är mört.
Smaka av med rödvinbärsgelé.

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Bulan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 18:25 »
Jädrar va gott!!!  :D  Premiärvaktlarna var himmelskt goda! Smakade som en blandning av vilt kött och smakrik kyckling, underbart!  ;D  Vi gjorde det enkelt för oss och tog bara peppar & salt. Brynte i smör och slängde i lite grädde i pannan. MUMS!!!
Bulan

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser